Tekstweergave van SC_1949_01_22_0010

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
2 SURSUM CORDA Kardinaal Faulhaber Aartsbisschop van München Nationaal-Socialistische verzinselen: Kardinaal Faulhaber: Politiek katholicisme; Orde- en rustverstoorder; Begunstiger van Joden; Deviezensmokkelaar. Nationaal-Socialistische verzinselen minderwaardig: „De gehele mensheid is één gezin, met één en dezelfde oorsprong, één woon¬ plaats en één err dezelfde Middelaar bij de Vader. Men kan werken voor de roem van het eigen vaderland, men kan wettige belangen vorderen, maar de liefde jegens het eigen vaderland, men kan wettige be¬ langen vorderen, maar de liefde jegens het eigen vaderland mag de ogen niet sluiten voor de universaliteit van de christelijke liefde." (Uit een preek van Kardinaal Faulhaber in 1940.) De verzwegen waarheid Kardinaal Faulhaber: , Een sta-in-de-weg voor het Natio- naal-Socialisme; Principieel tegenstander der natio- naal-socialistische kopstukken; Verdediger van de rechten en vrij¬ heden der Kerk en van het Duitse volk. De waarheid aan het licht „Voor God en de geschiedenis bevesti¬ gen wij, dat de zogenaamde vrije verkie¬ zingen voor de verwereldlijking der bij¬ zondere scholen onvrijwillig waren. Er wordt gezegd, dat de kinderen in de eer¬ ste plaats aan de staat behoren. Dat is on¬ juist, de kinderen behoren in de eerste plaats aan de ouders. De schoolkwestie is een kwestie van het geweten der ouders en ook van de Duitse trouw." (13 Juni '37.) „De nationaal-socialisten trachten het gezag der Kerk te ondermijnen en publi¬ ceren laster en leugens over de H. Stoel en de Paus. Zo is er beweerd, dat de Paus Duitsland vijandig gezind is. Maar de Paus is niet alleen de grootste vriend van Duits¬ land, er is zelfs een tijd geweest, dat hij de enige vriend was, die Duitsland had." (9 Februari 1936.) De beschuldigde Kardinaal Faulhaber is op 5 Maart 1869 in Klosterheidenfeld geboren. 1892 pries¬ ter gewijd; 1911 bisschop gewijd. Onder de eerste wereldoorlog veldbisschop van het Beierse leger. 1917: Aartsbisschop van München; 1921: Kardinaal benoemd. Onder zijn aanvoering heeft het Duitse Episcopaat onwrikbaar stand gehouden tegen het nationaal-socialisme. Talloos vele zijn de krachtige protesten van Kar¬ dinaal Faulhaber tegen de aantasting van de onschendbare rechten van Kerk en Duitse volk. November 1938: Het paleis van de Aarts¬ bisschop wordt door nationaal-socialisti- sche benden bestormd. Onder de tweede oorlog blijft de Kar¬ dinaal een toonbeeld van onverwoestbare trouw aan God en zijn Kerk. 1948: Zijn aanklagers zijn ondergegaan in het verleden. De Kardinaal is aanwezig bij de feesten rond de Keulse Dom. sym¬ bool van de durende trouw aan de dienst van God. Nu wordt van communistische zijde laster over hem verspreid. De aanklager Had het nationaal-socialisme een proces tegen Kardinaal Faulhaber durven begin¬ nen, zeer velen zouden zijn aanklagers zijn geweest. Onder hen als een der voor- naamsten: Heinrich Himmler, Reichtsführer der S.S., aansprakelijk als hoofd van de S.S. voor de gruwelijke „misdaden tegen de mensheid", zoals het Neurenbergs pro¬ ces uitwees: aansprakelijk voor Ausch- wits, voor Dachau, voor Belsen en voor al die andere concentratiekampen. Zonder enige twijfel had het vonnis te¬ gen hem geluid: Doodstraf door de strop. Himmler durfde dit vonnis niet tege¬ moet zien en ontnam zich tevoren het leven door zelfmoord. Zijn naam is alleen nog maar een sym¬ bool van