Tekstweergave van WFNHC_1890_01_04_0003

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
vetelmouj het Staatsblad No. 206, ran 10 en 11 No- sikte, drijtraber jl. is opgenomen de wet van 28 Octo- :r 1889, regelende de dienst en het gebruik in spoorwegen, waarop met beperkte snelheid f * u\rdt vervoerd. Te gelijk is ingetrokken de wet ' 'L 9 \ug. 1878, Stsbl. No. 124, omtrent de straat van ^en dienst en het gebruik der lo- 1 ' rl lalspoorwegen. De naam lokaalspoorwegen is ver- ïn 'r 6 lallen; onze wet kent dus alleen spoorwegen, ?ernesc \grgp mei Inperkte snelheid wordt vervoerd, daar- SC "'jider begrijpende zoowel de spoorwegen, die 1 meer 5 ejggn [jaan rjj(jen a|s de tramwegen. Zoover betaal"' e aan'la'"nK- Volgens 't verband heeft schrijver C aa Cchter het woord tramwegen vergeten in te voe- pn de woorden : die op eigen baan rijden. Voor Lten. eze wet dus zijn stoomtramwegen op eigen baan 10 Jan 8ei'j^Des'e'(i met lokaalspoorwegen, en is tv' *">« verdere redeneering geldende zoowel voor vereemg^ eene als het andere vervoermiddel. Ik begrijp ' wordf3 er'ia've n'e*> boe de redactie der Alkmaarsche W°r< fiurant dit stuk heeft kunnen opnemen als een zal optrci Ti eiaooi voor een lokaalspoor en als een aanval e van f - eidooi gen een stoomtram. Daarover kunnen we du erder het stilzwijgen bewaren. Het doel van jijn schrijven is alleen, om eens op klare en m°cht ezadigde wijze de vraag te beantwoorden: nken, vi ^et welk vervoermiddel is Hollands Noorder e en poli ^artier het meest gebaat, met een lokaalspoor of :arspel tlfn stoomtram? hij dit fi ^]iereerst rijst de vraag: Wat is hoofd&oe\ bij m een ?ien lokaalspoor, wat bij een stoomtram? Een lo 1 contai aai9p00r W'l in de eerste plaats een stad aan ' lderbestn fg0^e spoorwegnet verbinden en ook als ter 'en iübil)Qps wel medewerken om een lokaalverkeer Is blijk | js /j. Qojj gebrekkig tot stand te help tvervull: :'"""","ieii»en. Een stoomtram wil de menschen uit = ve]e j'5nzelfden kring nader tot elkander brengen; zij leente wi )t foqffaakelijk op *t lokaalverkeer en verbindt _ svens een plaats aan 5t groote spoorwegnet; want xws. lij mist evenmin de aansluiting aan dat net als sen lokaalssoor. Wat wil men nu met de verbinding Alkmaar— isser, pï6l redikant Poorn siddagsgM Moet zij dienstbaar gemaakt worden aan t eente. üfoote verkeer? Maar, eilieve, wat zouden steden i, pre'diiojs Hqorn en Alkmaar b, v. daarbij winnen? s' van jSpraars niets. Zij zouden de stroom van reizigers 'rel langs hare vesten zien gaan; maar hare stra¬ ta zouden er niet door worden verlevendigd en p are burgers zouden hunne welvaart wel zien ver- 3' . jinderen, niet vermeerderen. En och, hoe onbe- m' nidend zou die stroom zijn! Hij zou veeleer ge- jken op een beekje, dat slechfs zwakjes daar enen vloeit. Vanwaar toch zou die stroom van ). Fregertjzigers over Alkmaar moeten komen? Reizigers it H Zuidendeel der provincie Noord-Holland jan reehistreeks over Zaandam, Puimerend, nten.