Tekstweergave van NHC_1903_02_14_0002
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
open
on
bloot
op
straat
en
in
een
houten
ge¬
bouwtje
daarbij
de
spuit.
Hier
is
ook
de
be¬
manning,
die
altijd
gereed
staat
om
bij
het
eerste
signaal
uit
te
rukken.
Laten
wij
echter
thans
deze
stille
gedeelten
Tan
Londen
verlaten
en
hegeven
wij
ons
naar
het
West-End.
Haar
staat
men
verbaasd
over
de
zee
van
licht,
de
groote
massa
rijtuigen
en
voetgangers.
Dit
is
vooral
het
geval
in
de
buurten
der
schouwburgen,
der
concertgebouwen,
music-
halls
(café-chantants)
en
clubs.
Koffiehuizen
zooals
in
andere
groote
steden
vindt
men
in
Londen
bijna
niet.
Krasnapolsky
heeft
voor
eenige
jaren
op
een
der
drukste
standen
een
zeer
luxurieus
café
opgericht,
dit
had
echter
geen
succes.
Wel
vindt
men
in
Londen
enorm
veel
public-houses
(slijterijen),
vooral
op
de
hoeken
der
straten,
doch
door
den
aard
der
inrichting
worden
deze
nu
juist
niet
door
de
élite
en
in
het
geheel
niet
door
dames
bezocht.
Men
is
namelijk
genoodzaakt
de
dranken
staande
voor
de
-toonbank
tot
zich
te
nemen
Ho
enkele
werkelijke
café's
in
Londen,
zooals
men
die
in
grooten
getale
in
andere
wereld¬
steden
vindt,
worden
door
weinige
vreemde¬
lingen
bezocht
en
verkeeren
dan
ook
in
kwij¬
nenden
toestand.
In
het
algemeen
legt
de
groote
wereld
te
Londen
veel
meer
waarde
op
toilet
des
avonds
dan
in
andere
steden.
Niet
alleen
in
den
schouw¬
burg,
maar
ook
in
concertgebouwen
en
café-
chantants
verschijnen
heeren
en
dames
in
avond-toilet
op
de
beste
rangen,
de
heeren
in
rok,
de
dames
décolleté.
Begeeft
men
zich
in
het
West-End
in
de
richting
van
Westminster
Bridge,
dan
ziet
men
vaak
op
grooten
afstand
reeds,
hoog
in
de
lucht,
een
sterk
licht,
dat
iederen
vreem¬
deling
tot
vragen
uitlokt.
Dit
licht
doet
der
wereld
kond,
dat
er
nachtzitting
in
het
Par¬
lement
is.
Vroeger
konden
deze
zittingen
tot
ver
!in
den
nacht
duren;
sinds
korten
tijd
echter
worden
ze
om
twaalf
uur
steeds
geschorst.
Ondanks
de
talrijke
public-houses
(slijterijen),
ziet
men
weinig
dronken
menschen
op
straat
en
vindt
men
ze,
dan
doet
zich
het
treurig
verschijnsel
voor,
dat
het
grootste
contingent
door
het
vrouwelijke
geslacht
geleverd
wordt.
Dat
is
aan
de
volgende
oorzaken
toe
te
schrij¬
ven:
de
prostituees,
waarvan
het
in
Londen
evenals
in
alle
groote
steden,
wemelt,
gebrui¬
ken
vaak
ter
eigen
bedwelming
sterken
drank.
Haar
arbeidsterrein
is
echter
de
straat,
zoo¬
dat
men
ze
hier
vaak
in
dronken
toestand
ziet.
Daarbij
komt
nog
dat
de
politie
de
vrou¬
wen
in
benevelden
toestand
aanmaant
zich
naar
haar
woningen
te
begeven,
en
ze
eerst
arresteert
wanneer
er
scènes
voorkomen.
Te¬
gen
mannen
zijn
de
agenten
echter
niet
zoo
toegevend.
Deze
worden,
zoodra
zij
beschon¬
ken
zijn,
in
bewaring
genomen.
Den
volgen¬
den
morgen
reeds,
deze
spoedige
behandeling
is
een
groote
deugd
der
Engelsche
rechtspraak,
komen
zij
met
andere
beschuldigden
voor
den
rechter.
