Tekstweergave van WFNHC_1890_01_04_0003
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
vetelmouj
het
Staatsblad
No.
206,
ran
10
en
11
No-
sikte,
drijtraber
jl.
is
opgenomen
de
wet
van
28
Octo-
:r
1889,
regelende
de
dienst
en
het
gebruik
in
spoorwegen,
waarop
met
beperkte
snelheid
f
*
u\rdt
vervoerd.
Te
gelijk
is
ingetrokken
de
wet
'
'L
9
\ug.
1878,
Stsbl.
No.
124,
omtrent
de
straat
van
^en
dienst
en
het
gebruik
der
lo-
1
'
rl
lalspoorwegen.
De
naam
lokaalspoorwegen
is
ver-
ïn
'r
6
lallen;
onze
wet
kent
dus
alleen
spoorwegen,
?ernesc
\grgp
mei
Inperkte
snelheid
wordt
vervoerd,
daar-
SC
"'jider
begrijpende
zoowel
de
spoorwegen,
die
1
meer
5
ejggn
[jaan
rjj(jen
a|s
de
tramwegen.
Zoover
betaal"'
e
aan'la'"nK-
Volgens
't
verband
heeft
schrijver
C
aa
Cchter
het
woord
tramwegen
vergeten
in
te
voe-
pn
de
woorden
:
die
op
eigen
baan
rijden.
Voor
Lten.
eze
wet
dus
zijn
stoomtramwegen
op
eigen
baan
10
Jan
8ei'j^Des'e'(i
met
lokaalspoorwegen,
en
is
tv'
*">«
verdere
redeneering
geldende
zoowel
voor
vereemg^
eene
als
het
andere
vervoermiddel.
Ik
begrijp
'
wordf3
er'ia've
n'e*>
boe
de
redactie
der
Alkmaarsche
W°r<
fiurant
dit
stuk
heeft
kunnen
opnemen
als
een
zal
optrci
Ti
eiaooi
voor
een
lokaalspoor
en
als
een
aanval
e
van
f
-
eidooi
gen
een
stoomtram.
Daarover
kunnen
we
du
erder
het
stilzwijgen
bewaren.
Het
doel
van
jijn
schrijven
is
alleen,
om
eens
op
klare
en
m°cht
ezadigde
wijze
de
vraag
te
beantwoorden:
nken,
vi
^et
welk
vervoermiddel
is
Hollands
Noorder
e
en
poli
^artier
het
meest
gebaat,
met
een
lokaalspoor
of
:arspel
tlfn
stoomtram?
hij
dit
fi
^]iereerst
rijst
de
vraag:
Wat
is
hoofd&oe\
bij
m
een
?ien
lokaalspoor,
wat
bij
een
stoomtram?
Een
lo
1
contai
aai9p00r
W'l
in
de
eerste
plaats
een
stad
aan
'
lderbestn
fg0^e
spoorwegnet
verbinden
en
ook
—
als
ter
'en
iübil)Qps
—
wel
medewerken
om
een
lokaalverkeer
Is
blijk
|
js
/j.
Qojj
gebrekkig
—
tot
stand
te
help
tvervull:
:'"""","ieii»en.
Een
stoomtram
wil
de
menschen
uit
=
ve]e
j'5nzelfden
kring
nader
tot
elkander
brengen;
zij
leente
wi
)t
foqffaakelijk
op
*t
lokaalverkeer
en
verbindt
_
svens
een
plaats
aan
5t
groote
spoorwegnet;
want
xws.
lij
mist
evenmin
de
aansluiting
aan
dat
net
als
sen
lokaalssoor.
Wat
wil
men
nu
met
de
verbinding
Alkmaar—
isser,
pï6l
redikant
Poorn
siddagsgM
Moet
zij
dienstbaar
gemaakt
worden
aan
t
eente.
üfoote
verkeer?
Maar,
eilieve,
wat
zouden
steden
i,
pre'diiojs
Hqorn
en
Alkmaar
b,
v.
daarbij
winnen?
s'
van
jSpraars
niets.
Zij
zouden
de
stroom
van
reizigers
'rel
langs
hare
vesten
zien
gaan;
maar
hare
stra¬
ta
zouden
er
niet
door
worden
verlevendigd
en
p
are
burgers
zouden
hunne
welvaart
wel
zien
ver-
3'
.
jinderen,
niet
vermeerderen.