[oorn en Enkhuizen naar de Oostelijke provin ang overjën. Die uit de omtrek van Medetnbuk gaan •s,"de tyer Hoorn en En^hnizen daarheen. Zij resten van het b, nog, welke uit den omtrek van den Helder omen en dat aantal zal werkelijk zoo groot niet ijn. In deze meening word ik versterkt door de joorweggeschiedenis dor laatste 80 jaren. Al® de , Madeleifcgeering 't noodzakelijke van dergelijke verbin- lar bej-eiljng had inge?ion, waarom heeft zij dan indertijd elden meE ljjn Alkmaar—Hoorn niet in de wet opgeno- ïet haar^nP Als de Hollandsche IJzeren ^poorwegmaat- inden miijhappij' overtuigd is van zulk een stroom, waarom en. De g^eft zij dan de verbinding niet tot stand ge¬ en jaargefacbt en waarom eischt zij dan zoo'n hoog ex loitatiebedrag? Neen, naar onze innige overtui- ing eischt Alkmaars belang geen verbinding door ide verben lokaalspoor. Laat mij eens de vraag stellen: 1 St. Maarom verlangt men in Alkmaar de verbinding varken, (let Hoorn daar te stellen? minste, I Om volk in niet langs de stad te krijgen. Men na op htril het marktbezoek in de eerste plaats doen toe- ;e hebbiemen en wel op de voor de stad minst kost- men. Maare wijze. Waarom wenschen de omliggende ge aijheid vaeenten verbinding met Alkmaajr? Om daar op n vreeself voor hen minst kostbare wijze ter markt te eren honomen of andere zaken te verrichten, lat spellet! Èn voor Alkmaar èn voor de omliggende ge njet betfjeejiten is een stoomtram de minst kostbare weg, 1, werd tindat aanleg en exploitatie geringer zijn dan bij rt tussclun lokaalspoor. Maar voor den buitenman c|oet weg. >k 't gemak veel af. Aangezien een stoomtram hond dichter loopt langs de bebouwde kom der ge¬ reeds eieente en meer gelegenheid geeft tot instappen vinkei vei stoomtram te verkiezen boven lokaalspoor, wat arken mik niet voor Alkmaar te verwerpen is, daar ge- lager wiligkkelijker en goedkoopex vervoer het hezoek aan¬ haak, manedigt. Waarom wenschen de bewoners van 't nzeu. ostelijk deel der provincie verbinding met Alk- lat een diaar? Omdat zij daar dikwijls noodig hebben it den haiet rechtbank als anderszins; doch al weder wil ig was sen dit op de gemakkelijkste en goedkoopste wijze, i electristfide eischen zijn alleen te voldpen door sfoom- tmverbindjng, vtsel beter dan door een lokaal- oor. Bovendien zooals reeds gezegd is L. ildoet de stoomtram evengoed aan de eischen ti 't groote verkeer, daar hare aansluiting aan g nnmme spoorlijn evengoed verkregen kan worden. Als n wordeuieman gebruiken de voorstanders van een lo- alspoor wel eens de volgende propositie: j/Het , -.rvoer van waggonladings, goederen en vee gaat otnende ir egn gtoomtrara niet zoo spoedig, aangezien !el'„en ,en op de stations moet overladen!" Dwaas be- orn.,ip voorwaar! Ik zou wel eens een raming wil- 1 n Wllj zjen yan >t aanta] waggonlalingen, dat ver- 1 1, 1 erd zal worden over de nieuwe lijn. Als basis c j"u ? c men daarvoor