onmenselijkheid in een voorbij tijdperk van het nationaal-socialisme. Kardinaal Suhard Aartsbisschop van Parijs Nationaal-Socialistische verzinselen: Kardinaal Suhard: Politiek katholicisme; Orde- en rustverstoorder; Begunstiger van Joden en Vrijmet¬ selaars; Tegenstander van terugkeer der krijgsgevangenen. Nationaal-Socialistische verzinselen minderwaardig: „Dat er maatregelen genomen moeten worden, is „Kriegsnotwendigkeit" zal men zeggen. Neen, hoe abnormaal en onmense¬ lijk de oorlogstoestand ook is, hij recht¬ vaardigt op zichzelf al die maatregelen niet. De oorlogswetten dienen allereerst rekening te houden met de natuurlijke zedenleer en de goddelijke wet; ze moeten ook rekening houden met het internatio¬ naal recht, dat vastgelegd is in de inter¬ nationale conventies, die ze binnen be¬ paalde perken willen houden en minder wreed willen maken. Welnu, deze over¬ eenkomsten, tot nu toe een bewijs van de vooruitgang der beschaving, worden he¬ den straffeloos overtreden. Onze bescha¬ ving is in gevaar. We moeten deze zien te redden." (De publicatie van deze ver¬ klaring van 15 Febr. 1944 werd door de Duitsers verboden.) De verzwegen waarheid Kardinaal Suhard: Een sta-in-de-weg voor het nationaal- socialisme; Principieel tegenstander van de col¬ laborerende pro-Duitse regering; Verdediger van de rechten en vrij¬ heden der Kerk en van het Franse volk. ^ Ge5ckied.en.i5 kelka&Lt Kardinaal de Jong Aartsbisschop van Utrecht Nationaal-Socialistische verzinselen: Kardinaal de Jong: Politiek katholicisme; Orde- en rustverstoorder; Begunstiger van Joden; Andere onzinnigheden. Nationaal-Socialistische verzinselen minderwaardig: „Politieke vraagstukken op zich be¬ schouwd vallen buiten de bevoegdheid der Kerk. „Mijn Rijk is niet van deze wereld" heeft Christus gezegd. Doch nie¬ mand kan haar van politiek beschuldigen, als zij de wettige haar ten dienste staande middelen gebruikt, om het Godsrijk óp aarde te verbreiden en Christus te doen leven in de jeugd, in het gezin, in het maatschappelijk leven." „Nog minder als zij zich verzet tegen leerstellingen en strevingen, die haar drei¬ gen te treffen in het hart. Het is haar plicht, haar van Godswege opgelegd, zich daartegen te verweren en zij zou schro¬ melijk haar taak verwaarlozen, als zij rustig zou toezien, dat de vijand onkruid onder de tarwe zaait." (Vastenbrief 1941.) De verzwegen waarheid Kardinaal De Jong: Een sta-in-de-weg voor het nationaal- socialisme; Principieel tegenstander van de NSB; Verdediger van de rechten en vrij¬ heden der Kerk en van het Nederlandse volk. Kardinaal van Roey Aartsbisschop van Mechelen Nationaal-Socialistische verzinselen: Kardinaal van Roey: Politiek katholicisme; Orde- en rustverstoorder; Begunstiger van Joden; Andere verzinselen. Nationaal-Socialistische verzinselen minderwaardig: „Wij, kinderen van een klein, maar roemvol land van het oude West-Europa, verknocht als wij zijn aan onze eeuwen¬ oude overleveringen van vrijheid en on¬ afhankelijkheid, ons bewust ook van de heerlijke rol die in de geschiedenis aan ons zo geliefd vaderland werd toebedeeld, wij zijn ervan overtuigd dat zijn algeheel herstel een essentiële voorwaarde inhoudt voor de vrede in Europa". (Januari 1942). De verzwegen waarheid Kardinaal van Roey: Een sta-in-de-weg voor het Nationaal Socialisme; Principieel tegenstander van het Rexisme van Degrelle; Verdediger van de rechten en vrij¬ heden der Kerk en van het Belgische volk. De waarheid aan het licht „Diep