Tekstweergave van SC_1949_01_22_0012
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
hel
re
dat
1
gai
orr
gel
in
dei
ler
Ho
Jo<
I
Dii
hul
da
'n
bli.
imi
»,
vei
de
vat
wa
me
I
G
A
Jor
me
thu
al
dig
on
j
Pol
de
gat
dar
G
Stu
blij
A
SURSUM
CORDA
BIDDEN
EN
WAKEN
Als
dit
nummer
van
Sursum
Corda
verschijnt,
heeft
de
post
waarschijnlijk
ereds
duizenden
brieven
bezorgd
aan
het
adres
van
Zijne
Excellentie
Dobi.
Eenieder
greep
of
grijpt
nog
naar
de
pen
sinds
de
katholieke
bladen
in
Nederland
de
brief
doorgaven,
die
de
katholieke
organisaties
ont¬
wierpen
als
vlammend
protest
van
ieder
onzer
aan
de
verkrach¬
ters
van
vrijheid
en
recht.
Of
ten¬
gevolge
van
de
brievenactie
aan
Kardinaal
Mindszenty
de
boeien
zullen
afvallen?
Menselijkerwijze
gesproken
is
dit
niet
tè
verwach¬
ten.
Er
is
iets
anders
dat
oneindig
veel
meer
kracht
heeft
dan
brie¬
ven,
die
overigens
juist
zo
uiterst
doeltreffend
waren,
om
het
we¬
reldgeweten
én
ons
eigen
geweten
wakker
te
schudden.
Krachtiger
dan
brieven
is
echter
het
gebed.
Sint
Petrus,
de
eerste
Paus,
zat
gevangen,
geboeid
met
twee
ket¬
tingen,
tussen
twee
soldaten.
Hij
is
bevrijd.
Waardoor?
Omdat
„ve¬
len
in
gebed
verenigd
waren.
Het
staat
in
het
eerste
verslagboek
der
Apostelen.
Wanneer
kan
van
ons
gezegd
worden,
wat
van
de
eerste
chris¬
tenen
geschreven
staat:
„Na
hun
gebed
trilde
de
plaats
waar
ze
waren
vergaderd;
allen
werden
vervuld
van
de
Heilige
Geest
en
spraken
vrijmoedig
Gods
woord"?
Mindszenty
zal
vrij
komen,
Ste-
pinac
zal
vrijkomen,
mits
wij
de
muren
doen
trillen.
Niet
van
woor¬
den
alleen,
maar
van
gebed.
Zo
bidden,
dat
de
bidplaats
trilt.
Kunnen
wij
dat?
En
waken.
Bidden
en
waken.
Waken
voor
een
geest
in
eigen
land,
die
halfzachte
beschouwin¬
gen
wijdt
aan
de
wenselijkheid
van
een
objectieve
rechtspraak
achter
het
IJzeren
Gordijn
en
Stepinac
liet
zitten
en
Mindszenty
weer
zal
laten
zitten.
Waken
voor
de
bloedloze
neutraliteit,
die
alle
HET
GAAT
OM
DE
KERK
(Vervolg
van
pag.
1)
En
nu
weer
sluiten
andere
ban¬
dieten
in
een
ander
land
de
gevan¬
genispoort
achter
een
kerkvorst,
die
niet
anders
dan
de
fundamen¬
tele
waarheden
rond
staats-
en
gemeenschapsleven
verdedigde:
„Deze
fundamentele
waarden
zijn:
de
zedenleer,
de
wet,
de
hei¬
ligheid
van
de
eed,
van
het
gezin
en
van
het
huwelijk,
de
plichts¬
betrachting,
waarheid,
liefde
en
vrede".
De
nazi's
hebben
het
geleerd
van
de
bolsjewieken,
in
wier
land
reeds
in
de
twintiger
jaren
een
golf
van
haat,
vuur
en
bloed
werd
opgejaagd
tegen
het
christendom.