knnnen nemen het aantal rei iatste slur ^ ^ goe(jerenboot op bet traject Enkhui- 1111 |Cf —Stavoren per jaar moet doen en dan zopden en oorn roon(^gn gpqgdlg gesloten zijn. Doch laat ons a|s aannemen, dat liet aantal goederen in door- Wend vervoer enorm zou toenemen, dan nog is ' ners van overladen volstrekt geen sprake bij '"leg van een stoom trambaan met normale spoor- ■en et van n, haal zelf zegt wijdte, 7.66 ondernomen, dat zij ook bereden kan worden door gewoon spoorwegmaterieel. Alles te zamen genomen kom ik tot de slot¬ som, dat men bij eene verbinding Alkmaar— Hoorn minder moet letten op 't groote verkeer, maar dat 't lokale verkeer de hoofdzaak moet zijn. Het is dus wel noodzakelijk, dat men zich eens tweemaal bedenke voor men besluit tot den aanleg van een lokaalspoorweg. U bij voorbaat dankzeggende heb ik de eer met hoogachting te zijn, Uw Dienaar, N. N. KANTONGERECHT TE HOORN. Uitspraken van 27 December 1889. 1. T. E. en K. K. te Zwaag. Overtreding der wet op de visscherij, te zamen en in ver- eeniging gepleegd, de eerste f 1,50 boete of 1 dag hechtenis en de tweede ontslagen van rechtsvervolging. 2. D. S. te Hoorn. Openbare dronkenschap btj le herhaling, 8 dagen hechtenis. 3. P. K. te Zwaagdijk. Het rijden in een hon¬ denwagen Te Hoorn, ƒ 1,50 boete of 1 dag hechtenis. 4. C. W. te Edam en A. V. te Hoorn. Over¬ treding der wet op de Zuiderzeevisscherij, te zamen en in vereeniging gepleegd, ieder ƒ10 boete of 3 dagen hechtenis. 5. T. E. te Zwaag. Overtreding der wet op de visscherij, ƒ 5 boete of 2 dagen hechtenis met verbeurdverklaring. 6. G. B. te Zwaagdijk. Het zonder daartoe ge- reobtigd te zijn laten loopen van vee op eenig hooiland, f 1 boete of 1 dag hechtenis. 7. C. B. te Zwaag. Als sub No. 6. 8. O. G. te Hoogcarspel. Openbare dronken¬ schap bij 4e herhaling, 3 dagen hechtenis en 8 maanden plaatsing in een Rijkswerk¬ inrichting. 9. E. B. te Hoorn. Openbare dronkenschap bij le herhaling, ƒ 15 boete o,f 3 dagen hech¬ tenis. 10. J. J. H. te De Rijp- Openbare dronken¬ schap, / 1,50 boete of 1 dag hechtenis. 11. G. K. h/v van H. de V. te Urk. Het wer¬ pen van secreetvuil in eene publieke goot, ƒ2,50 boete of 1 dag hechtenis. 12. R. P., L. R. en L. B. allen te Urk. Nacht- rustverstoring, ieder ƒ 2,5Q boete of 1 dag hechtenis. 13 P. W. te Nibbixwoud, als sub No. 10, 14. A. A. te Enkhuizen. Openbare dronkenschap bij le herhaling, 2 dagen hechtenis. 15. B. Z. te Hoorn. Openbare dronkenschap, ƒ 5 boete of 2 dagen hechtenis. 16. C. D. te Beeraster. Als sub No. 10. 33^ste Staatsloterij. Trekking van Woensdag 31 December 1889. No. 13959 ƒ 25000. 14331 ƒ5000, y 17914 èn 18840 elk ƒ 1500. 6813 en 19400 elk ƒ 1000. 8121, 2454, 17265 en 19618 elk ƒ 400. 10821 f 20Q. 3895, 7215, 12423, 12899, 18283 en 20243 elk ƒ 100. Trekking van Donderdag 2 Januari 1890. No. 9811 en 12474 elk ƒ 1000. 