Tekstweergave van SC_1945_10_27_0002
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
ictie:
elaan
J.
N.
M.
SMULDERS,
Hoorn
plaan
N.
J.
DUYN,
Wognum
OFFICIEEL
PAROCHIEBLAD
VOOR
DE
DEKENATEN
HOORN
EN
WERVERSHOOF
Uitgave
Drukkerij
Noordholland,
DraaMngel
59,
Hoorn,
tel.
4712
JAARGANG
No.
1
VERSCHIJNT
WEKELIJKS
ZATERDAG
27
OCTOBER
1945
Iptimisme
van
Allerheiligen
Hoe
kon
de
Paus
toch
zoo
spreken?
jVEMBER
is
de
maand
van
Alle
Heiligen.
Op
den
eer-
1
November
viert
de
gehee-
'erk
op
één
dag
alle
Heiligen
]amen.
En
of
men
nu
toch
r
bang
is
geweest,
dat
er
te
heiligen
verloren
zouden
n
in
de
„schare
die
niemand
>,n
kan",
ik
weet
het
niet.
ir
op
den
6en
November
is
feest
van
alle
Heiligen
der
ëteit
van
Jesus,
op
12
No-
ber
viert
de
Orde
der
Pre-
ieeren
al.
haar
Heiligen,
en
het
einde
der
maand,
den
t
November,
viert
de
gehee-
erafijnsche
Orde
haar
feest¬
van
Allerheiligen.
Zoo
is
!
maand
toch
wel
in
alle
op-
,ten
de
maand,
waarin
Alle
ligen
dubbel
en
dwars
wor-
gevierd
en
bejubeld!
AT
ons
één
ding
vaststellen.
Zoo'n
feest,
zoo'n
vereering
heiligen
is
niet
in
het
be-
t
van
die
heiligen,
want
zij
„binnen"
en
het
zou
ons
meevallen,
ze
nog
wat
men
heit
een
genoegen
te
bereiden.
'
is
in
ons
eigen
belang.
Wie
heiligen
heeft
leeren
om
a,
blijft
altijd
om
en
nabij
de
ielpoort
zwerven.
Nu
eerst
anders
e
halve
wereld
heeft
ver
3d
gestaan
over
een
woord,
de
Paus
zeer
kort
geleden
ft
gesproken.
Van
alle
kanten
gen
communisten,
revolutie
onlusten.
Men
zet
rustig
de
afnemingen
met
de
atoom-
imen
voort.
De
Conferentie
■
Vijf
had
niet
beroerder
kun-
,
vergaderen
over
de
vijf
ïespunten.
e
midden
van
dit
alles
>reekt
de
Paus
van
een
oopvolle
toekomst.
Hoe
be¬
aat
dat
?
aten
wij,
met
een
schrijver
in
e
Universe",
voorop
zetten,
:het
niet
de
eerste
keer
is,
dat
Paus
eoo
spreekt.
De
Paus
kert
er
als
het
ware
eiken
r
op
:
ods
macht
is
almachtig,
ijn
liefde
en
genade
zijn
heindig
;
zelfs
de
machtig,
je
en
meest
duivelachtige
lensch
is
toch
altijd
in
Gods
and.
t/ij
staan
voor
de
keus
ïe
atoombom,
de
meest
ver¬
elende
en
verwoestende
ont-
■kking,
die
de
menschheid
lit
deed.
is
het
laatste
bewijs
üor
de
absolute
noodzaak
van
i
e
internationale
en
indivi-
leele
levenswijze,
die
Chris-
is
aan
de
wereld
predikte,
100
jaren
geleden.
Die
begin-
len
van
verdraagzaamheid,
lfopoffering
en
zelfbeheer-
hing,
welke
Hij
leerde
als
ihoorend
tot
de
uiteindelijke
srlossing,
zien
wii
nu
als
de,
inige
manier
om
onmiddel-
ike
vernieling
en
verwoesting
i
voorkomen.
Sir
Stafford
Crips
op
23
Sept.
1.1.
Daar
komt
dit
bij
:
het
is
niet
de
eerste
keer,
dat
de
mensch¬
heid
zoo
in
de
misère
zit.
Meer¬
malen
reeds
is
zij
met
succes
tijdperken
als
het
onze
doorge¬
komen.
