Tekstweergave van SC_1949_01_22_0010
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
2
SURSUM
CORDA
Kardinaal
Faulhaber
Aartsbisschop
van
München
Nationaal-Socialistische
verzinselen:
Kardinaal
Faulhaber:
—
Politiek
katholicisme;
—
Orde-
en
rustverstoorder;
—
Begunstiger
van
Joden;
—
Deviezensmokkelaar.
Nationaal-Socialistische
verzinselen
minderwaardig:
„De
gehele
mensheid
is
één
gezin,
met
één
en
dezelfde
oorsprong,
één
woon¬
plaats
en
één
err
dezelfde
Middelaar
bij
de
Vader.
Men
kan
werken
voor
de
roem
van
het
eigen
vaderland,
men
kan
wettige
belangen
vorderen,
maar
de
liefde
jegens
het
eigen
vaderland,
men
kan
wettige
be¬
langen
vorderen,
maar
de
liefde
jegens
het
eigen
vaderland
mag
de
ogen
niet
sluiten
voor
de
universaliteit
van
de
christelijke
liefde."
(Uit
een
preek
van
Kardinaal
Faulhaber
in
1940.)
De
verzwegen
waarheid
Kardinaal
Faulhaber:
,
—
Een
sta-in-de-weg
voor
het
Natio-
naal-Socialisme;
—
Principieel
tegenstander
der
natio-
naal-socialistische
kopstukken;
—
Verdediger
van
de
rechten
en
vrij¬
heden
der
Kerk
en
van
het
Duitse
volk.
De
waarheid
aan
het
licht
„Voor
God
en
de
geschiedenis
bevesti¬
gen
wij,
dat
de
zogenaamde
vrije
verkie¬
zingen
voor
de
verwereldlijking
der
bij¬
zondere
scholen
onvrijwillig
waren.
Er
wordt
gezegd,
dat
de
kinderen
in
de
eer¬
ste
plaats
aan
de
staat
behoren.
Dat
is
on¬
juist,
de
kinderen
behoren
in
de
eerste
plaats
aan
de
ouders.
De
schoolkwestie
is
een
kwestie
van
het
geweten
der
ouders
en
ook
van
de
Duitse
trouw."
(13
Juni
'37.)
„De
nationaal-socialisten
trachten
het
gezag
der
Kerk
te
ondermijnen
en
publi¬
ceren
laster
en
leugens
over
de
H.
Stoel
en
de
Paus.
Zo
is
er
beweerd,
dat
de
Paus
Duitsland
vijandig
gezind
is.
Maar
de
Paus
is
niet
alleen
de
grootste
vriend
van
Duits¬
land,
er
is
zelfs
een
tijd
geweest,
dat
hij
de
enige
vriend
was,
die
Duitsland
had."
(9
Februari
1936.)
De
beschuldigde
Kardinaal
Faulhaber
is
op
5
Maart
1869
in
Klosterheidenfeld
geboren.
1892
pries¬
ter
gewijd;
1911
bisschop
gewijd.
Onder
de
eerste
wereldoorlog
veldbisschop
van
het
Beierse
leger.
1917:
Aartsbisschop
van
München;
1921:
Kardinaal
benoemd.
Onder
zijn
aanvoering
heeft
het
Duitse
Episcopaat
onwrikbaar
stand
gehouden
tegen
het
nationaal-socialisme.
Talloos
vele
zijn
de
krachtige
protesten
van
Kar¬
dinaal
Faulhaber
tegen
de
aantasting
van
de
onschendbare
rechten
van
Kerk
en
Duitse
volk.
November
1938:
Het
paleis
van
de
Aarts¬
bisschop
wordt
door
nationaal-socialisti-
sche
benden
bestormd.
Onder
de
tweede
oorlog
blijft
de
Kar¬
dinaal
een
toonbeeld
van
onverwoestbare
trouw
aan
God
en
zijn
Kerk.
1948:
Zijn
aanklagers
zijn
ondergegaan
in
het
verleden.
De
Kardinaal
is
aanwezig
bij
de
feesten
rond
de
Keulse
Dom.
sym¬
bool
van
de
durende
trouw
aan
de
dienst
van
God.
Nu
wordt
van
communistische
zijde
laster
over
hem
verspreid.