En
och,
hoe
onbe-
m'
•
nidend
zou
die
stroom
zijn!
Hij
zou
veeleer
ge-
jken
op
een
beekje,
dat
slechfs
zwakjes
daar
enen
vloeit.
Vanwaar
toch
zou
die
stroom
van
).
Fregertjzigers
over
Alkmaar
moeten
komen?
Reizigers
it
H
Zuidendeel
der
provincie
Noord-Holland
jan
reehistreeks
over
Zaandam,
Puimerend,
nten.[oorn
en
Enkhuizen
naar
de
Oostelijke
provin
ang
overjën.
Die
uit
de
omtrek
van
Medetnbuk
gaan
•s,"de
tyer
Hoorn
en
En^hnizen
daarheen.
Zij
resten
van
het
b,
nog,
welke
uit
den
omtrek
van
den
Helder
omen
en
dat
aantal
zal
werkelijk
zoo
groot
niet
ijn.
In
deze
meening
word
ik
versterkt
door
de
joorweggeschiedenis
dor
laatste
80
jaren.
Al®
de
,
Madeleifcgeering
't
noodzakelijke
van
dergelijke
verbin-
lar
bej-eiljng
had
inge?ion,
waarom
heeft
zij
dan
indertijd
elden
meE
ljjn
Alkmaar—Hoorn
niet
in
de
wet
opgeno-
ïet
haar^nP
Als
de
Hollandsche
IJzeren
^poorwegmaat-
inden
miijhappij'
overtuigd
is
van
zulk
een
stroom,
waarom
en.
De
g^eft
zij
dan
de
verbinding
niet
tot
stand
ge¬
en
jaargefacbt
en
waarom
eischt
zij
dan
zoo'n
hoog
ex
loitatiebedrag?
Neen,
naar
onze
innige
overtui-
ing
eischt
Alkmaars
belang
geen
verbinding
door
ide
verben
lokaalspoor.
Laat
mij
eens
de
vraag
stellen:
1
St.
Maarom
verlangt
men
in
Alkmaar
de
verbinding
varken,
(let
Hoorn
daar
te
stellen?
minste,
I
Om
volk
in
niet
langs
de
stad
te
krijgen.
Men
na
op
htril
het
marktbezoek
in
de
eerste
plaats
doen
toe-
;e
hebbiemen
en
wel
op
de
voor
de
stad
minst
kost-
men.
Maare
wijze.
Waarom
wenschen
de
omliggende
ge
aijheid
vaeenten
verbinding
met
Alkmaajr?
Om
daar
op
n
vreeself
voor
hen
minst
kostbare
wijze
ter
markt
te
eren
honomen
of
andere
zaken
te
verrichten,
lat
spellet!
Èn
voor
Alkmaar
èn
voor
de
omliggende
ge
njet
betfjeejiten
is
een
stoomtram
de
minst
kostbare
weg,
1,
werd
tindat
aanleg
en
exploitatie
geringer
zijn
dan
bij
rt
tussclun
lokaalspoor.
Maar
voor
den
buitenman
c|oet
weg.
>k
't
gemak
veel
af.
Aangezien
een
stoomtram
hond
dichter
loopt
langs
de
bebouwde
kom
der
ge¬
reeds
eieente
en
meer
gelegenheid
geeft
tot
instappen
vinkei
vei
stoomtram
te
verkiezen
boven
lokaalspoor,
wat
arken
mik
niet
voor
Alkmaar
te
verwerpen
is,
daar
ge-
lager
wiligkkelijker
en
goedkoopex
vervoer
het
hezoek
aan¬
haak,
manedigt.
Waarom
wenschen
de
bewoners
van
't
nzeu.
ostelijk
deel
der
provincie
verbinding
met
Alk-
lat
een
diaar?
Omdat
zij
daar
dikwijls
noodig
hebben
it
den
haiet
rechtbank
als
anderszins;
doch
al
weder
wil
ig
was
sen
dit
op
de
gemakkelijkste
en
goedkoopste
wijze,
i
electristfide
eischen
zijn
alleen
te
voldpen
door
sfoom-
tmverbindjng,
vtsel
beter
dan
door
een
lokaal-
oor.
