Tekstweergave van SC_1949_01_22_0012

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
hel re dat 1 gai orr gel in dei ler Ho Jo< I Dii hul da 'n bli. imi », vei de vat wa me I G A Jor me thu al dig on j Pol de gat dar G Stu blij A SURSUM CORDA BIDDEN EN WAKEN Als dit nummer van Sursum Corda verschijnt, heeft de post waarschijnlijk ereds duizenden brieven bezorgd aan het adres van Zijne Excellentie Dobi. Eenieder greep of grijpt nog naar de pen sinds de katholieke bladen in Nederland de brief doorgaven, die de katholieke organisaties ont¬ wierpen als vlammend protest van ieder onzer aan de verkrach¬ ters van vrijheid en recht. Of ten¬ gevolge van de brievenactie aan Kardinaal Mindszenty de boeien zullen afvallen? Menselijkerwijze gesproken is dit niet verwach¬ ten. Er is iets anders dat oneindig veel meer kracht heeft dan brie¬ ven, die overigens juist zo uiterst doeltreffend waren, om het we¬ reldgeweten én ons eigen geweten wakker te schudden. Krachtiger dan brieven is echter het gebed. Sint Petrus, de eerste Paus, zat gevangen, geboeid met twee ket¬ tingen, tussen twee soldaten. Hij is bevrijd. Waardoor? Omdat „ve¬ len in gebed verenigd waren. Het staat in het eerste verslagboek der Apostelen. Wanneer kan van ons gezegd worden, wat van de eerste chris¬ tenen geschreven staat: „Na hun gebed trilde de plaats waar ze waren vergaderd; allen werden vervuld van de Heilige Geest en spraken vrijmoedig Gods woord"? Mindszenty zal vrij komen, Ste- pinac zal vrijkomen, mits wij de muren doen trillen. Niet van woor¬ den alleen, maar van gebed. Zo bidden, dat de bidplaats trilt. Kunnen wij dat? En waken. Bidden en waken. Waken voor een geest in eigen land, die halfzachte beschouwin¬ gen wijdt aan de wenselijkheid van een objectieve rechtspraak achter het IJzeren Gordijn en Stepinac liet zitten en Mindszenty weer zal laten zitten. Waken voor de bloedloze neutraliteit, die alle HET GAAT OM DE KERK (Vervolg van pag. 1) En nu weer sluiten andere ban¬ dieten in een ander land de gevan¬ genispoort achter een kerkvorst, die niet anders dan de fundamen¬ tele waarheden rond staats- en gemeenschapsleven verdedigde: „Deze fundamentele waarden zijn: de zedenleer, de wet, de hei¬ ligheid van de eed, van het gezin en van het huwelijk, de plichts¬ betrachting, waarheid, liefde en vrede". De nazi's hebben het geleerd van de bolsjewieken, in wier land reeds in de twintiger jaren een golf van haat, vuur en bloed werd opgejaagd tegen het christendom. De bolsjewieken hebben in de Neurenberger comedie de nazi's mee aan de galg geknoopt. En misdadiger dan ooit bedrij¬ ven zij de gruwelen, die zij op grond van het volkerenrecht hiel¬ pen veroordelen. De weldenkende méns slaat zich hierbij in verbijstering voor het hoofd. Maar de van haat en bran¬ dende afgunst verteerde Kremlin- bende maakt andermaal het ene slachtoffer na het andere Waarom? Omdat het gaat tegen de Kerk. Er is geen grein ver¬ schil tussen het sanhedrin dat „jaloers, door en door", zoals in de Handelingen der Apostelen staat, de eerste apostelen gevan¬ gen zette, en de Kominform, die, „jaloers, door en door", vrijheids¬ helden tot verraders, weldoeners tot smokkelaars, apostelen tot eer¬ lozen maakt en zich aan hun vrij¬ heid en bloed vergrijpt. Het gaat om de Kerk. En daarom is de strijd om de bevrijding van Stepinac en Minds¬ zenty, om de berechting van de dood van Romza en Hlond, de strijd om de vrijheid der christen¬ heid. De overwinning is zeker, al rammelen Stalin, Rakosi, Dobi, Tito, Gottwald, Thorez, Pauker, De Groot en Gortzak aan de poor¬ ten der hel. Want de poorten der hel zullen de Kerk niet overwel¬ digen. „De regeringen moeten aan de DE JEUGD OP HET SINT PIETERSPLEIN SINT LIDUINA Ned. R.K. Bond voor Lichamelijk Gebrekkigen Kent u het werk van „Sint Li- duina"? Ja? Heeft u zich dan al aangesloten? hetzij als lid hetzij als donateur of door uw daadwerkelijke me¬ dewerking? „Sint Liduina" wil de belangen behartigen van allen, die door enig lichaamsgebrek getroffen zijn. Maar daartoe zijn twee dingen dringend nodig: I. Contact met allen die door een of ander lichaamsgebrek lid