De
aanklager
Had
het
nationaal-socialisme
een
proces
tegen
Kardinaal
Faulhaber
durven
begin¬
nen,
zeer
velen
zouden
zijn
aanklagers
zijn
geweest.
Onder
hen
als
een
der
voor-
naamsten:
Heinrich
Himmler,
Reichtsführer
der
S.S.,
aansprakelijk
als
hoofd
van
de
S.S.
voor
de
gruwelijke
„misdaden
tegen
de
mensheid",
zoals
het
Neurenbergs
pro¬
ces
uitwees:
aansprakelijk
voor
Ausch-
wits,
voor
Dachau,
voor
Belsen
en
voor
al
die
andere
concentratiekampen.
Zonder
enige
twijfel
had
het
vonnis
te¬
gen
hem
geluid:
Doodstraf
door
de
strop.
Himmler
durfde
dit
vonnis
niet
tege¬
moet
zien
en
ontnam
zich
tevoren
het
leven
door
zelfmoord.
Zijn
naam
is
alleen
nog
maar
een
sym¬
bool
van
onmenselijkheid
in
een
voorbij
tijdperk
van
het
nationaal-socialisme.
Kardinaal
Suhard
Aartsbisschop
van
Parijs
Nationaal-Socialistische
verzinselen:
Kardinaal
Suhard:
—
Politiek
katholicisme;
—
Orde-
en
rustverstoorder;
—
Begunstiger
van
Joden
en
Vrijmet¬
selaars;
—
Tegenstander
van
terugkeer
der
krijgsgevangenen.
Nationaal-Socialistische
verzinselen
minderwaardig:
„Dat
er
maatregelen
genomen
moeten
worden,
is
„Kriegsnotwendigkeit"
zal
men
zeggen.
Neen,
hoe
abnormaal
en
onmense¬
lijk
de
oorlogstoestand
ook
is,
hij
recht¬
vaardigt
op
zichzelf
al
die
maatregelen
niet.
De
oorlogswetten
dienen
allereerst
rekening
te
houden
met
de
natuurlijke
zedenleer
en
de
goddelijke
wet;
ze
moeten
ook
rekening
houden
met
het
internatio¬
naal
recht,
dat
vastgelegd
is
in
de
inter¬
nationale
conventies,
die
ze
binnen
be¬
paalde
perken
willen
houden
en
minder
wreed
willen
maken.
Welnu,
deze
over¬
eenkomsten,
tot
nu
toe
een
bewijs
van
de
vooruitgang
der
beschaving,
worden
he¬
den
straffeloos
overtreden.
Onze
bescha¬
ving
is
in
gevaar.
We
moeten
deze
zien
te
redden."
(De
publicatie
van
deze
ver¬
klaring
van
15
Febr.
1944
werd
door
de
Duitsers
verboden.)
De
verzwegen
waarheid
Kardinaal
Suhard:
—
Een
sta-in-de-weg
voor
het
nationaal-
socialisme;
—
Principieel
tegenstander
van
de
col¬
laborerende
pro-Duitse
regering;
—
Verdediger
van
de
rechten
en
vrij¬
heden
der
Kerk
en
van
het
Franse
volk.
^
Ge5ckied.en.i5
kelka&Lt
Kardinaal
de
Jong
Aartsbisschop
van
Utrecht
Nationaal-Socialistische
verzinselen:
Kardinaal
de
Jong:
—
Politiek
katholicisme;
—
Orde-
en
rustverstoorder;
—
Begunstiger
van
Joden;
—
Andere
onzinnigheden.
Nationaal-Socialistische
verzinselen
minderwaardig:
„Politieke
vraagstukken
op
zich
be¬
schouwd
vallen
buiten
de
bevoegdheid
der
Kerk.
„Mijn
Rijk
is
niet
van
deze
wereld"
heeft
Christus
gezegd.
Doch
nie¬
mand
kan
haar
van
politiek
beschuldigen,
als
zij
de
wettige
haar
ten
dienste
staande
middelen
gebruikt,
om
het
Godsrijk
óp
aarde
te
verbreiden
en
Christus
te
doen
leven
in
de
jeugd,
in
het
gezin,
in
het
maatschappelijk
leven."