Bovendien
—
zooals
reeds
gezegd
is
—
L.
ildoet
de
stoomtram
evengoed
aan
de
eischen
ti
't
groote
verkeer,
daar
hare
aansluiting
aan
g
nnmme
spoorlijn
evengoed
verkregen
kan
worden.
Als
n
wordeuieman
gebruiken
de
voorstanders
van
een
lo-
alspoor
wel
eens
de
volgende
propositie:
j/Het
,
-.rvoer
van
waggonladings,
goederen
en
vee
gaat
otnende
ir
egn
gtoomtrara
niet
zoo
spoedig,
aangezien
!el'„en
,en
op
de
stations
moet
overladen!"
Dwaas
be-
orn.,ip
voorwaar!
Ik
zou
wel
eens
een
raming
wil-
1
n
Wllj
zjen
yan
>t
aanta]
waggonlalingen,
dat
ver-
1
1,
1
erd
zal
worden
over
de
nieuwe
lijn.
Als
basis
c
j"u
?
c
men
daarvoor
knnnen
nemen
het
aantal
rei
iatste
slur
^
^
goe(jerenboot
op
bet
traject
Enkhui-
1111
|Cf
—Stavoren
per
jaar
moet
doen
en
dan
zopden
en
oorn
roon(^gn
gpqgdlg
gesloten
zijn.
Doch
laat
ons
a|s
aannemen,
dat
liet
aantal
goederen
in
door-
Wend
vervoer
enorm
zou
toenemen,
dan
nog
is
'
ners
van
overladen
volstrekt
geen
sprake
bij
'"leg
van
een
stoom
trambaan
met
normale
spoor-
■en
—
et
van
n,
haal
zelf
zegt
wijdte,
7.66
ondernomen,
dat
zij
ook
bereden
kan
worden
door
gewoon
spoorwegmaterieel.
Alles
te
zamen
genomen
kom
ik
tot
de
slot¬
som,
dat
men
bij
eene
verbinding
Alkmaar—
Hoorn
minder
moet
letten
op
't
groote
verkeer,
maar
dat
't
lokale
verkeer
de
hoofdzaak
moet
zijn.
Het
is
dus
wel
noodzakelijk,
dat
men
zich
eens
tweemaal
bedenke
voor
men
besluit
tot
den
aanleg
van
een
lokaalspoorweg.
U
bij
voorbaat
dankzeggende
heb
ik
de
eer
met
hoogachting
te
zijn,
Uw
Dienaar,
N.
N.
KANTONGERECHT
TE
HOORN.
Uitspraken
van
27
December
1889.
1.
T.
E.
en
K.
K.
te
Zwaag.
Overtreding
der
wet
op
de
visscherij,
te
zamen
en
in
ver-
eeniging
gepleegd,
de
eerste
f
1,50
boete
of
1
dag
hechtenis
en
de
tweede
ontslagen
van
rechtsvervolging.
2.
D.
S.
te
Hoorn.
Openbare
dronkenschap
btj
le
herhaling,
8
dagen
hechtenis.
3.
P.
K.
te
Zwaagdijk.
Het
rijden
in
een
hon¬
denwagen
Te
Hoorn,
ƒ
1,50
boete
of
1
dag
hechtenis.
4.
C.
W.
te
Edam
en
A.
V.
te
Hoorn.
Over¬
treding
der
wet
op
de
Zuiderzeevisscherij,
te
zamen
en
in
vereeniging
gepleegd,
ieder
ƒ10
boete
of
3
dagen
hechtenis.
5.
T.
E.
te
Zwaag.
Overtreding
der
wet
op
de
visscherij,
ƒ
5
boete
of
2
dagen
hechtenis
met
verbeurdverklaring.
6.
G.
B.
te
Zwaagdijk.
Het
zonder
daartoe
ge-
reobtigd
te
zijn
laten
loopen
van
vee
op
eenig
hooiland,
f
1
boete
of
1
dag
hechtenis.
7.
C.
B.
te
Zwaag.
Als
sub
No.
6.
8.
O.
G.
te
Hoogcarspel.
Openbare
dronken¬
schap
bij
4e
herhaling,
3
dagen
hechtenis
en
8
maanden
plaatsing
in
een
Rijkswerk¬
inrichting.
9.
E.
