Tekstweergave van HA_1948_09_18_0005

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Ernstige verkeersstagnatie bij de Kooy (Van onze speciale verslaggever). Gistermorgen tegen half vijf is een zware, met klinkers geladen vrachtauto bij het passeren van de vlotbrug De Kooy met brug en al gezonken. De truck met aanhangwagen, die een lading van 12000 klinkers vervoerde van Hilversum naar Franeker, had een totaal gewicht van omstreeks veertig duizend kilogram, terwijl het maximum toelaatbare gewicht voor deze vlotbrug negen duizend kilogram bedraagt. Het was niet te verwonderen dat beide pontons onder deze geweldige overbelasting bezweken. De bestuurder en een passagier kwamen met de schrik vrij. Gedistilleerd geheel vrij Met ingang van heden is de ver¬ koop van gedistilleerde dranken aan g rossiers, Horeca-bedrijven en Slijters vrijgegeven. Zoals bekend, was de verkoop aan het publiek in café's reeds vrij, terwijl,wat de slrjtverkoop betreft, in de verordening „verkoop van gedistilleerde dranken door slij¬ ters" nog enige beperkende voorwaar- edn voorkwamen. Deze verordening is thans inge¬ trokken, zodat de slijterijen niet lan¬ ger klantenkaarten behoeven uit te geven. De opheffing van de rantsoenering betekent niet, dat de grondstoffen voor de vervaardiging van gedistil¬ leerd in onbeperkte mate ter beschik¬ king zullen worden gesteld. Huize Doorn blijft museum Het bestuur van de A.N.V.V. heeft zich bij request van 27 Augustus j.L tot de minister van Economische Za¬ ken gericht, met het verzoek, het daarheen te willen leiden, / dat Huize Doorn als museum in stand zal wor¬ den gehouden. Thans kan worden ge¬ meld, dat de ministerraad overeen¬ komstig het advies van de A.N.V.V. heeft beslist» „Huize Doorn" blijft dus als museum in stand. GRATIE VERLEEND Bij K. B. is gratie verleend aan J. Boesveld, tot de doodstraf veroordeeld bij sententie door het Bijzonder Ge¬ rechtshof te Arnhem. De doodstraf is gewijzigd, in levenslange gevangenis¬ straf. Noodtoestand in bloembollenbedrijf WÈÈËÊÊ^* mtMÈÊÊÈiÊËËÈÊk Deze foto geeft een goede indruk van de schade, die aan de brug werd aan¬ gericht. De bestuurder van de vrachtwagen, die het eigendom is van de fa. L. G. Nieuwenhuizen uit Hilversum, was met dit gedeelte van het land volsla¬ gen onbekend. De avond tevoren had hij met behulp van een wegenkaart de te nemen route uitgestippeld. Hij koos de route over De Kooy, omdat hij er zeker van was, dan alleen over z.g. A-wegen te komen. De route over De Stolpen zou hem, naar hij vreesde, ook over B-wegen brengen, welke hij met zijn wagen niet mocht berijden. Geen ogenblik heeft hij vermoed, dat een perfecte voorrangsweg een uiterst gevaarlijk punt als deze vlotbrug rijk zou zijn. Dat neemt niet weg, dat hij wel een bijzonder groot risico op zich nam, toen hij met 40 ton de brug op ging. Welke vlotbrug is daar te¬ gen bestand? Bovendien staat op een bord bij Stol¬ pen en uiteraard ook vóór de vlotbrug zelf duidelijk aangegeven, dat de be¬ lasting maximaal 9000 kilogram mag bedragen. Het in de wind slaan van deze waarschuwing heeft voor het ver¬ keer zeer ernstige gevolgen gehad. Juist toen de truck met de voorwielen tegen de oostelijke klep opreed, be¬ gaven'de beide pontons het onder het gewicht der vol klinkers gestapelde laadbakken. De cabine zakte scheef tegen de meerpaal en de aanhangwa¬ gen verdween met brug en al onder de wateroppervlakte. De bestuurder kon zich door het rechterportier in veiligheid begeven. Een passagier, die onder het dekzeil bovenop de wagen lag te slapen, werd door het incident op pijnlijke manier gewekt. Hij kwam zwemmende aan de kant. Gistermorgen werd getracht, de zaak te lichten met behulp van een 10-tons bok van de Rijkswerf te Den Helder. Het mocht