onder de indruk van wat men ons -meegedeeld heeft over de massa-ar¬ restatie van Joden, de laatste week, en over hun ruwe behandeling in de Vélo- dróme d'Hivèr, kunnen wij de schreeuw van ons geweten niet onderdrukken. In naam van de mensheid en de christelijke beginselen verheft onze stem zich uit pro¬ test tegen de schending van de onschend¬ bare rechten der menselijke persoon." Op de propagandaleuze: „De christelijke beschaving kan slechts gered worden in samenwerking met Duitsland" volgde de verklaring: „De christelijke beschaving kan slechts gered worden door terugkeer tot haar wezenlijke beginselen: de eerbied voor de menselijke persoon is waarborg voor het gezin, voor de handhaving van een rechtsorde, die staat boven het staats¬ gezag en de directe belangen van iedere natie, en tenslotte voor de vredelievende houding tussen de volkeren onderling." De beschuldigde Kardinaal Suhard is op 5 April 1874 ge¬ boren te Brains-sur-les-Marchee. 1896 priester gewijd in Rome; 1928: Bis¬ schop benoemd van Bayeux; 1930 Aarts¬ bisschop van Reims; 1935 benoemd tot Kardinaal; 1940: Aartsbisschop van Parijs. Onder de oorlog: Bezieler van het Fran¬ se verzet door zijn principiële verdediging van de onschendbare rechten van de Kerk en van het Franse volk. Keer op keer protesteert hij fel verontwaardigd tegen de ongerechtigheden der Duitse bezetting. Een poging, na een Duitse overval op zijn bisschoppelijk paleis, waarbij talloze do¬ cumenten werden gestolen, om hem poli¬ tieke misdaden in de schoenen te schui¬ ven, is mislukt. 1947: Oorzaken van opbloei of verval der Kerk. 1948: Het Godsbesef. Deze twee Vastenbrieven getuigen van zijn diep inzicht in de noden van onze tijd èn in de onvergankelijke waarde van Gods Kerk. 1949: Protesteert, krachtig tegen de communistische rechteloosheid ten op¬ zichte van Kardinaal Mindszenty. De aanklager Generaal Stuelpnagel: Als hoofd van de Polizei, de „Rauter-figuur" van Frankrijk. Door zijn omgeving beschreven als een hardvochtig mens met protectie hogerop geklommen, lijdend aan machts¬ wellust, zoals alle Duitse kopstukken. Als hoofd van de Polizei verantwoordelijk ge¬ steld voor de talrijke arrestaties, deporta¬ ties en moorden in Frankrijk. Van zijn voetstuk neergetuimeld mét het nationaal-socialisme. De waarheid aan het licht „De wereldbeschouwing van het natio¬ naal-socialisme is lijnrecht in strijd met het christendom en vormt een zeer ern¬ stige bedreiging van ons christelijk geloof en van onze christelijke zeden." (10 April 1942.) „Het leed, dat door de deportatie van Joden over tienduizenden gebracht wordt, de wetenschap, dat deze maatregelen te¬ gen het diepste zedelijk besef van het Ne¬ derlandse volk strijden, en bovenal het indruisen dezer maatregelen tegen het¬ geen van Godswege als eis van gerechtig¬ heid en barmhartigheid gesteld wordt, no¬ pen de Kerken tot u de dringende bede te richten aan deze maatregelen geen uit¬ voering te geven." (Telegram aan Seyss- Xnquart.) „Ondanks alle onderdrukking van an- dersgezinden en de voorspiegeling van allerlei stoffelijke voordelen zal ons volk nooit nationaal-socialistisch worden, als wij slechts trouw blijven aan ons voorva¬ derlijk geloof." (12 Mei 1943.) De beschuldigde Kardinaal de Jong is op 10 Sept. 1885 geboren te Nes op Ameland. 1908: priester gewijd; 1935: Coadjutor van Mgr. Jansen; 1936: Aartsbisschop van Utrecht. 