„Nog
minder
als
zij
zich
verzet
tegen
leerstellingen
en
strevingen,
die
haar
drei¬
gen
te
treffen
in
het
hart.
Het
is
haar
plicht,
haar
van
Godswege
opgelegd,
zich
daartegen
te
verweren
en
zij
zou
schro¬
melijk
haar
taak
verwaarlozen,
als
zij
rustig
zou
toezien,
dat
de
vijand
onkruid
onder
de
tarwe
zaait."
(Vastenbrief
1941.)
De
verzwegen
waarheid
Kardinaal
De
Jong:
—
Een
sta-in-de-weg
voor
het
nationaal-
socialisme;
—
Principieel
tegenstander
van
de
NSB;
—
Verdediger
van
de
rechten
en
vrij¬
heden
der
Kerk
en
van
het
Nederlandse
volk.
Kardinaal
van
Roey
Aartsbisschop
van
Mechelen
Nationaal-Socialistische
verzinselen:
Kardinaal
van
Roey:
—
Politiek
katholicisme;
—
Orde-
en
rustverstoorder;
—
Begunstiger
van
Joden;
—
Andere
verzinselen.
Nationaal-Socialistische
verzinselen
minderwaardig:
„Wij,
kinderen
van
een
klein,
maar
roemvol
land
van
het
oude
West-Europa,
verknocht
als
wij
zijn
aan
onze
eeuwen¬
oude
overleveringen
van
vrijheid
en
on¬
afhankelijkheid,
ons
bewust
ook
van
de
heerlijke
rol
die
in
de
geschiedenis
aan
ons
zo
geliefd
vaderland
werd
toebedeeld,
wij
zijn
ervan
overtuigd
dat
zijn
algeheel
herstel
een
essentiële
voorwaarde
inhoudt
voor
de
vrede
in
Europa".
(Januari
1942).
De
verzwegen
waarheid
Kardinaal
van
Roey:
—
Een
sta-in-de-weg
voor
het
Nationaal
Socialisme;
—
Principieel
tegenstander
van
het
Rexisme
van
Degrelle;
—
Verdediger
van
de
rechten
en
vrij¬
heden
der
Kerk
en
van
het
Belgische
volk.
De
waarheid
aan
het
licht
„Diep
onder
de
indruk
van
wat
men
ons
-meegedeeld
heeft
over
de
massa-ar¬
restatie
van
Joden,
de
laatste
week,
en
over
hun
ruwe
behandeling
in
de
Vélo-
dróme
d'Hivèr,
kunnen
wij
de
schreeuw
van
ons
geweten
niet
onderdrukken.
In
naam
van
de
mensheid
en
de
christelijke
beginselen
verheft
onze
stem
zich
uit
pro¬
test
tegen
de
schending
van
de
onschend¬
bare
rechten
der
menselijke
persoon."
Op
de
propagandaleuze:
„De
christelijke
beschaving
kan
slechts
gered
worden
in
samenwerking
met
Duitsland"
volgde
de
verklaring:
„De
christelijke
beschaving
kan
slechts
gered
worden
door
terugkeer
tot
haar
wezenlijke
beginselen:
de
eerbied
voor
de
menselijke
persoon
is
waarborg
voor
het
gezin,
voor
de
handhaving
van
een
rechtsorde,
die
staat
boven
het
staats¬
gezag
en
de
directe
belangen
van
iedere
natie,
en
tenslotte
voor
de
vredelievende
houding
tussen
de
volkeren
onderling."
De
beschuldigde
Kardinaal
Suhard
is
op
5
April
1874
ge¬
boren
te
Brains-sur-les-Marchee.
1896
priester
gewijd
in
Rome;
1928:
Bis¬
schop
benoemd
van
Bayeux;
1930
Aarts¬
bisschop
van
Reims;
1935
benoemd
tot
Kardinaal;
1940:
Aartsbisschop
van
Parijs.
Onder
de
oorlog:
Bezieler
van
het
Fran¬
se
verzet
door
zijn
principiële
verdediging
van
de
onschendbare
rechten
van
de
Kerk
en
van
het
Franse
volk.
Keer
op
keer
protesteert
hij
fel
verontwaardigd
tegen
de
ongerechtigheden
der
Duitse
bezetting.