niet gelukken, en daarom werd een 75-tons bok uit Amsterdam gecharterd, die eerst hedenmorgen 7 uur ter plaatse zou kunnen zijn. Inmiddels moesten maatregelen wor¬ den genomen, teneinde de stagnatie van het verkeer tot een minimum te beperken. Voetgangers en wielrijders konden weldra met een zolderschuit lover en weer worden gebracht. Ook het busverkeer Den Helder-Wieringen ondervond geen stagnatie, daar een soort pendeldienst werd georganiseerd. Lichte automobielen konden gebruik maken van de Westeinder pont. terwijl de zwaardere wagens over 't Zand of De Stolpen moesten gaan. Het scheep¬ vaartverkeer werd uiteraard volkomen stilgelegd. Hopenlijk zal het Woensdag a.s. weer voortgang kunnen vinden. Foto F. J. Klomp, Breezand Felle strijd om herovering van Duitse markt Blijkens mededelingen van Dr. A. J. Verhagen, voorzitter van het bedrijf¬ schap voor Sierteeltproducten, is „het grote surplus aan bloembollen, dat jaarlijks overblijft ondanks teeltbe¬ perking en andere maatregelen, wel een sprekend symbool van de nood¬ toestand, waarin dit bloemenbedrjjf geraakt Is door het wegvallen van buitenlandse markten. De uitvoer van bollen naar Duits¬ land, die in het vooroorlogse crisis¬ jaar 1935 toch nog een waarde van 3 millioen Rijksmark had, is sinds de oorlog nihil geweest en het spreekt vanzelf, dat de kwekers en expor¬ teurs alles doen om deze belangrijke markt te heroveren waarvoor zij echter eerst bereikbaar moet zijn. De PIM, PAM EN POM wordt nog elke dag gevraagd. In een fleurig omslag gestoken, maakt het een prettige indruk en is het een uitstekend geschenk voor onze kleintjes. Voor slechts 60 cent is het verkrijgbaar. TERRA INCOGNITA, verscheen als vervolg op de Water-Demon en de Pam- pus-Piraat. Wie van een spannend verhaal houdt, moet deze schakel in de serie kinderstrips zeker aanschaffen. Ook dit boekje koopt u voor 60 cent. DE MOORD OP DE PRINSENGRACHT was gedurende de tijd, dat het als feuilleton in ons blad werd opgenomen, de sensatie van de dag. Thans in boekvorm verschenen, kunt u het in enkele uren doorlezen. Nog een beperkt aantal exemplaren tegen de prijs van ƒ 1.50 zijn aanwezig. Maakt dat u er bij komt. Verkrijgbaar bij de bezorgers en de bureaux van dit blad CRISISGERUCHTEN IN BELGIE De Onderwijskwestie en het Koningschap (Van onze Brusselse correspondent). MAUWELIJKS EEN MAAND geleden is het parlement met verlof gegaan. En reeds wordt druk vergaderd in politieke clubs, gaan de polemieken in de partijpers hun gang, worden veronderstellingen gemaakt. Verwondering heeft dit niet te wekken, aangezien de politieke donderwolken, welke zich opstapelen b\j het einde van het voorbije parlementaire jaar, slechts werden ontvlucht, door de roerende eensgezindheid, waarmee iedereen zijn verlof wilde veilig stellen. Het is niet moeilijk uit te maken, welke de voornaamste polen zijn, waaromheen de politieke strijd zich thans beweegt: het zijn de eeuwige onderwijskwestie en natuurlijk het Koningsvraagstuk. ontsluiting van die markt is altijd af¬ gestuit op het feit, dat de bezettings¬ autoriteiten slechts de invoer van de hoogstnoodzakelijke voedings- en ge¬ bruiksartikelen in West-Duitsiand toestonden, en bovendien op de beta¬ lingsmoeilijkheden, die immers ook langs ingewikkelde wegen via de be¬ zettingsinstanties moeten worden op¬ gelost. Thans is in de laatste handels¬ overeenkomst met Bizonia 'n bedrag van ƒ 795.000 uitgetrokken voor de invoer van bloembollen, een eerste schrede die niet veel te betekenen heeft, doch als „het eerste schaap over de dam" natuurlijk wel van be¬ lang kan worden genoemd. Overigens blijkt, dat de Duitse klanten zeer willig tot kopen zijn, doch worden tegengehouden door de Duitse autoriteitien die de invoer in de hand hebben, en