1936: Veroordeelt officieel de N.S.B. Onder de oorlog: Toonbeeld van eer¬ lijke, onverwoestbare trouw aon God en de Kerk. Protesteert aan het hoofd der bisschoppen keer op keer openlijk tegen de wandaden en onrechtmatighed van de bezetter: de bescherming van de N.S.B.; de beknotting van het bijzonder onder¬ wijs; de opheffing der katholieke sociale organisaties; de jodenvervolging; de de¬ portatie van Nederlandse arbeiders; de studentenjacht enz. Spijtig moest zijn te¬ genspeler erkennen: „Mit dem Maan ist nicht zu reden". 1946: Benoemd tot Kardinaal. Treedt nu even krachtig op tegen het communisme, als vroeger tegen het nationaal-socialisme. De aanklager S e ys-I n q u a r t, Rijkscommissaris van bezet Nederland.. Na eerst meegeholpen te hebben aan de uitlevering van Oostenrijk, als hoofd aan¬ gesteld van bezet Nederland. „Wij willen dit land en zijn bevolking noch inperialis- tisch in het nauw drijven, noch aan dit land en zijn volk onze politieke overtui¬ ging opdringen". De feiten hebben uitge¬ wezen, hoe hij gehuicheld heeft. Een grotere geestelijke en lichamelijke onder¬ drukking, dan onder zijn regiem, heeft ons volk nooit gekend. October 1946: Ter dood veroordeeld door de strop, in Neurenberg. Roemloos ten on¬ der gegaan met het nationaal-socialisme. De waarheid aan het licht „De Duitse rassenleer weerspiegelt het meest verderfelijke materialisme.... Het totalitarisme, dat van het bloed wordt af¬ geleid en ligt opgesloten in de eisen van het ras is een leerstellige dwaasheid en vormt een ontzaglijk groot moreel ge¬ vaar". (December 1938). „De dwang uitgeoefend op de lichamen en vermogens van de wil is zwaar; zwaar¬ der nog is de verdrukking der gewetens. Belgische burgers worden verplicht recht¬ streeks of onrechtstreeks, mede te werken aan de militaire verrichtingen van een vreemde mogendheid die op onrechtvaar¬ dige wijze een zeer hard bezettingsregiem aan hun vaderland oplegt.... Men zegt ons dat deze maatregelen nodig zijn om de Europese beschaving te beschermen! Maar is het wel de beschaving verdedigen, is het veeleer niet ze vernietigen, wan¬ neer men methodes toepast die de aller¬ eerste beginselen van alle beschaving ver¬ krachten?" (Mei 1943). De beschuldigde Kardinaal van Roey is geboren op 13 Ja¬ nuari 1874 in Vorsselaer. 1897: priester gewijd; 1926: aartsbisschop van Mechelen; 1927: kardinaal. Onder de oorlog: De Duitse machtheb¬ bers in België hebben zich op de krachtige en principiële houding van de kardinaal willen wreken door hem in het buitenland in discrediet te brengen, door middel van laster. Mede dank zij de waakzaamheid der Nederlandse bisschoppen, is dit radi¬ caal mislukt. Kardinaal van Roey schreef zelf aan zijn geestelijkheid: „Indien wij het feit onderstrepen, dan is het uitslui¬ tend om deze propagandamethode voor alle rechtschapen lieden aan het licht te brengen en ze naar behoren te schand¬ vlekken". 1948: Treedt krachtig op inzake de schoolstrijd, waarin zowel socialisten, als communisten de Kerk tegenwerken. 1949: Brengt de onzinnigheid als „be¬ middelaar" tussen Hongaarse koningsge¬ zinde samenzweerders en kardinaal Mindszenty, van wie hij een groot vriend is, te zijn opgetreden, aan het licht. De aanklager Generaal von Falkenhausen, een getrouw eopie van alle „Polizei-fühfender S.S.". In België kreeg hij de kans om vijf jaar lang het nationaal-socialistisch regiem op te leggen door terreur en misdaad. Vijf jaar lang hêeft'deze gesel België geslagen. Toen werd hij in het vuur gegooid, tege¬ lijk met de omverwerping van het Natio- naal-Socialistisch regiem.