van „Sint Liduina" kunnen wor¬ den. II. Daadwerkelijke belangstel¬ ling van allen, die uit naasten¬ liefde willen helpen. Hoe kunt u helpen? Financieel b.v. als donateur. Wij kunnen degenen die recht hebben op onze hulp, alleen met¬ terdaad helpen, als u achter ons staat. Maar zult ge zeggen, er zijn al zoveel charitatieve instellingen. Inderdaad, maar wij willen niet alleen financieel helpen (b.v. bij het aanschaffen van ziekenwagens kunstledematen enz.). Dit zou onze bond zeker het karakter geven van liefdadige instelling. Hoe goed dit op zich ook moge zi.in, ons doel ligt op ander terrein namelijk op maatschappelijk ge¬ bied. Wij willen onze leden (waar¬ onder een groot aantal niet-mili- taire oorlogsslachtoffers) helpen, hun recht op een menswaardig bestaan, te verwezenlijken. En daarbij zijn vele zaken nodig: I. De medewerking van bedrij¬ ven en instellingen, die invaliden, ondanks de belemmering van hun lichamsgebrek, tóch aan het werk willen zetten. II. De beschikking over werk¬ plaatsen, waar onze invaliden zo¬ danig getraind kunnen worden, dat hun invaliditeit geheel of ge¬ deeltelijk kan worden opgeheven. Maar bestaat er dan nog niets ,op dit gebied? In het katholieke kamp, neen! En als u even nadenkt, zult u mèt ons van mening zijn, dat wij wel voor een groot deel kunnen samenwerken met neutrale instel¬ lingen, maar dat er problemen kunnen opdoemen, die een eigen organisatie, goedgekeurd door het Nederlands Episcopaat, noodzake¬ lijk maken Geeft ons daarom de adressen op van hen, die lid van de bond kunnen worden, maar bericlzt ons ook, hoe U daadwerkelijk wilt helpen. Onder voorspraak van Liduina rekenen wij op een grote mede¬ werking. W. WINNUBST. v. Speykstraat 151, Rotterdam A. F. G. BURCKSEN. Rector, Schiekade 80. Rotterdam Girono. Penningmeester 392892 Japan voor de keuze tussen Shintoïsme en Christendom Als er een godsdienst ooit de naam van staatsgodsdienst ver¬ diend heeft, dan is dat zeker het geval bij het shintoïsme. Het Shin¬ to („weg der geesten") is de oor¬ spronkelijke godsdienst van Ja¬ pan, waar het echter door het la¬ tere Boeddhisme langzamerhand werd ter zijde gestreefd. Het Shintoïsme was in het be¬ gin een verering van natuur¬ krachten en van voorouders. Uit de verering der voorouders ont¬ stonden de eerste Shintotempels. Geesten zonder tal bevolken de wereld en nemen bezit van dieren en ook van mensen. Zodoende werd langzamerhand een comple¬ te geesten-cultus opgebouwd en werden offers van vruchten (vroe¬ ger ook van dieren en zelfs men¬ sen) aan de geesten gebracht en meer dan een ritus of cultus van geesten is het eigenlijk ook niet. Leerstellingen en zedenwet kent het niet, omdat de Japanners wer¬ den verondersteld zo gaaf te we¬ zen, dat hij een dogma en zeden¬ wet niet nodig had. Eerst trad de huisvader als offeraar op, maar mettertijd werd die functie door priesters vervuld. Het hiernamaals bestaat uit twee plaatsen: een land van de dood, een donkere en troosteloze streek, waarnaar het gewone volk na de dood verwezen werd en de vlakte der hemelse geesten, waar de geesten wonen en ook de zielen der Japanse aris- trocratie. Japan zelf is een afspie¬ geling van die hemelse vlakte, het land van rijzende zon en het eeuwige licht en is door de gees¬ ten tot stand gebracht. De keizer is een rechtstreekse afstammeling van de zonnegodin en moet dus als god vereerd worden. Zoals de zon is ook Japan eeuwig en staat het boven alle volkeren. Nadat het Boeddhisme ook in Japan zijn ze- gevoerende tocht had aangevan¬ gen, begon de macht van Shin¬ toïsme te tanen, doch het nationa¬ lisme der laatste eeuw zag te¬ recht in het Shintoïsme een mach¬ tig wapen om Japan als staat een overheersende plaats te schenken in het verre Oosten en daarom werd het Shinto door de regering op alle mogelijke wijze gesteund en gepropageerd, met het gevolg, dat de staat het eigenlijke mid¬ delpunt van deze cultus werd en er van godsdienst steeds minder overbleef. Het Shintoïsme heeft dan ook ter voorbereiding van de laatste oorlog een grote rol ge¬ speeld. Ernstig doordenkende Ja¬ panners worden echter hoe langer hoe meer