De
straf
op
dronkenschap
is
gewoon¬
lijk
voor
een
paar
dagen
opsluiting
in
een
werkhuis.
Deze
werkhuizen
wijken
eenigszins
af
van
onze
gevangenissen.
Paupers
en
arbeids-
loozen
kunnen,
als
zij
willen,
hierin
ook
op¬
genomen
worden,
doch
hard
werken
moeten
zjj
er.
Klaarblijkelijk
hebben
velen
daar
echter
een
broertje
aan
dood.
Op
Trafalgar
Square
tenminste,
een
plein
met
groote
gebouwen
met
kolonnades
en
vele
banken
rondom
de
fonteinen,
ziet
men
's
nachts
veie
onbehuisden,
die
daar
in
weer
en
wind
onder
het
oog
der
politie
in
alle
mogelijke
hoeken
slapen.
Een
heel
eigenaardig
gezicht
wordt
's
morgens
opgeleverd,
wanneer
deze
lui
zich
aan
de
fontein
wasschen.
Zij
zijn
zoo
goed
bekend,
dat
wanneer
na
een
of
ander
misdrijf
de
dader
niet
te
vinden
is,
de
politie
onder
deze
dak-
loozen
een
onderzoek
instelt
en
wanneer
zij
•r
een
mist,
dezen
opspoort.
Yaak
is
dit
de
misdadiger.
William.
Het
Hoornsche
Nieuws.
Door
den
minister
van
Oorlog
is
bepaald,
dat
de
thans
onder
de
wapenen
teruggekeerde
miliciens
der
lichtingen
1900,
1901
en
1902,
in
het
bijzonder
die
van
eerstvermelde
twee
lichtingen,
die
hun
bedrijf
uitoefenen
in
het
garnizoen
waartoe
zij
behooren,
voor
zooveel
de
belangen
van
den
dienst
zulks
toelaten,
in
de
gelegenheid
zullen
worden
gesteld
toe¬
zicht
te
houden
op
de
door
hen
gedreven
zaken.
NIEUWE
HOORNSCHE
COURANT
'
Pastoor
Smeele
uit
Hoorn
installeerde
den
nieuwen
pastoor
van
Westerblokker,
den
Z.Eerw.
Heer
Ammerlaan
uit
Amsterdam,
die
per
rijtuig
van
Hoorn
afgehaald,
en
door
een
commissie
van
kerkmeesters
naar
de
pas¬
torie
werd
geleid.
Over
de
„Psyche"-uitvoering
in
Deventer
wordt
ons
o.
a.
gemeld
:
„Verrukkelijk
was
de
zang
van
mej.
Kappel
in
dit
werk
voor
de
vertolking
waarvan
hare
stemmiddeien
zich
zoo
uitnemend
leenen.
Enkele
gedeelten
aan
te
halen
is
niet
te
doen
;
de
partij
van
Psyche
klonk
zoo
heer¬
lijk,
dat
het
citeeren
van
enkele
gedeelten
onzen
lof
slechts
in
het
oog
van
den
lezer
zou
kunnen
verzwakken.
Den
lof,
welken
wij
brengen
aan
mej.
Kappels
kunst,
wen-
schon
wij
onverzwakt
te
laten.
Zij
heeft
ge¬
zongen
met
een
klaarheid
en
een
voordracht,
warmte
en
pevoel,
die
eerbied
afdwingen.
De
heer
Van
der
Stap,
uit
Delft,
heeft
de
partij
van
Eros
gezongen
gelijk
men
dat
van
hem
verwachten
mocht:
met
voordracht
en
juiste
opvatting.
Hij
beschikt
over
een
sympathiek
baiyton-geluid.
dat
niet
mist
in¬
druk
te
maken.
Ook
in
het
duet
met
mej.
Kappel
hebben
we
den
heer
Van
der
Stap
met
genoegen
gehoord.
Vooral
zijn
zuiver-
zingen
trof
ons."
De
Staatscourant
bevat
het
Kon.
Besluit,
dat
le.
is
overgeplaatst
in
rang
en
ouderdom
van
rang
bij
het
wapen
der
infanterie
van
het
leger
hier
te
lande
bij
het
7de
Reg.
Inf.:
de
2e
luit.
der
inf.
G.