De
bolsjewieken
hebben
in
de
Neurenberger
comedie
de
nazi's
mee
aan
de
galg
geknoopt.
En
misdadiger
dan
ooit
bedrij¬
ven
zij
de
gruwelen,
die
zij
op
grond
van
het
volkerenrecht
hiel¬
pen
veroordelen.
De
weldenkende
méns
slaat
zich
hierbij
in
verbijstering
voor
het
hoofd.
Maar
de
van
haat
en
bran¬
dende
afgunst
verteerde
Kremlin-
bende
maakt
andermaal
het
ene
slachtoffer
na
het
andere
Waarom?
Omdat
het
gaat
tegen
de
Kerk.
Er
is
geen
grein
ver¬
schil
tussen
het
sanhedrin
dat
„jaloers,
door
en
door",
zoals
in
de
Handelingen
der
Apostelen
staat,
de
eerste
apostelen
gevan¬
gen
zette,
en
de
Kominform,
die,
„jaloers,
door
en
door",
vrijheids¬
helden
tot
verraders,
weldoeners
tot
smokkelaars,
apostelen
tot
eer¬
lozen
maakt
en
zich
aan
hun
vrij¬
heid
en
bloed
vergrijpt.
Het
gaat
om
de
Kerk.
En
daarom
is
de
strijd
om
de
bevrijding
van
Stepinac
en
Minds¬
zenty,
om
de
berechting
van
de
dood
van
Romza
en
Hlond,
de
strijd
om
de
vrijheid
der
christen¬
heid.
De
overwinning
is
zeker,
al
rammelen
Stalin,
Rakosi,
Dobi,
Tito,
Gottwald,
Thorez,
Pauker,
De
Groot
en
Gortzak
aan
de
poor¬
ten
der
hel.
Want
de
poorten
der
hel
zullen
de
Kerk
niet
overwel¬
digen.
„De
regeringen
moeten
aan
de
DE
JEUGD
OP
HET
SINT
PIETERSPLEIN
SINT
LIDUINA
Ned.
R.K.
Bond
voor
Lichamelijk
Gebrekkigen
Kent
u
het
werk
van
„Sint
Li-
duina"?
Ja?
Heeft
u
zich
dan
al
aangesloten?
hetzij
als
lid
hetzij
als
donateur
of
door
uw
daadwerkelijke
me¬
dewerking?
„Sint
Liduina"
wil
de
belangen
behartigen
van
allen,
die
door
enig
lichaamsgebrek
getroffen
zijn.
Maar
daartoe
zijn
twee
dingen
dringend
nodig:
I.
Contact
met
allen
die
door
een
of
ander
lichaamsgebrek
lid
van
„Sint
Liduina"
kunnen
wor¬
den.
II.
Daadwerkelijke
belangstel¬
ling
van
allen,
die
uit
naasten¬
liefde
willen
helpen.
Hoe
kunt
u
helpen?
Financieel
b.v.
als
donateur.
Wij
kunnen
degenen
die
recht
hebben
op
onze
hulp,
alleen
met¬
terdaad
helpen,
als
u
achter
ons
staat.
Maar
zult
ge
zeggen,
er
zijn
al
zoveel
charitatieve
instellingen.
Inderdaad,
maar
wij
willen
niet
alleen
financieel
helpen
(b.v.
bij
het
aanschaffen
van
ziekenwagens
kunstledematen
enz.).
Dit
zou
onze
bond
zeker
het
karakter
geven
van
liefdadige
instelling.
Hoe
goed
dit
op
zich
ook
moge
zi.in,
ons
doel
ligt
op
ander
terrein
namelijk
op
maatschappelijk
ge¬
bied.
Wij
willen
onze
leden
(waar¬
onder
een
groot
aantal
niet-mili-
taire
oorlogsslachtoffers)
helpen,
hun
recht
op
een
menswaardig
bestaan,
te
verwezenlijken.