En
zooals
toen,
zoo
bezit
nu
het
menschdom
door
Gods
almacht,
liefde
en
genade
en
door
het
geloovig
medewerken
der
menschen
met
Gods
hulp
de
middelen,
om
uit
de
zwaarste
moeilijkheden
te
raken
en
er
al¬
tijd
weer
boven
op
te
komen.
„St.
Franciscus",
aldus
de
Paus
„leefde.,én
een
tijd
van
hardnek
-
kigen
en
voortwoekerenden
strijd
en
te
midden
van
een
losbandig¬
heid,
waarover
eigenlijk
niemand
meer
gegeneerd
was.
De
toe¬
stand
was
feitelijk
zoo,
dat
de
menschen
maar
zuchtten,
dat
hij
betreurenswaardig
maar
eenvou¬
dig
onvermijdelijk
was.
Sint
Franciscus
wilde
daar
echter
niets
van
weten!
Waarom
wij
dan
wel
?"
érn
%
wm
wÊ
WAARHEID
EN
SCHOONHEID
DE
AFBEELDING
van
Christus
Koning
in
deze
aflevering
geeft
een
brokstuk
prachtig
houtsnijwerk
van
den
beeldensnijder
Michael
Pacher.
Pacher
was
een
tijdgenoot
van
Dürer.
Zijn
geboortejaar
is
onbekend,
zijn
ge¬
boorteplaats
was
Bruneck
in
het
Puster-dal.
In
1468
hoorde
men
voor
het
eerst
van
hem,
in
1498-stierf
hij.
Het
hier
weergegeven
fragment
is
genomen
uit
een
beeldengroep
van
het
beroemde
altaar
van
St.
Wolfgang,
welke
de
kroning
van
Maria
in
den
hemel
voorstelt.
Hoe
zeer
is
hier
Christus,
naar
een
vers
van
Gabriël
Smit,
„de
Vorst,
die
boven
duur
en
tijd
glorievol
zijn
luister
spreidt".
Zoo
stellen
wij
ons
Christus
voor
in
ons
geloof
aan
Zijn
heilig
Koningschap
over
hemel
en
aarde.
Zoo
heeft
hier
de
kunstenaar
in
zuivere
schoonheid
uitdrukking
gegeven
aan
een
geloofswaarheid,
die
diep
in
hem
leefde
reeds
eeuwen
vóór
zij
door
het
hoogste
kerkelijke
gezag
plechtig
en
grandioos
werd
vastgelegd.
Sursum
Corda!
De
harten
omhoog!
Habémus
ad
Dóminum.
Wij
hebben
ze
bij
den
Heer
Gratias
agamus
Domino,
Deo
nostro.
Danken
wij
den
Heer.
onzen
God.
Dignum
et
justum
est
Dat
is
passend
en
billijk.
)OF
Het
is
min
of
meer
toevallig,
dat
de
Paus
St.
Franciscus
bij
de
schamele
pij
nam.
Hij
sprak
na¬
melijk
tot
leden
der
Francis-
caansche
Derde
Orde.
Ik
bedoel:
de
Paus
zou
hetzelfde
gezegd
hebben
over
St.
Dominicus,
als
hij
voor
Dominicaansche
tertia¬
rissen
had
gesproken.
En
zou
het
een
redevoering
zijn
geweest
aan
het
adres
van
Maria-con-
greganisten,
dan
had
Hij
een
wil-
lekeurigen
greep
kunnen
doen
in
den
feestkalender
der
Jezuieten.
Toch
heeft
dè
Paus
geen
ge¬
meenplaats
verkocht,
in
dien
zin
waarin
wij
gemeenplaats
ver¬
staan.
Allerminst!
Het
was
voor
Hem
onbegonnen
werk,
alle
hei¬
ligen
met
name
te
noemen,
want
wij
weten,
dat
toch
niemand
ze
tellen
kan.
Hij
heeft
dus
uit
de
ontelbare
schare
dien
heilige
naar
voren
geroepen,
die
nu
een¬
maal
een
bijzondere
plaats
innam
in
het
hart
van
zijn
toehoorders.
Maar
wat
-de
Paus
wilde
zeggen
is
dit:
de
wereld
toestand
moge
nog
zoo
rot
zijn,
geen
waarach¬
tig
Christen
gaat
daaraan
ten
onder.