W.
van
Lommei,
van
het
leger
in
Ned.-Indië,
en
2e.
dat
is
over¬
geplaatst
in
zijn
rang,
bij
het
wapen
der
infanterie
van
het
leger
in
Ned.-Indië,
de
2e
luit.
P.
Welter
van
het
7de
Reg.
Inf.
De
Heer
Trompet
van
Hoorn
is
als
spreker
opgetreden
in
het
Nuts-departement
te
Oost¬
woud.
Op
zeer
verdienstelijke
wijze
vertolkte
hij
de
novelle
van
Cremer
:
„Deinemeu"
en
gaf
daarna
tal
van
bijdragen
zoowel
komische
als
ernstige
ten
beste,
daarbij
treuw
geassis¬
teerd
door
een
vriend
van
hem,
dien
hij
daarvoor
had
meegebracht.
De
aanwezigen
waren
zeer
voldaan
over
het
gehoorde
en
gaven
daarvan
telkens
blijk,
door
luide
bij¬
valsbetuigingen.
Johan
Messchaert
behaalde
een
schitterend
succes
Zondag
en
Maandag
bij
de
twee
uit¬
voeringen
van
„Die
Jahreszeiten"
te
Darm¬
stadt,
onder
leiding
van
Willem
de
Haan.
Maandag
zingt
Messchaert
in
Deventer,
waar
de
„Barbier
von
Bagdad"
van
Cornelius
wordt
uitgevoerd,
Vrijdag
in
Haarlem
„Elias",
en
Maandag
23
en
Dinsdag
24
Febr.
ver¬
leent
onze
meesterzanger
zijn
medewerking
te
Groningen,
op
het
concert
van
de
ge¬
mengde
Zangvereeniging
„Bekker",
die
„Die
Jahreszeiten"
zal
geven.
Morgen
is
er
op
den
Buitenluiendijk
weer
een
voetbalwedstrijd.
Ditmaal
tusschen
een
elftal
(van
het
le
en
het
2e
elftal)
van
„Sport"
te
Hoorn
en
een
elftal,
bestaande
uit
spelers
van
„Spaita"
te
Enkhuizen
en
„Volharding"
van
Hoorn.
Sappho-Concert.
Een
Sappho-concert,
waarop
twee
bekend-
mooie
werken
zouden
worden
uitgevoerd,
en
waarop
vier
solisten
zouden
medewerken,
die
we
in
Hoorn
nog
niet
hadden
gehoord,
dat
concert
moest
wel
tal
van
Sappho-leden
Parkwaarts
lokken!
Het
fijne
en
poëtische
„Psyche"
van
Niels
Gade
en
Willem
de
Haan's
hoogst
interes¬
sante
compositie
„Harpa"
werden
Donderdag¬
avond
ten
gehoore
gebracht,
en
al
dadelijk
wil
ik
zeggen,
dat
dit
Sappho-concert,
in
algemeenen
zin
gesproken,
goed
is
ge¬
slaagd,
en
dat
men
den
Heer
Van
Dissel,
die
alles
met
grooten
ijver
heett
ingestudeerd
en
met
goede
zorg
heeft
geleid,
kan
geluk-
wenschen
met
het
succès
van
dezen
avond.
Toch
heeft
Gade's
„Psyche"
mij
niet
in
hooge
mate
geboeid,
en
is
het
mij
wat
lang
gevallen.
Een
teleurstelling
was
dat,
omdat
ik
de
muziek
zoo
teer
en
zoo
fijn
vind,
dat
men
het
klavieruittreksel
telkens
en
telkens
weer
openslaat,
om
er
iets
uit
te
spelen,
en
ik
geloof,
dat
het
gemis
bij
koor
en
orchest
van
dien
heerlijken
warmen
gloed,
die
over
zulke
hoogst-poëtische
werkjes
de
poëzie
brengt,
daar
wel
wat
schuld
aau
heeft
gehad.