1209 en 7913 elk ƒ 100, ADV EBT ENTIËN. Voorspoedig bevallen van eene DOCHTER, S, M. GERLINGS f echtgenoote van JL-J. VAN EBBENHORST TRNGBERGEN Hqorn, 2 Januari 1890. Op den 3eq Januari 1890 overleed, ten huize van K. DE JONG, onze geliefde broe¬ der en behuwdbroeder GERRIT OLTHUIS, in den ouderdom van 43 jaren. Namens de familie, K. OLTHUIS. Voor de vele blijken van belangstelling, on¬ dervonden bij het overlijden mijner geliefde moeder, betnig ik, ook namens broeders en zns- ters mijnen welgeraeenden dank. Hoorn. HEIDEN RIJ K. Volksvoordracht WOENSDAG S JANUARI e.k. 's avonds 7l/a uur, in het gewone lokaal aan den Rooden Steen, SPREKER: de HeerJ. RINNER te Helder. HET BESTUUR- IJS! IJS! IJS! Oreumels, Korstjes, enz, dagelijks versch, bij M. VOLLENGA, Nïeuwstraat, Hoorn. Mweenipg 1890. Het BESTUUR van bovengenoemde Vereeni¬ ging heeft de eer bij deze bekend te maken, dat de gelegenheid tot deelneming, voorloopig nog is opengesteld tot 12 Januari 1890. Reflecteerenden worden verzocht zich aan te melden bij een der bestuursleden, door wien alle verlangde inlichtingen kunnen worden gegeven Het Bestuur, J. H. B. KERNKAMP, Pres. M. HEIDENRIJK, Penn. P. EIJ KEN, Secretaris. P. BEST, )r . . pj BELT ] VERMIST Door deze neem ik de vrij¬ heid om het geachte publiek van Hoorn en Omstreken te berich¬ ten, dat mijn SALON voor het Jlchqett rit |§aai[smjdeR is geopend en naar de eischen des tijds is inge- gericht om een gedestingeerd publiek te ontvan- gen\. Mij in een ieders gunst aanbevelende verblijf ik UEd. dw. Dienaar, B. TER HORST V4N DELDEN, Breed No. 50, Hoorn. Hoe is het mogelyk. Hee is het mogelijk!! Daar is de Boekhandelaar W. M. HEIJL weer met zijn buitengewoon mooi en goedkoop pakket. Ja geachte lezers en lezeressen, als men de menschen goed behandelt, dan durft men terugkomen, Is mijn pakket u het vorig jaar niet goed goed bevallen? Was de Kalender niet alleen het geld waard? Welnu dan, zendt een Postwissel van Een gulden vijf en twintig Gent waarop staat //Hoe is het mogelijk" ell U ontvangt ten le een boeiende»! Ohristelijken Scheurkalender, aan beide kanten bedrukt, welke een handelswaarde heeft van ƒ 0,90; ten 2e een mooie degelijke Verfdoos; ten 3e een Notitieboek met Almanak; ten 4e een paar beenen Manchetkuoopen; ten 5e een mooie sterke Horlogeketting; ten Öe een prachtige beweegbare Pop; ten 7e een fijn lede¬ ren Portemonnaie j ten 8e vier zeer net afge¬ werkte Relicitatiekaarten ten 9e een mooie Pen¬ nenhouder; ten 10e een boeiend Boekwerk, ge¬ titeld Des Heeren Wegen; ten He een boeiend Boekwerk, getiteld Onder Gods Hoede en ten 12e een boeiend Boekwerk met geïilus- treerden omslag en voorzien van Platen, getiteld De Tachtigjarige Oorlog, Daar dit Boekwerk alleen bet geld waard is, zende men spoedig een Postwissel h f 1,25 aan den Boekhandelaar W. M. HEIJL, Hamburgerstraat, UTRECHT. een gladharige zwarte New Found- land HOND, met witte borst en twee witte voeten, genaamd AJAX door W. DE LIEFDE a/d Gasfabriek te Hoorn. Te Roop of te