overtuigd van de leeg¬ heid van deze cultus. En de be¬ langstelling voor het Christendom is thans zeer groot- Museum suppoost of gist? „Wil ons apostolaat doeltreffend zijn, dan mag het niet stil staan als de bewaker in een museum, maar moet het met het land mee¬ gaan en in contact blijven met de regeringsdirectieven, die de na¬ tionale aspiraties levendig houden of richten. Katholicisme is gist. Daarom houden we er niet van alleen maar toeschouwers te zijn van een voortgaande beschaving. Wij voelen ons genoodzaakt, en verplicht actief deel te nemen aan het gemeenschappelijk werk, door onze werknormen bekend te ma¬ ken en onze levensprincipen te verspreiden." Liturgische Weekkalender N.B. Dagelijks bij elke collecta: Gebed ten tijde der kerkvervol¬ ging. ZONDAG 23 Januari: Groen. 3e Zondag na Driekoningen. Tijd¬ eigen. Mis Adorate. 2e geb. H. Raymundus van Pennafert, 3e H. Emerentiana. Credo. Prefatie v. de H. Drievuldigheid. MAANDAG 24 Januari: Rood. H. Timotheus. DINSDAG 25 Januari: Wit. St. F/'ilus Bekering, 2e geb. H. Pe¬ trus. Credo. Prefatie v. d. Apos¬ telen. WOENSDAG 26 Januari: Rood. H. Polycarpus. DONDERDAG 27 Januari: Wit. H. Joannes Chrysostomus. Credo VRIJDAG 28 Januari: Wit. H. Pe¬ trus Nolascus (van 31 Januari), 2e geb. H. Agnes. ZATERDAG 29 Januari: Wit. H. Franciscus van Sales, Credo. rood wil sparen, kardinaals-rood en bolsjewieken-rood. Waken voor een geest die kwaad wordt op een Veiligheidsraad die zich druk maakt over Soekarno in een fatsoenlijk berghotel-met-comfort, en niet eens antwoord geeft als alle ballingen uit Hongarije zich eenstemmig tot haar richten over de primaat in een boevengevange- nis. Waken voor een geest die met zekere belangstelling het aantal Veto's van Molotov en Vïsjinsky telt en er grappen op heeft zonder zich te willen realiseren dat elk veto duizenden martelaren méér op de rode rekening schrijft. Wa¬ ken voor een geest van onrecht¬ vaardigheid, winstbejag, hard¬ vochtigheid, liefdeloosheid die pro¬ letariërs in eigen land de weg naar het Kremlin doet zoeken. Bidden en waken. Het land doen „trillen van gebed" en „vrijmoedig Gods woord spieken" De brieven-actie is door het „Vrijmoedig Commentaar" in De Tijd „morele bewapening" ge¬ noemd. Uitstekend gezien. Wie een brief geschreven heeft beschouwe zijn taak niet als afgedaan. Zij begint dan pas: Weest sterk in de Heer en in Zijn sterke kracht! Legt aan de wapenrusting Gods, om stand te kunnen houden tegen de listen des duivels. Want niet tegen vlees en bloed geldt onze strijd, maar tegen heerschappijen en machten, tegen wereldbeheer¬ sers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de lucht. Grijpt daarom naar de wapen¬ rusting Gods, om weerstand te kunnen bieden op de boze dag, en pal te blijven staan, na alles te hebben volbracht. Op dan! Uw lenden omgord met de waarheid, en het pantser der gerechtigheid om; de voeten geschoeid met bereid¬ willigheid voor de blijde Bood¬ schap van vrede; het schild des geloofs steeds voor u uit, om al de vurige pijlen van den boze te kunnen smoren; grijpt naar de helm van het heil en het zwaard van de Geest en dit is het woord van God. Kerk de vrijheid la¬ ten om de haar van godswege toever¬ trouwde taak tot zaligheid der zie¬ len te verrichten, indien zij daardoor ook langs deze weg de volkeren met succes van de vre¬ selijke kwaal onzer dagen willen be¬ vrijden. Terecht wordt in deze tijd overal ter wereld een dringend be¬ roep gedaan op de geestelijke krach¬ ten. Wanneer men immers de bron na¬ gaat, waaruit het af te weren kwaad voortkomt, kan men niet ontkennen, dat het vooral de gees¬ ten aantast, en zijn deze eenmaal door principieel verkeer¬ de ideeën besmet, dan vinden de jam¬ merlijke en godde¬ loze dwaasheden van het communis¬ me onafwijsbaar toegang. Welnu, wanneer het er om gaat de godsdienst te verzorgen en het zedelijk leven te re¬ gelen, komt on¬ tegenzeggelijk de Kerk op de eerste plaats; dus eist het welzijn van de mensheid zelf, dat de werkzaamheid en invloed van de Kerk niet belem¬ merd worden." ... eeuwen zien op u neer... Paus Pius XI, Encycliek over het Godloze Communisme