Zeker,
ik
weet
wel,
dat
het
heel
gemakke-
rAN
ZATERDAG
14
FEBRUARI
1908.
lijk
is,
om
aanmerkingen
te
maken
en
het
leelijke
op
te
sporen
en
daarover
te
spreken,
en
ik
geloof
o
zoo
graag,
dat
het
ieder
werkend
lid
van
Sappho
een
groote
vreugde
is,
als
de
uitvoering
goed
van'stapel
loopt
en
dat
ieder
het
beste
geeft
wat
hij
kan
geven,
om
alles
zoo
goed
mogelijk
te
doen
slagen,
maar
als
er
gemist
wordt
ineen
werk
als
Gade's
„Psyche"
het—laat
ik
het
maar
ronduit
noemen
—
ideale,
en
zooveel
ons
te
grof
en
te
ruw
tegen-
klinkt,
wat
eigenlijk
parelen
moet
als
dauw¬
druppels,
dat
koesteren
moet
als
weldadige
zonnewarmte,
dan
gaat
er
voor
den
toehoorder
heel
veel
illusie
weg
en
komt
er
een
ont¬
goocheling.
En
er
is
niemand,
ik
zeg
het
met
nadruk,
er
is
niemand,
die,
bij
het
uit¬
voeren
van
een
verwachting-wekkende
com¬
positie,
onder
het
luisteren
daarnaar,
bedenkt,
dat
men
dilettanten
véor
zich
heeft,
en
dat
men
dus
niet
te
veel
mag
eischen.
De
muziek,
zooals
ze
is,
wekt
verlangen,
vraagt
teer¬
heid
en
schoonheid,
en
daarom
—
ir.et
alle
respect
voor
hetgeen
de
werkende
leden
van
Sappho
ook
Donderdagavond
weer
gepraes-
teerd
hebben
—
mogen
de
uitvoerenden,
die
zelf
het
volume
klank
van
het
geheel
niet
kunnen
hooren,
en
noch
minder
kunnen
hooren
hoe
die
klank
is,
daarom
moeten
de
uitvoe¬
renden
steeds
bedenken,
dat
de
toehoorders
volstrekt
niet
altijd
mooi
vinden
of
mooi
kun¬
nen
vinden,
wat
door
hen
tot
in
de
hoogste
hemelen
wordt
verheven.
Een
andere
meening
dan
de
hunne
ontstaat
bij
pen
normaal
menseh
dan
ook
niet
uit
vit-
of
bedilzucht,
maar
uit
heel
andere
redenen.
En
om
thans
terug
te
komen
op
de
uit¬
voering
van
„Psyche",
heb
ik
in
de
aller¬
eerste
plaats
te
melden,
dat
de
titelpartij
op
zeer
uitnemende
wijze
werd
vertolkt
door
mej.
Fredy
Groneman
uit
Groningen.
Van
het
begin
tot
het
einde
heeft
deze
zangeres
haar
zware
en
vermoeiende
partij
met
mooi
geluid
en
flinke
zeggingskracht
weergegeven.
„Stonden"
in
den
beginne
alle
tonen
nog
niet,
zoodat
er
een
vibrato
was
waar
te
nemen,
al
heel
gauw
herstelde
zich
dit
en
hebben
we
mej.
Groneman
steeds
hartelijk
toege¬
juicht,
omdat
ze
ons
een
zoo
mooie
„Psyche"-
verfolking
te
genieten
gaf.
In
mej.
Harry
van
der
Harst
uit
Leipzig
hebben
we
een
jonge
kunstenares
van
groote
beteekenis
leeren
kennen.
Hoe
jammer
vonden
we
het,
dat
Gade
aan
de
godin
der
Onderwereld
geen
grootere
partij
heeft
toebedeeld!
Met
een
prachtig
vol
en
nobel
alt-geluid
heeft
juffr.
Van
der
Harst
„Proserpina"
gezongen,
en
welk
een
machtige
uitdrukking
wist
ze
te
leggen
in
dat
ons
angstwekkend
tegenklinkende:
„Wer
bist
du,
Menschenkind"?
Hat
Charon
dich
über
'n
Styx
gebracht?"
En
welk
een
juiste
dictie
ook
bij
het
„So
zieh
hinauf!
Dein
Wunsch
ge-
scheh'l"
Erg
jammer,
dat
juist
bij
die
solo
het
orchest
een
van
zijn
zwakste
oogenblikken
had.