Een
poging,
na
een
Duitse
overval
op
zijn
bisschoppelijk
paleis,
waarbij
talloze
do¬
cumenten
werden
gestolen,
om
hem
poli¬
tieke
misdaden
in
de
schoenen
te
schui¬
ven,
is
mislukt.
1947:
Oorzaken
van
opbloei
of
verval
der
Kerk.
1948:
Het
Godsbesef.
Deze
twee
Vastenbrieven
getuigen
van
zijn
diep
inzicht
in
de
noden
van
onze
tijd
èn
in
de
onvergankelijke
waarde
van
Gods
Kerk.
1949:
Protesteert,
krachtig
tegen
de
communistische
rechteloosheid
ten
op¬
zichte
van
Kardinaal
Mindszenty.
De
aanklager
Generaal
Stuelpnagel:
Als
hoofd
van
de
Polizei,
de
„Rauter-figuur"
van
Frankrijk.
Door
zijn
omgeving
beschreven
als
een
hardvochtig
mens
met
protectie
hogerop
geklommen,
lijdend
aan
machts¬
wellust,
zoals
alle
Duitse
kopstukken.
Als
hoofd
van
de
Polizei
verantwoordelijk
ge¬
steld
voor
de
talrijke
arrestaties,
deporta¬
ties
en
moorden
in
Frankrijk.
Van
zijn
voetstuk
neergetuimeld
mét
het
nationaal-socialisme.
De
waarheid
aan
het
licht
„De
wereldbeschouwing
van
het
natio¬
naal-socialisme
is
lijnrecht
in
strijd
met
het
christendom
en
vormt
een
zeer
ern¬
stige
bedreiging
van
ons
christelijk
geloof
en
van
onze
christelijke
zeden."
(10
April
1942.)
„Het
leed,
dat
door
de
deportatie
van
Joden
over
tienduizenden
gebracht
wordt,
de
wetenschap,
dat
deze
maatregelen
te¬
gen
het
diepste
zedelijk
besef
van
het
Ne¬
derlandse
volk
strijden,
en
bovenal
het
indruisen
dezer
maatregelen
tegen
het¬
geen
van
Godswege
als
eis
van
gerechtig¬
heid
en
barmhartigheid
gesteld
wordt,
no¬
pen
de
Kerken
tot
u
de
dringende
bede
te
richten
aan
deze
maatregelen
geen
uit¬
voering
te
geven."
(Telegram
aan
Seyss-
Xnquart.)
„Ondanks
alle
onderdrukking
van
an-
dersgezinden
en
de
voorspiegeling
van
allerlei
stoffelijke
voordelen
zal
ons
volk
nooit
nationaal-socialistisch
worden,
als
wij
slechts
trouw
blijven
aan
ons
voorva¬
derlijk
geloof."
(12
Mei
1943.)
De
beschuldigde
Kardinaal
de
Jong
is
op
10
Sept.
1885
geboren
te
Nes
op
Ameland.
1908:
priester
gewijd;
1935:
Coadjutor
van
Mgr.
Jansen;
1936:
Aartsbisschop
van
Utrecht.
1936:
Veroordeelt
officieel
de
N.S.B.
Onder
de
oorlog:
Toonbeeld
van
eer¬
lijke,
onverwoestbare
trouw
aon
God
en
de
Kerk.
Protesteert
aan
het
hoofd
der
bisschoppen
keer
op
keer
openlijk
tegen
de
wandaden
en
onrechtmatighed
van
de
bezetter:
de
bescherming
van
de
N.S.B.;
de
beknotting
van
het
bijzonder
onder¬
wijs;
de
opheffing
der
katholieke
sociale
organisaties;
de
jodenvervolging;
de
de¬
portatie
van
Nederlandse
arbeiders;
de
studentenjacht
enz.
Spijtig
moest
zijn
te¬
genspeler
erkennen:
„Mit
dem
Maan
ist
nicht
zu
reden".
1946:
Benoemd
tot
Kardinaal.
Treedt
nu
even
krachtig
op
tegen
het
communisme,
als
vroeger
tegen
het
nationaal-socialisme.
De
aanklager
S
e
ys-I
n
q
u
a
r
t,
Rijkscommissaris
van
bezet
Nederland..