En
daarbij
zijn
vele
zaken
nodig:
I.
De
medewerking
van
bedrij¬
ven
en
instellingen,
die
invaliden,
ondanks
de
belemmering
van
hun
lichamsgebrek,
tóch
aan
het
werk
willen
zetten.
II.
De
beschikking
over
werk¬
plaatsen,
waar
onze
invaliden
zo¬
danig
getraind
kunnen
worden,
dat
hun
invaliditeit
geheel
of
ge¬
deeltelijk
kan
worden
opgeheven.
Maar
bestaat
er
dan
nog
niets
,op
dit
gebied?
In
het
katholieke
kamp,
neen!
En
als
u
even
nadenkt,
zult
u
mèt
ons
van
mening
zijn,
dat
wij
wel
voor
een
groot
deel
kunnen
samenwerken
met
neutrale
instel¬
lingen,
maar
dat
er
problemen
kunnen
opdoemen,
die
een
eigen
organisatie,
goedgekeurd
door
het
Nederlands
Episcopaat,
noodzake¬
lijk
maken
Geeft
ons
daarom
de
adressen
op
van
hen,
die
lid
van
de
bond
kunnen
worden,
maar
bericlzt
ons
ook,
hoe
U
daadwerkelijk
wilt
helpen.
Onder
voorspraak
van
Liduina
rekenen
wij
op
een
grote
mede¬
werking.
W.
WINNUBST.
v.
Speykstraat
151,
Rotterdam
A.
F.
G.
BURCKSEN.
Rector,
Schiekade
80.
Rotterdam
Girono.
Penningmeester
392892
Japan
voor
de
keuze
tussen
Shintoïsme
en
Christendom
Als
er
een
godsdienst
ooit
de
naam
van
staatsgodsdienst
ver¬
diend
heeft,
dan
is
dat
zeker
het
geval
bij
het
shintoïsme.
Het
Shin¬
to
(„weg
der
geesten")
is
de
oor¬
spronkelijke
godsdienst
van
Ja¬
pan,
waar
het
echter
door
het
la¬
tere
Boeddhisme
langzamerhand
werd
ter
zijde
gestreefd.
Het
Shintoïsme
was
in
het
be¬
gin
een
verering
van
natuur¬
krachten
en
van
voorouders.
Uit
de
verering
der
voorouders
ont¬
stonden
de
eerste
Shintotempels.
Geesten
zonder
tal
bevolken
de
wereld
en
nemen
bezit
van
dieren
en
ook
van
mensen.
Zodoende
werd
langzamerhand
een
comple¬
te
geesten-cultus
opgebouwd
en
werden
offers
van
vruchten
(vroe¬
ger
ook
van
dieren
en
zelfs
men¬
sen)
aan
de
geesten
gebracht
en
meer
dan
een
ritus
of
cultus
van
geesten
is
het
eigenlijk
ook
niet.
Leerstellingen
en
zedenwet
kent
het
niet,
omdat
de
Japanners
wer¬
den
verondersteld
zo
gaaf
te
we¬
zen,
dat
hij
een
dogma
en
zeden¬
wet
niet
nodig
had.
Eerst
trad
de
huisvader
als
offeraar
op,
maar
mettertijd
werd
die
functie
door
priesters
vervuld.
Het
hiernamaals
bestaat
uit
twee
plaatsen:
een
land
van
de
dood,
een
donkere
en
troosteloze
streek,
waarnaar
het
gewone
volk
na
de
dood
verwezen
werd
en
de
vlakte
der
hemelse
geesten,
waar
de
geesten
wonen
en
ook
de
zielen
der
Japanse
aris-
trocratie.
Japan
zelf
is
een
afspie¬
geling
van
die
hemelse
vlakte,
het
land
van
rijzende
zon
en
het
eeuwige
licht
en
is
door
de
gees¬
ten
tot
stand
gebracht.