De
Ero8-partij
werd
vervuld
door
den
Heer
Van
der
Stap,
uit
Delft,
een
bariton
met
een
sterk
geluid,
dat
hem
zeer
te
pas
komt
voor
partijen
ais
deze,
en
dat
ongetwijfeld
ook
een
groote
kerk
uitstekend
zal
kunnen
vullen.
Heel
buigzaam
kwam
ons
de
stem
nog
niet
voor
en
met
zijn
uitspraak
zal
deze
bariton
ook
voorzichtig
moeten
zijn.
Uitstekende
stern-
middelen
zijn
aanwezig,
en
door
goede
voor¬
dracht
wist
de
Heer
Van
der
Stap
soms
grooten
indruk
te
maken.
Zijn
„Psyche"-aanroep
was
telkens
héél
machtig,
ook
in
de
duetten
zong
hij
zeer
vast
en
flink,
en
heel
mooi
werd
ook
het
„Noch
ruhet
Morgendammrung
auf
der
Flur"
ten
gehoore
gebracht.
De
Heer
Paardekoper
Jr.,
uit
Purmerend,
had
geen
groote
tenor-partij
te
zingen,
maar
heeft
zich
zeer
serieus
van
zijn
taak
gekweten.
In
de
terzetten
klonk
zijn
geluid
heel
goed
en
beschaafd.
Merkwaardig,
dat
de
stemmen
der
solisten
onderling
in
het
terzet
niet
samen-
pasten;
daarom
was
het
uitstekend
van
mej.
Van
der
Harst,
dat
zij
haar
partij
wat
meer
naar
voren
bracht
dan
noodzakelijk
was;
nu
kwam
dit
het
geheel
zeer
ten
goede.
Als
goed-geslaagde
koornummers
mogen
zeker
vermeld
worden
het
inleidingskoor
:
„lm
Hellas,
dem
Lande
der
lachende
Sonne",
het
„Unsichtbarer
Chor":
„Psyche,
schloss
sich
dir
auch
des
Lichtes
Thor"
en
het
koor,
gezongen
vóór
Psyche's
jubellied
„Dem
Erdennebel
jetzt
dein
Geist
entgleitet."
En
zou
ik
een
woord
van
lof
onthouden
aan
de
orchestleden,
aan
hen,
die
niet
hebben
opgezien
tegen
de
taak,
die
te
zwaar
was,
om
hen
op
de
schouders
te
worden
gelegd,
maar
die
met
moed
en
ijver
hun
partij
hebben
ingestudeerd,
en
ook
Donderdagavond
bijna
twee
uur
lang
hebben
moeten
strijken,
blazen
en
slaan,
en
wie
weet
hoeveel
maten
rust
nauwkeurig
moesten
tellen
?
Neen,
een
woord
van
hulde
komt
hen
zeker
toe,
maar
ik
kan
mij
er
niet
mee
vereenigen,
dat
dergelijke
werken,
die
zulk
een
teere
en
fijne
omranking
behoeven,
met
vol
orchest
werden
uitgevoerd.
En
voor
de
uitvoerenden
èn
voor
de
toehoor¬
ders
is
het
zeer
verkieselijk
daar
terdege
op
te
blijven
letten
;
dan
is
men
tevens
gevrij¬
waard
yoor
dingen,
die
nu
gebeurd
zijn,
en
die
toch
verre
van
aangenaam
zijn.
*
*
*
Na
de
pauze
—
bevatte
het
programma
niet
te
veel
voor
éen
avond
?
—
heeft
de
uitvoering
van
De
Haan's
meesterwerkje
mij
een
groot
genot
verschaft.
Wellicht
had
een
uitvoering
der
beide
werken,
juist
in
omge¬
keerde
volgorde
als
thans
het
geval
was,
den
voorkeur
verdiend,
immers
„Harpa"
verëischt
meer
aandacht
en
oplettendheid
dan
Gade's
werk,
-—
en
dat
had
nu
reeds
bijna
twee
uur
onze
attentie
gevraagd.
Van
Harpa
is
voor
mij
een
groote
bekoring
uitgegaan,
dank
zij
de
heel
mooie
vertolking,
die
door
allen
te
zaam
er
van
werd
gegeven.
Ook
in
deze
zoo
interessante
compositie
zong
mej.
Groneman
de
titelpartij,
even
onvermoeid
en
frisch
als
vóór
de
pauze.