B.
te
Hoorn.
Openbare
dronkenschap
bij
le
herhaling,
ƒ
15
boete
o,f
3
dagen
hech¬
tenis.
10.
J.
J.
H.
te
De
Rijp-
Openbare
dronken¬
schap,
/
1,50
boete
of
1
dag
hechtenis.
11.
G.
K.
h/v
van
H.
de
V.
te
Urk.
Het
wer¬
pen
van
secreetvuil
in
eene
publieke
goot,
ƒ2,50
boete
of
1
dag
hechtenis.
12.
R.
P.,
L.
R.
en
L.
B.
allen
te
Urk.
Nacht-
rustverstoring,
ieder
ƒ
2,5Q
boete
of
1
dag
hechtenis.
13
P.
W.
te
Nibbixwoud,
als
sub
No.
10,
14.
A.
A.
te
Enkhuizen.
Openbare
dronkenschap
bij
le
herhaling,
2
dagen
hechtenis.
15.
B.
Z.
te
Hoorn.
Openbare
dronkenschap,
ƒ
5
boete
of
2
dagen
hechtenis.
16.
C.
D.
te
Beeraster.
Als
sub
No.
10.
33^ste
Staatsloterij.
Trekking
van
Woensdag
31
December
1889.
No.
13959
ƒ
25000.
„
14331
ƒ5000,
y
17914
èn
18840
elk
ƒ
1500.
„
6813
en
19400
elk
ƒ
1000.
„
8121,
2454,
17265
en
19618
elk
ƒ
400.
„
10821
f
20Q.
„
3895,
7215,
12423,
12899,
18283
en
20243
elk
ƒ
100.
Trekking
van
Donderdag
2
Januari
1890.
No.
9811
en
12474
elk
ƒ
1000.
„
1209
en
7913
elk
ƒ
100,
ADV
EBT
ENTIËN.
Voorspoedig
bevallen
van
eene
DOCHTER,
S,
M.
GERLINGS
f
echtgenoote
van
JL-J.
VAN
EBBENHORST
TRNGBERGEN
Hqorn,
2
Januari
1890.
Op
den
3eq
Januari
1890
overleed,
ten
huize
van
K.
DE
JONG,
onze
geliefde
broe¬
der
en
behuwdbroeder
GERRIT
OLTHUIS,
in
den
ouderdom
van
43
jaren.
Namens
de
familie,
K.
OLTHUIS.
Voor
de
vele
blijken
van
belangstelling,
on¬
dervonden
bij
het
overlijden
mijner
geliefde
moeder,
betnig
ik,
ook
namens
broeders
en
zns-
ters
mijnen
welgeraeenden
dank.
Hoorn.
HEIDEN
RIJ
K.
Volksvoordracht
WOENSDAG
S
JANUARI
e.k.
's
avonds
7l/a
uur,
in
het
gewone
lokaal
aan
den
Rooden
Steen,
SPREKER:
de
HeerJ.
RINNER
te
Helder.
HET
BESTUUR-
IJS!
IJS!
IJS!
Oreumels,
Korstjes,
enz,
dagelijks
versch,
bij
M.
VOLLENGA,
Nïeuwstraat,
Hoorn.
Mweenipg
1890.
Het
BESTUUR
van
bovengenoemde
Vereeni¬
ging
heeft
de
eer
bij
deze
bekend
te
maken,
dat
de
gelegenheid
tot
deelneming,
voorloopig
nog
is
opengesteld
tot
12
Januari
1890.
Reflecteerenden
worden
verzocht
zich
aan
te
melden
bij
een
der
bestuursleden,
door
wien
alle
verlangde
inlichtingen
kunnen
worden
gegeven
Het
Bestuur,
J.
H.
B.
KERNKAMP,
Pres.
M.
HEIDENRIJK,
Penn.
P.
EIJ
KEN,
Secretaris.
P.
BEST,
)r
.
.
pj
BELT
]
VERMIST
Door
deze
neem
ik
de
vrij¬
heid
om
het
geachte
publiek
van
Hoorn
en
Omstreken
te
berich¬
ten,
dat
mijn
SALON
voor
het
Jlchqett
rit
|§aai[smjdeR
is
geopend
en
naar
de
eischen
des
tijds
is
inge-
gericht
om
een
gedestingeerd
publiek
te
ontvan-
gen\.