De
keizer
is
een
rechtstreekse
afstammeling
van
de
zonnegodin
en
moet
dus
als
god
vereerd
worden.
Zoals
de
zon
is
ook
Japan
eeuwig
en
staat
het
boven
alle
volkeren.
Nadat
het
Boeddhisme
ook
in
Japan
zijn
ze-
gevoerende
tocht
had
aangevan¬
gen,
begon
de
macht
van
Shin¬
toïsme
te
tanen,
doch
het
nationa¬
lisme
der
laatste
eeuw
zag
te¬
recht
in
het
Shintoïsme
een
mach¬
tig
wapen
om
Japan
als
staat
een
overheersende
plaats
te
schenken
in
het
verre
Oosten
en
daarom
werd
het
Shinto
door
de
regering
op
alle
mogelijke
wijze
gesteund
en
gepropageerd,
met
het
gevolg,
dat
de
staat
het
eigenlijke
mid¬
delpunt
van
deze
cultus
werd
en
er
van
godsdienst
steeds
minder
overbleef.
Het
Shintoïsme
heeft
dan
ook
ter
voorbereiding
van
de
laatste
oorlog
een
grote
rol
ge¬
speeld.
Ernstig
doordenkende
Ja¬
panners
worden
echter
hoe
langer
hoe
meer
overtuigd
van
de
leeg¬
heid
van
deze
cultus.
En
de
be¬
langstelling
voor
het
Christendom
is
thans
zeer
groot-
Museum
suppoost
of
gist?
„Wil
ons
apostolaat
doeltreffend
zijn,
dan
mag
het
niet
stil
staan
als
de
bewaker
in
een
museum,
maar
moet
het
met
het
land
mee¬
gaan
en
in
contact
blijven
met
de
regeringsdirectieven,
die
de
na¬
tionale
aspiraties
levendig
houden
of
richten.
Katholicisme
is
gist.
Daarom
houden
we
er
niet
van
alleen
maar
toeschouwers
te
zijn
van
een
voortgaande
beschaving.
Wij
voelen
ons
genoodzaakt,
en
verplicht
actief
deel
te
nemen
aan
het
gemeenschappelijk
werk,
door
onze
werknormen
bekend
te
ma¬
ken
en
onze
levensprincipen
te
verspreiden."
Liturgische
Weekkalender
N.B.
Dagelijks
bij
elke
collecta:
Gebed
ten
tijde
der
kerkvervol¬
ging.
ZONDAG
23
Januari:
Groen.
3e
Zondag
na
Driekoningen.
Tijd¬
eigen.
Mis
Adorate.
2e
geb.
H.
Raymundus
van
Pennafert,
3e
H.
Emerentiana.
Credo.
Prefatie
v.
de
H.
Drievuldigheid.
MAANDAG
24
Januari:
Rood.
H.
Timotheus.
DINSDAG
25
Januari:
Wit.
St.
F/'ilus
Bekering,
2e
geb.
H.
Pe¬
trus.
Credo.
Prefatie
v.
d.
Apos¬
telen.
WOENSDAG
26
Januari:
Rood.
H.
Polycarpus.
DONDERDAG
27
Januari:
Wit.
H.
Joannes
Chrysostomus.
Credo
VRIJDAG
28
Januari:
Wit.
H.
Pe¬
trus
Nolascus
(van
31
Januari),
2e
geb.
H.
Agnes.
ZATERDAG
29
Januari:
Wit.
H.
Franciscus
van
Sales,
Credo.
rood
wil
sparen,
kardinaals-rood
en
bolsjewieken-rood.
Waken
voor
een
geest
die
kwaad
wordt
op
een
Veiligheidsraad
die
zich
druk
maakt
over
Soekarno
in
een
fatsoenlijk
berghotel-met-comfort,
en
niet
eens
antwoord
geeft
als
alle
ballingen
uit
Hongarije
zich
eenstemmig
tot
haar
richten
over
de
primaat
in
een
boevengevange-
nis.