Zeer
mooi
ook
haar
voordracht
in
de
droeve
klaeht:
„Das
Werk
ist
widrig,
des
Flachses
viel,
doch
ge-
horsam
will
ich's
vollenden",
in
het
„Nun
zieh'
ieh
den
Faden,
ich
armes
Kind,
en
vol
heiligen
gloed
Harpa's
jubellied:
„Komm',
heilige
Harfe,
du
theilest
mein
Loos
!
Lass
die
Erde
den
dumpfen
Thoren
!"
Een
welge¬
meend
woord
van
hulde
aan
onze
zangeres
—
zij
heeft
de
muzikale
eer
der
familie
Groneman
in
Hoorn
ook
weer
hoog
gehouden!
Een
mooiere
vertolking
dan
mej.
Van
der
Harst
gaf
van
stiefmoeder
Grimtrud
kan
ik
mij
haast
niet
denken.
Dat
zoo
mooie
donker
ge¬
kleurde
geluid
gaf
met
een
prachtige
expressie
de
boosheid
van
dat
oude
moedertje
weer,
die
haar
lui
stiefkind
berispt,
dat
liever
haar
harp
bespeelt
dan
vlas
zit
te
spinnen.
Werkelijk
om
bang
van
te
worden
was
Grimtrud's
be¬
dreiging:
„Und
hast
den
Flachs
nicht
gesponnen,
du,
Bis
die
Sonne
versinkt
in
Gluthen,
So
werf'
ich
dich
selbst
und
die
Harfe
dazu
Hier
vom
Thurm
in
die
brandenden
Fluthen."
Van
harte
hoop
ik,
dat
juffr.
Van
der
Harst
heel
gauw
zal
terug
komen
op
een
Sappho-
concert!
De
Heer
Van
der
Stap
zong
ook
thans
met
machtig
geluid
en
goede
voordracht
zijn
Odhin-
partij.
Het
koor
hield
zich
flink,
en
een
bij¬
zonder
woord
van
hulde
aan
het
strijkkwintet,
dat
werkelijk
mooi
begeleidde,
terwijl
de
Heer
Brouwer
op
zijn
bekende
muzikale
wijze
de
belangwekkende
piano-partij
speelde,
waarin
hij
door
mooie
arpeggio's
het
gemis
van
een
harp
vergoed
heeft.
Alle
aanwezigen
schenen
met
groot
genoegen
De
Haan's
mooi
stukje
muziek
gevolgd
te
heb¬
ben
;
luide
toejuichingen
vielen
den
uitvoerenden
ten
deel.
Met
groot
genoegen
heb
ik
ditmaal
de
tekstboekjes
gezien,
—
over
welker
prijs
in
de
pauze
een
zeer
langdurige
en
interessante,
maar
ook
hoogst
vermakelijke
woordenwis¬
seling
tusschen
eenige
kunstlievende
leden
plaats
had,
—
waarin
zeker
velen
met
mij
ge¬
waardeerd
zullen
hebben
de
verklaring
der-
beide
uit
te
voeren
werken.
—
En
zoo
wacht
Sappho
dan
weer
een
andere,
niet
minder
gewichtige
taak.
Immers,
luidens
geruchten,
komt
Haydn's
„Schöpfung"in
studie.
Als
dat
waar
is,
vraag
ik
nu
reeds
aan
Bestuur
en
Directeur,
in
ernstige
overweging
te
willen
nemen,
de
generale
repetitie
van
dit
Oratorium
voor
het
publiek
toegankelijk
te
stellen,
en
—
als
het
ook
eens
waar
was,
dat
misschien
voor
die
Schöpfung-uitvoering
allereerste
solisten
zullen
worden
uitgenoodigd,
welnu,
dan
is
er
nu
al
reden
om
te
juichen:
„Stimmt
an
die
Saiten,
Ergreift
die
Leier,
Lasst
euren
Lobgesang
erschallen!"
Bij
de
politie
werd
aangifte
gedaan,
dat
van
een
onzer
bruggen
de
afsluitketting
is
ontvreemd,
terwijl
een
bewoner
van
het
Groote
Noord
kennis
heeft
gegeven,
dat
men
van
hem
een
thermometer,
die
tegen
het
deur¬
kozijn
was
geschroefd,
gestolen
heeft.