die zeer begrijpe¬ lijk liever voedsel en kleding dan een luxe-artikel als de bloembol zien bin¬ nenkomen. Duitsland nam in de goede vooroor¬ logse jaren jaarlijks ongeveer 15 pro¬ cent van de totale bloembollenteelt af, welk cijfer in de ongunstige jaren door contingenteringsmaatregelen daalde tot 6 procent, wat altijd toch nog een zeer belangrijk deel was. Een betrekkelijk herstel van deze markt zou voor de Nederlandse bloembol¬ lenteelt in ieder geval een grote stap zijn naar de sanering, die nog altijd kunstmatig moet worden nagestreefd door overheidsmaatregelen, die bij de kwekers en exporteurs in hoge mate onpopulair zijn geworden". Olieveld van Schonebeek levert twee millioen liter per dag DE K.VEN DE COMMUNISTEN. Het partijbestuur der Katholieke Volkspartij sprak in zijn jongste verga¬ dering als zijn oordeel uit, dat door op de lijsten der K.V.P. gekozen gemeente¬ raadsleden geen medewerking dient te worden verleend aan het verkiezen van communisten in de vaste gemeentelijke commissies. Naar het oordeel van het partijbestuur dienen de katholieke leden van andere vertegenwoordigende lichamen ten opzichte van de commu¬ nisten hun houding te bepalen naar analogie van de genoemde gedragslijn. Als dikke appelstroop verlaat het de grond CEn millioen acht honderd duizend liter ruwe olie gaat dagelijks van het landelijke dorpje Schonebeek, waar de Nederlandse Aardolie Maatschappij het enige Nederlandse olieveld exploi- eert, naar Pernis bij Rotterdam om daar geraffineerd te worden. Elke dag rijden twee volgeladen tanktreinen (des Zondags één), elk met 900 m3 uwe oliC van 't Drentse dorpje bij Coe- vorden naar de opslagplaatsen van de Bataafse in Pemis, waar de olie haar verdere bewerking ondergaat. De route leidt over Hilversum, Amsterdam en Haarlem, omdat de treinen te zwaar zijn voor de baan Utrecht-Rotterdam. JN 1933 begon men ten Westen van Coevorden met de eerste boringen. Zij leverden geen resultaat op. Daarna probeerde men het acht kilometer ten Oosten van deze plaats. Men trof er in een kalksteenlaagje wel olie aan, doch de productie van de bron één kubieke meter per dag was te ge¬ ring om een lonende exploitatie moge¬ lijk te maken. * Een derde boring bij Schonebeek leverde olie op in een redelijke hoeveelheid. Men kreeg er 30 m3 per dag, een kwantum, dat in¬ middels al weer tot de helft is terug¬ gelopen. Doch er was olie. Verdere boringen loonden de kosten en de moeiten. Thans zijn zestig putten productief, die gemiddeld dertig ton ruwe olie per dag opleveren. De Nederlandse Aard¬ olie Maatschappij, de N.A.M., heeft in Schonebeek 550 man in dienst en bij diverse aannemers, die woningen en dienstgebouwen optrekken of buislei¬ dingen aanleggen, werken nog onge¬ veer 400 man, zodat in Schonebeek bijna duizend arbeiders een bestaan vinden. Men heeft er 68 huizen onderhanden voor de employe's uit het Westen. Er staan barakken voor ongehuwde ar¬ beiders. De Schonebekers, die in de landbouw moeilijk meer een bestaan kunnen vinden, hebben bij de N.A.M. een betrekking gekregen. Met vijf gro¬ te eigen bussen en enkele gehuurde bussen wordt dagelijks het personeel aangevoerd uit Emmen, Coevorden en Klazienaveen. Er is een centraal verlaadstation ver¬ rezen met zes grote opslagtanks. Er zijn ruime werkplaatsen, magazijnen en garages gebouwd. Met de talrijke boortorens begint Schonebeek langza¬ merhand het aanzien te krijgen van 'n belangrijk industriecentrum, al grazen de koeien nog rustig rondom de torens en ploegt de boer tussen de op afstand tot afstand op de bronnen opgestelde pompen „ja-knikkers" noemt de bevolking ze karakteristiek nog vreedzaam zijn akker.... Zijn het rijke bronnen, daar in Scho¬ nebeek? De deskundigen wagen zich niet aan voorspellingen. De