Waken
voor
een
geest
die
met
zekere
belangstelling
het
aantal
Veto's
van
Molotov
en
Vïsjinsky
telt
en
er
grappen
op
heeft
zonder
zich
te
willen
realiseren
dat
elk
veto
duizenden
martelaren
méér
op
de
rode
rekening
schrijft.
Wa¬
ken
voor
een
geest
van
onrecht¬
vaardigheid,
winstbejag,
hard¬
vochtigheid,
liefdeloosheid
die
pro¬
letariërs
in
eigen
land
de
weg
naar
het
Kremlin
doet
zoeken.
Bidden
en
waken.
Het
land
doen
„trillen
van
gebed"
en
„vrijmoedig
Gods
woord
spieken"
De
brieven-actie
is
door
het
„Vrijmoedig
Commentaar"
in
De
Tijd
„morele
bewapening"
ge¬
noemd.
Uitstekend
gezien.
Wie
een
brief
geschreven
heeft
beschouwe
zijn
taak
niet
als
afgedaan.
Zij
begint
dan
pas:
Weest
sterk
in
de
Heer
en
in
Zijn
sterke
kracht!
Legt
aan
de
wapenrusting
Gods,
om
stand
te
kunnen
houden
tegen
de
listen
des
duivels.
Want
niet
tegen
vlees
en
bloed
geldt
onze
strijd,
maar
tegen
heerschappijen
en
machten,
tegen
wereldbeheer¬
sers
dezer
duisternis,
tegen
de
boze
geesten
in
de
lucht.
Grijpt
daarom
naar
de
wapen¬
rusting
Gods,
om
weerstand
te
kunnen
bieden
op
de
boze
dag,
en
pal
te
blijven
staan,
na
alles
te
hebben
volbracht.
Op
dan!
Uw
lenden
omgord
met
de
waarheid,
en
het
pantser
der
gerechtigheid
om;
de
voeten
geschoeid
met
bereid¬
willigheid
voor
de
blijde
Bood¬
schap
van
vrede;
het
schild
des
geloofs
steeds
voor
u
uit,
om
al
de
vurige
pijlen
van
den
boze
te
kunnen
smoren;
grijpt
naar
de
helm
van
het
heil
en
het
zwaard
van
de
Geest
en
dit
is
het
woord
van
God.
Kerk
de
vrijheid
la¬
ten
om
de
haar
van
godswege
toever¬
trouwde
taak
tot
zaligheid
der
zie¬
len
te
verrichten,
indien
zij
daardoor
ook
langs
deze
weg
de
volkeren
met
succes
van
de
vre¬
selijke
kwaal
onzer
dagen
willen
be¬
vrijden.
Terecht
wordt
in
deze
tijd
overal
ter
wereld
een
dringend
be¬
roep
gedaan
op
de
geestelijke
krach¬
ten.
Wanneer
men
immers
de
bron
na¬
gaat,
waaruit
het
af
te
weren
kwaad
voortkomt,
kan
men
niet
ontkennen,
dat
het
vooral
de
gees¬
ten
aantast,
en
zijn
deze
eenmaal
door
principieel
verkeer¬
de
ideeën
besmet,
dan
vinden
de
jam¬
merlijke
en
godde¬
loze
dwaasheden
van
het
communis¬
me
onafwijsbaar
toegang.
Welnu,
wanneer
het
er
om
gaat
de
godsdienst
te
verzorgen
en
het
zedelijk
leven
te
re¬
gelen,
komt
on¬
tegenzeggelijk
de
Kerk
op
de
eerste
plaats;
dus
eist
het
welzijn
van
de
mensheid
zelf,
dat
de
werkzaamheid
en
invloed
van
de
Kerk
niet
belem¬
merd
worden."
...
eeuwen
zien
op
u
neer...
Paus
Pius
XI,
Encycliek
over
het
Godloze
Communisme