Na
eerst
meegeholpen
te
hebben
aan
de
uitlevering
van
Oostenrijk,
als
hoofd
aan¬
gesteld
van
bezet
Nederland.
„Wij
willen
dit
land
en
zijn
bevolking
noch
inperialis-
tisch
in
het
nauw
drijven,
noch
aan
dit
land
en
zijn
volk
onze
politieke
overtui¬
ging
opdringen".
De
feiten
hebben
uitge¬
wezen,
hoe
hij
gehuicheld
heeft.
Een
grotere
geestelijke
en
lichamelijke
onder¬
drukking,
dan
onder
zijn
regiem,
heeft
ons
volk
nooit
gekend.
October
1946:
Ter
dood
veroordeeld
door
de
strop,
in
Neurenberg.
Roemloos
ten
on¬
der
gegaan
met
het
nationaal-socialisme.
De
waarheid
aan
het
licht
„De
Duitse
rassenleer
weerspiegelt
het
meest
verderfelijke
materialisme....
Het
totalitarisme,
dat
van
het
bloed
wordt
af¬
geleid
en
ligt
opgesloten
in
de
eisen
van
het
ras
is
een
leerstellige
dwaasheid
en
vormt
een
ontzaglijk
groot
moreel
ge¬
vaar".
(December
1938).
„De
dwang
uitgeoefend
op
de
lichamen
en
vermogens
van
de
wil
is
zwaar;
zwaar¬
der
nog
is
de
verdrukking
der
gewetens.
Belgische
burgers
worden
verplicht
recht¬
streeks
of
onrechtstreeks,
mede
te
werken
aan
de
militaire
verrichtingen
van
een
vreemde
mogendheid
die
op
onrechtvaar¬
dige
wijze
een
zeer
hard
bezettingsregiem
aan
hun
vaderland
oplegt....
Men
zegt
ons
dat
deze
maatregelen
nodig
zijn
om
de
Europese
beschaving
te
beschermen!
Maar
is
het
wel
de
beschaving
verdedigen,
is
het
veeleer
niet
ze
vernietigen,
wan¬
neer
men
methodes
toepast
die
de
aller¬
eerste
beginselen
van
alle
beschaving
ver¬
krachten?"
(Mei
1943).
De
beschuldigde
Kardinaal
van
Roey
is
geboren
op
13
Ja¬
nuari
1874
in
Vorsselaer.
1897:
priester
gewijd;
1926:
aartsbisschop
van
Mechelen;
1927:
kardinaal.
Onder
de
oorlog:
De
Duitse
machtheb¬
bers
in
België
hebben
zich
op
de
krachtige
en
principiële
houding
van
de
kardinaal
willen
wreken
door
hem
in
het
buitenland
in
discrediet
te
brengen,
door
middel
van
laster.
Mede
dank
zij
de
waakzaamheid
der
Nederlandse
bisschoppen,
is
dit
radi¬
caal
mislukt.
Kardinaal
van
Roey
schreef
zelf
aan
zijn
geestelijkheid:
„Indien
wij
het
feit
onderstrepen,
dan
is
het
uitslui¬
tend
om
deze
propagandamethode
voor
alle
rechtschapen
lieden
aan
het
licht
te
brengen
en
ze
naar
behoren
te
schand¬
vlekken".
1948:
Treedt
krachtig
op
inzake
de
schoolstrijd,
waarin
zowel
socialisten,
als
communisten
de
Kerk
tegenwerken.
1949:
Brengt
de
onzinnigheid
als
„be¬
middelaar"
tussen
Hongaarse
koningsge¬
zinde
samenzweerders
en
kardinaal
Mindszenty,
van
wie
hij
een
groot
vriend
is,
te
zijn
opgetreden,
aan
het
licht.
De
aanklager
Generaal
von
Falkenhausen,
een
getrouw
eopie
van
alle
„Polizei-fühfender
S.S.".
In
België
kreeg
hij
de
kans
om
vijf
jaar
lang
het
nationaal-socialistisch
regiem
op
te
leggen
door
terreur
en
misdaad.
Vijf
jaar
lang
hêeft'deze
gesel
België
geslagen.
Toen
werd
hij
in
het
vuur
gegooid,
tege¬
lijk
met
de
omverwerping
van
het
Natio-
naal-Socialistisch
regiem.