Mij
in
een
ieders
gunst
aanbevelende
verblijf
ik
UEd.
dw.
Dienaar,
B.
TER
HORST
V4N
DELDEN,
Breed
No.
50,
Hoorn.
Hoe
is
het
mogelyk.
Hee
is
het
mogelijk!!
Daar
is
de
Boekhandelaar
W.
M.
HEIJL
weer
met
zijn
buitengewoon
mooi
en
goedkoop
pakket.
Ja
geachte
lezers
en
lezeressen,
als
men
de
menschen
goed
behandelt,
dan
durft
men
terugkomen,
Is
mijn
pakket
u
het
vorig
jaar
niet
goed
goed
bevallen?
Was
de
Kalender
niet
alleen
het
geld
waard?
Welnu
dan,
zendt
een
Postwissel
van
Een
gulden
vijf
en
twintig
Gent
waarop
staat
//Hoe
is
het
mogelijk"
ell
U
ontvangt
ten
le
een
boeiende»!
Ohristelijken
Scheurkalender,
aan
beide
kanten
bedrukt,
welke
een
handelswaarde
heeft
van
ƒ
0,90;
ten
2e
een
mooie
degelijke
Verfdoos;
ten
3e
een
Notitieboek
met
Almanak;
ten
4e
een
paar
beenen
Manchetkuoopen;
ten
5e
een
mooie
sterke
Horlogeketting;
ten
Öe
een
prachtige
beweegbare
Pop;
ten
7e
een
fijn
lede¬
ren
Portemonnaie
j
ten
8e
vier
zeer
net
afge¬
werkte
Relicitatiekaarten
•
ten
9e
een
mooie
Pen¬
nenhouder;
ten
10e
een
boeiend
Boekwerk,
ge¬
titeld
Des
Heeren
Wegen;
ten
He
een
boeiend
Boekwerk,
getiteld
Onder
Gods
Hoede
en
ten
12e
een
boeiend
Boekwerk
met
geïilus-
treerden
omslag
en
voorzien
van
Platen,
getiteld
De
Tachtigjarige
Oorlog,
Daar
dit
Boekwerk
alleen
bet
geld
waard
is,
zende
men
spoedig
een
Postwissel
h
f
1,25
aan
den
Boekhandelaar
W.
M.
HEIJL,
Hamburgerstraat,
UTRECHT.
een
gladharige
zwarte
New
Found-
land
HOND,
met
witte
borst
en
twee
witte
voeten,
genaamd
AJAX
door
W.
DE
LIEFDE
a/d
Gasfabriek
te
Hoorn.
Te
Roop
of
te
Huur.
Een
net
Heerenhuis,
verdeeld
in
Woonka¬
mer,
Alkoof,
Keuken,
Gang,
Suite
en
Logeerka¬
mer
en
verder
van
alle
gemakken
voorzien,
als:
aanrechtbank,
gootsteen,
regen-en
putwaterpompen,
bergplaats
enz.
enz.,
staande
in
de
Beemster,
Pur-
merenderweg
bij
Purmerend.
Te
bevragen
bij
D.
KLOK,
Beemster.
Aanvaarding
1
Mei
1890
*
•fP.HOPPÈ
■
-V
I
SCHIEDAM
PUIKE
OUDE
SCHIEDAMMER
GENEVER
MERK:
NIGHT
C.A.
P.
Verkrijgbaar
hij:
J.
VAN
MAANEN,
Handelaar
in
Gedisteleerd
te
Hoorn.
NB.
Als
bewijs
van
echtheid
is
cachet
en
kurlc
steeds
voorzien
van
den
naam
der
Firma
P.
HOPPE
Bij
DE
BREUK
en
SMITS
te
Leiden
ver¬
schijnt
:
Het
Morgenlicht.
Stichtelijk
Dagboek
VOOR
HET
CHRISTELIJK
GEZIN.
ONDER
REDACTIE
VAN
Dr.
L.
A.
SLOTEM
AKER,
Predikant
te
Arnhem.
MET
MEDEWERKING
VAN
H.
S.
Balsem,
te
Beek.
—
Dr.
I.
van
den
Bergh,
te
Zwolle.
—
J.
W.
Beversen,
te
Dord¬
recht.