Huur. Een net Heerenhuis, verdeeld in Woonka¬ mer, Alkoof, Keuken, Gang, Suite en Logeerka¬ mer en verder van alle gemakken voorzien, als: aanrechtbank, gootsteen, regen-en putwaterpompen, bergplaats enz. enz., staande in de Beemster, Pur- merenderweg bij Purmerend. Te bevragen bij D. KLOK, Beemster. Aanvaarding 1 Mei 1890 * •fP.HOPPÈ -V I SCHIEDAM PUIKE OUDE SCHIEDAMMER GENEVER MERK: NIGHT C.A. P. Verkrijgbaar hij: J. VAN MAANEN, Handelaar in Gedisteleerd te Hoorn. NB. Als bewijs van echtheid is cachet en kurlc steeds voorzien van den naam der Firma P. HOPPE Bij DE BREUK en SMITS te Leiden ver¬ schijnt : Het Morgenlicht. Stichtelijk Dagboek VOOR HET CHRISTELIJK GEZIN. ONDER REDACTIE VAN Dr. L. A. SLOTEM AKER, Predikant te Arnhem. MET MEDEWERKING VAN H. S. Balsem, te Beek. Dr. I. van den Bergh, te Zwolle. J. W. Beversen, te Dord¬ recht. Dr. J. II. Beyerraan, te Leiden. Dr. J. G. Boekenoogen, te Krommenie. Dr. A. J. H. W. Brandt, te Zierikzee. P. K. Bijl, te Leeuwarden. B. W. Colenbrander, te Naaldwijk. B. Cuperus, te Zutphen. A. M. Essenius Greeff, te Utrecht. —• Dr. G. van Gorkom, te Amsterdam. Dr. H. Y. Groene- wegen, te Dokkum. Dr. W. Haverkamp, te Bergen op Zoom. Dr. J. Herderschee, te Era- neker. J. J. van Hille, te Zaandam. A, Jentinck, te Marssum. A. M, E. Jungius, te Poortugaal. E. C. Jungius, te Leeuwarden. R. J. Jungius, te Deiden. A. C. J. van der Kemp, te Apeldoorn. —- Dr. J. Knappert, te Amsterdam. E. J. W. Kocb, te Schevenin- gen. Dr. W. H. Kosters, te Deventer. J. II. Kruseman Aretz, te Dokkum. S. Kutsch Lojenga, te Leiden. Dr. J. W. Lieftinck Jr., te Rauwerd. H. C. Lohr, te Rotterdam. G. L. van Loon, te Zwolle. Dr. W. C. van Manen, te Leiden. A. J. Meerburg Snaren- berg, te Heumen. I. Molenaar, te Zaandam. J. E. Moltzer, te Deventer. B. C. J. Mossel¬ mans, te Groningen. Dr. H. de Ridder Jr., te Meppel. Dr. P. H. Ritter, te Utrecht. üs. M. A. N. Rovers, te Arnhem. A. le Rov, te Venlo. L. G. Royaards, te Oisterwijk. L. van 't Sant, te Den Helder. H. P. Schim van der Loefï, te Gouda. E. Snellen, te Arn¬ hem. W. H. Stenfert Kroese, te Enschedé. Dr. B. Tideman Jz., te Haarlem. P. van der Veen, te Leiden. Jb. van der Ven, te Tiel. H. Vrendenberg Cz., te Warga. Jo. de Vries, te Haarlem. S. de Waard, te 's-Gravenhage. A. W. van Wijk, te Zwolle. H. H. Zaalberg, te Paramaribo. W. Zaalberg, te Deventer. In zes afleveringen (ruim 600 bladzijden) royaal- oclavo formaat compleet; bij inteekening ƒ 4,50. De eerste aflevering mag opengesneden worden en is bij alle solide boekhandelaren op aanvraag te bekomen, zoolang de voorraad strekt. Steenkolen & Cokes. Ei-vormige EN a [ Houts- en Bruinkool-Briquetten. EN ANTHRACITE OLEN. ,, ( L. FEEKES a/b Station. Adres: ^ A DALMEIJER a/d Kaasmarkt. -— HOORN. Voorhanden eene ruime sorteering SCHEUBKAKRS YOOR 1890, yan af 30 cents tot f 1,25. uw- Zie de Etalage. Op aanvrage worden ze gaarne ter be¬ zichtiging gezonden. Hoorn. P. GEERTS.