eerste acht jaar zullen zij zeker nog voldoen de vloeien. Maar dat kan over twintig of veertig jaar ook nog wel het geval zijn. Zoveel blijkt de toeschouwer wel, dat de N.A.M. vertrouwen heeft inde exploitatie. De zaken worden energiek aangepakt en groots opgezet. Bevesti¬ ging van dit vertrouwen krijgen wij, als één hunner ons meedeelt, dat er op het ogenblik weliswaar zestig putten in exploitatie zijn, doch dat het voor¬ lopige plan voorziet in het boren van 140 putten en dat de mogelijkheid van drie maal zoveel niet is uitgesloten! Indien men meent, dat de Neder¬ landse oliewinning een spectaculair bedrijf is, vergist men zich. Op de plaatsen, waar geboord wordt, is enig vertier, in de centrale werkplaats en in de magazijnen is een aantal arbei¬ ders bezig met zijn dagelijkse arbeid, doch bij de putten, waaruit de olie wordt gepompt kijkt men vergeefs uit naar bediening. De „ja-knikkers" staan eenzaam in het veld en verrichten 24 uur in een etmaal hun productieve ar¬ beid. De Nederlandse olie spuit niet met geweld uit de grond, zoals bij¬ voorbeeld in Mexico. De gasdruk in de bodem de buizen reiken tot 850 meter diepte is hier te gering en de olie is te traag. Zij is donker en dik Is appelstroop en gaat uit de put recht- eks naar de meetstations, waar slechts enkele arbeiders een verwar¬ mingsinstallatie bedienen. De olie zelf krijgt men nergens te zien. Bij de bewerking in Schonebeek zelf krijgt men er betrekkelijk weinig ben¬ zine uit, verder petroleum, gasolie, smeerolie en teepol, dat is een product voor de vervaardiging van een uitste¬ kende kwaliteit synthetische zeep. De Nederlandse oliewinning dekt nog lang niet 's lands behoeften aan dit product, doch Schonebeek is pas in opkomst en het Nederlandse ver¬ nuft en de Nederlandse ondernemings¬ geest zijn groot genoeg om het aange¬ vangen werk energiek voort te zetten. En wie weet, welke schatten elders nog in de grond verborgen liggen? MINIATUUR STRAALVLIEGTUIG. Voor de eerste maal in Scandina¬ vië is een verklein model van een straalvliegtuig te Kopenhagen opge¬ stegen. Het toestelletje, dat iets meer dan 50 centimeter lang is, wordt met een fietspomp voortbewogen. Electrische zuilen veroorzaken de benzineontste¬ king. Het miniatuurvliegtuig, waarvan het geronk tot op 2 km kan worden gehoord, bereikt een uursnelheid van 170 km en wordt met behulp van touwen in kringvlucht gehouden. Het toestel kan 2 minuten in de lucht blijven. BIJEENKOMST MINISTERS DER MARSHALL-LANDEN. Aan het einde van deze maand zal te Parijs een bijeenkomst worden ge¬ houden van de ministers der 1'6 lan den, die bij het plan-Marshall zijn aangesloten, Zoals men weet, werd aan de conferentie, welke kortgeleden heeft plaats gehad, slechts door de plaatsvervangers van deze ministers deelgenomen. DE BROZE GODSVREDE betreffende de onderwijskwestie, waarmede begin Mei de christelijk-sociale en socialisti¬ sche meerderheid aan elkaar werd ge¬ houden, wordt van dag tot dag meer bedreigd. De Christelijke Volks Partij heeft met ergernis moeten evaren, dat de doorgewinterde politieker die de oude heer Huysmans is, deze laatste maanden, in een „vrije" interpretatie van het accoord, ongegeneerd een im¬ posante reeks middelbare rijksscholen heeft opgericht, die een geduchte con¬ currentie vormen voor de vrije (d.i. rooms-katholieke) scholen. De zeer relatieve verbeteringen welke haar bij het accoord van Mei werden toege¬ kend ten voordele van de vrije tech¬ nische scholen kunnen daar niet tegen opwegen. De C.V.P. meent, dat het nu welletjes is met Huysmans' overtre¬ dingen van het pact. DE KONINGSKWESTIE is en blijft onopgelost. De socialisten kunnen dit feit niet weg-redeneren met hun nogal lawaaiërig verspreide bewering dat er niets anders meer is op