—
Dr.
J.
II.
Beyerraan,
te
Leiden.
—
Dr.
J.
G.
Boekenoogen,
te
Krommenie.
—
Dr.
A.
J.
H.
W.
Brandt,
te
Zierikzee.
—
P.
K.
Bijl,
te
Leeuwarden.
—
B.
W.
Colenbrander,
te
Naaldwijk.
—
B.
Cuperus,
te
Zutphen.
—
A.
M.
Essenius
Greeff,
te
Utrecht.
—•
Dr.
G.
van
Gorkom,
te
Amsterdam.
—
Dr.
H.
Y.
Groene-
wegen,
te
Dokkum.
—
Dr.
W.
Haverkamp,
te
Bergen
op
Zoom.
—
Dr.
J.
Herderschee,
te
Era-
neker.
—
J.
J.
van
Hille,
te
Zaandam.
—
A,
Jentinck,
te
Marssum.
—
A.
M,
E.
Jungius,
te
Poortugaal.
—
E.
C.
Jungius,
te
Leeuwarden.
—
R.
J.
Jungius,
te
Deiden.
—
A.
C.
J.
van
der
Kemp,
te
Apeldoorn.
—-
Dr.
J.
Knappert,
te
Amsterdam.
—
E.
J.
W.
Kocb,
te
Schevenin-
gen.
—
Dr.
W.
H.
Kosters,
te
Deventer.
—
J.
II.
Kruseman
Aretz,
te
Dokkum.
—
S.
Kutsch
Lojenga,
te
Leiden.
—
Dr.
J.
W.
Lieftinck
Jr.,
te
Rauwerd.
—
H.
C.
Lohr,
te
Rotterdam.
—
G.
L.
van
Loon,
te
Zwolle.
—
Dr.
W.
C.
van
Manen,
te
Leiden.
—
A.
J.
Meerburg
Snaren-
berg,
te
Heumen.
—
I.
Molenaar,
te
Zaandam.
—
J.
E.
Moltzer,
te
Deventer.
—
B.
C.
J.
Mossel¬
mans,
te
Groningen.
—
Dr.
H.
de
Ridder
Jr.,
te
Meppel.
—
Dr.
P.
H.
Ritter,
te
Utrecht.
—
üs.
M.
A.
N.
Rovers,
te
Arnhem.
—
A.
le
Rov,
te
Venlo.
—
L.
G.
Royaards,
te
Oisterwijk.
—
L.
van
't
Sant,
te
Den
Helder.
—
H.
P.
Schim
van
der
Loefï,
te
Gouda.
—
E.
Snellen,
te
Arn¬
hem.
—
W.
H.
Stenfert
Kroese,
te
Enschedé.
—
Dr.
B.
Tideman
Jz.,
te
Haarlem.
—
P.
van
der
Veen,
te
Leiden.
—
Jb.
van
der
Ven,
te
Tiel.
—
H.
Vrendenberg
Cz.,
te
Warga.
—
Jo.
de
Vries,
te
Haarlem.
—
S.
de
Waard,
te
's-Gravenhage.
—
A.
W.
van
Wijk,
te
Zwolle.
—
H.
H.
Zaalberg,
te
Paramaribo.
—
W.
Zaalberg,
te
Deventer.
In
zes
afleveringen
(ruim
600
bladzijden)
royaal-
oclavo
formaat
compleet;
bij
inteekening
ƒ
4,50.
De
eerste
aflevering
mag
opengesneden
worden
en
is
bij
alle
solide
boekhandelaren
op
aanvraag
te
bekomen,
zoolang
de
voorraad
strekt.
Steenkolen
&
Cokes.
Ei-vormige
EN
□
a
[
Houts-
en
Bruinkool-Briquetten.
EN
ANTHRACITE
OLEN.
,,
(
L.
FEEKES
a/b
Station.
Adres:
^
A
DALMEIJER
a/d
Kaasmarkt.
-—
HOORN.
Voorhanden
eene
ruime
sorteering
SCHEUBKAKRS
YOOR
1890,
yan
af
30
cents
tot
f
1,25.
uw-
Zie
de
Etalage.
Op
aanvrage
worden
ze
gaarne
ter
be¬
zichtiging
gezonden.
Hoorn.
P.
GEERTS.