Er
zijn
„helderzienden"
die
beweren,
laat
het
volk
zich
maar
eens
zat
efen
aan
het
commu¬
nisme,
dan
is
het
er
het
snelst
van
genezen.
Dit
staal
echter
volkomen
gelijk
met.
de
handel¬
wijze
van
een
dokter,
die
zijn
pa¬
tiënt
maar
geen
medicijnen
geeft
omdat
hij
hem
toch
geen
hoop
geeft!
Deze
wereld-kwakzalvers
hou¬
den
er
in
het
geheel
geen
reke¬
ning
mee,
dat
uit
elk
kwaad
iets
goeds
kan
geboren
worden.
Maar
laten
zij
er
dan
ook
aan
denken
dat
dit
goede
er
in
ieder
geval
steeds
dan
pas
komt,
als
het
kwaad
is
weggewerkt.
Voortge¬
maakt
dus
!
En
wij
hebben
den
Paus
mee.
Het
kan
zoo
donker
niet
zijn,
of
Hij
ziet
het
licht
doorbreken,
omdat
Hij
de
kracht
van
het
Licht
kent.
Ieder
Christen
aan
den
slag
om
een
heilige
te
worden
en
wij
zijn
er,
zoo
redeneert
de
Paus.
„Ieder
van
ons
is
een
vredesstichter,
wanneer
hij
afziet
van
de
zonde
en
het
goede
zoekt
in
voortdurende
persoonlijke
offers."
Zoo
bezien
is
het
feest
van
Al¬
lerheiligen
dé
Feestdag
van
het
Optimisme,
waarvan
de
Paus
zoo
vervuld
is.
Laten
wij
immers
niet
te
veel
denken
aan
de
in
onze
oogen
rustige
en
zelfver¬
zekerde
gelukzalige
aanschou¬
wing
Gods,
waarvan
de
heiligen
boven
de
wolken
op
gouden
bankjes
fitten
te
genieten.
Het
is
een
menschelijke
voorstelling
van
iets,
wat
toch
nog
altijd
geen
menschenoog
heeft
gezien.
Maar
laten
wij
er
wèl
aan
den¬
ken,
hoe
het
mogelijk
is,
dat
daar
vandaag
een
ontelbare
me¬
nigte
feest
viert.
Want
wat
men-
schen-oogen
dan
wèl
hebben
ge¬
zien
is
dit,
dat
geen
van
die
hei-
Vervolg
pag.
T,
5e
kolom
Ursem
S
ddingsfeest
ï?
Triduum.
H.
Com-
:hie.
10-30
-dj-
ïur
sluiting
ïfridus,
ï
iddingsdag.
'
't
Allerhei-
*
uitgesteld-
ie
van
de
ge
Hoog-
12,
2,
3,
rschiJlen-
anbiddir
g
luitingslof
het
Tri-
i'e
Deum".
inymus,
■sdag
van
Helijke
ver-
1
H.
Com¬
bi
8.30
pi.
'*jhet
laatste
iuum;
toe¬
rt
van
Je¬
ll
Hart
van
I
H.
Hart
Jozef,
d
p.e
Jeugd-
mmunie
meisjes
n
van
de
Mij
van
ijt
in
het
Hoogmis
eheel
de
Om
7
u.
en
akte
stus
Ko-
bd
van
Z.H,
etrus
Be-
7.30
ter
Hart
v.
kere
in-
es
Mo¬
rn;
10.30
stus-Ko-
ie
voor
rcte
voor
rochieele
oisschop-
Eftjeugd,
e,
wirrdi
»".
lis
ver-
%
ior
hen
j
m
■
'sMid-
■
n,
waar-
SMe
wijding
V
i
Koning
|n
van
6
Aller-
ip
Zon-
ieraden
ke
noo-
Ziele-
-preek.
naf
half
gele¬
unie
plechtig
ur
Ro¬
an
de
■loovige
of
t.e.v.
:est
van
jeugd
Zondag
«firberei-
Ijbesteed.
•
,1-
om
te
'lie
ou-
.•ze
uit-
jrd
pro-
rzuimt
iSies
om
-ongre-
jaar.
meisjea
,/Ln.
stuurs-
M
andag-
nen.