te lossen dan de troonsopvolging. Het is nu eenmaal niet omdat het bureau van de socialistische partij troonsafstand heeft geëist, dat die troonsafstand tot 't verleden behoort. De andere regeringspartner houdt daaren¬ tegen staande, totnogtoe het enige po¬ sitieve voorstel tot oplossing te hebben gedaan: het houden van een volksstem¬ ming. De koning zelf heeft in zijn op¬ hefmakende brief aan Spaak, einde Juni, deze volksstemming als de enige oplossing erkend, en heeft duidelijk be¬ kend gemaakt, dat hij niet zal aftreden tenzij het volk het wil. De Senaat heeft dit voorstel juist op 't einde van zijn zittingsperiode in overweging genomen. De senaatscommissie van Binnenlandse Zaken heeft het pas op haar agenda ge- DE FILM VAN DE MAAND. Het bestuur van de Nederlandse Filmclub verleende de door Aiesaan- dro Blasetti vervaardigde film „Vier stappen in de wolken" het preadicaat film van de maand. De film wordt uitgebracht door Meteor film en dt première is bepaald op 1 October in het City-Theater te Amsterdam. plaatst en zal het aan het einde van deze maand onderzoeken. De liberalen hebben laten verstaan, dat zij bij het openbaar debat deze zaak als „vrije kwestie" zullen beschouwen. In afwachting van de hervatting van de openbare zittingen, over enkele we¬ ken, is de vraag die men nu ziet com- menteren: zal de C.V.P., dank zij de liberale stemmen, het wetsvoorstel „er door" krijgen? In de Senaat wellicht wel, "ïn de Kamer bepaald niet. Tweede vraag: zal dit dan aanleiding zijn tot een definitief uiteenspatten van de coalitie? Daarover, zijn de meningen wel enigszins verdeeld, maar de meeste waarnemers achten een regeringscrisis, zelfs een kamerontbinding en dus ver¬ kiezingen, waarschijnlijk. ARBEIDSVERGUNNING GEWEIGERD AAN JOH. DEN HARTOG. De Belgische regering heeft aan de Nederlandse dirigent mr. Joh. den Har- tog, die het komend seizoen de leiding zou hebben van het orkest van de ko¬ ninklijke Vlaamse opera te Antwer¬ pen, een arbeidsvergunning geweigerd. Als reden voor deze weigering wordt opgegeven, dat het aantal Belgische dirigenten voldoende is en het niet no¬ dig is deze betrekking aan een vreem¬ deling te geven. 13-JARIGE ALS „NA-OORLOGS- TYPE". De filmmaatschappij Comedia te Berlijn, zoekt voor haar film „Marti¬ na' een vrouwelijke hoofdrolspeelster, die een meisje van ongeveer 18 jaar moet voorstellen, dat „in de woelingen van de oorlog en na de oorlog veel heeft meegemaakt en hard is geworden". Als eerste gegadigde heeft zich aan¬ gemeld een 13-jarig meisje, dat be¬ weerde „reeds genoeg meegemaakt te hebben om tegen een dergelijke rol opgewassen te zijn". ! \ Nederlanders In soorten De Nederlandse Legatie te Praag heeft ter gelegenheid van het re¬ geringsjubileum voor alle daar ter plaatse wonende Nederlanders 'n feestje georganiseerd. Een uitge¬ lezen gezelschap heeft zich uitste¬ kend geamuseerd die avond. Het blijkt echter, dat een aantal Ne¬ derlanders, waarvan de aanwezig¬ heid in Praag aan de legatie zeker wel bekend was, geen uitnodiging heeft ontvangen. De niet uitgeno¬ digde Nederlanders waren niet zo erg „duur" en waarschijnlijk heeft men deze mensen vergeten, opdat zij niet al te erg zouden afsteken bij de „voornamere" gasten. Een voorstel van de vertegenwoordi¬ ger der gezamenlijke Nederlandse vervoersorganisaties, die de dien¬ sten op Praag onderhouden, om de chauffeurs, die op dat tijdstip in Praag waren, eveneens uit te nodi¬ gen, werd genegeerd. Die demo¬ cratische buitenlandse dienst van ons! Franse tuinen in Rijksmuseum De Franse ambassadeur te 's-Gra- venhage, Z. Exc. Jean Riviere heeft Donderdagavond de tentoonstelling „De Franse Tuin van middeleeuwen tot onze dagen" in het Rijksmuseum te Amsterdam geopend. Ook Amster¬ dam is hierdoor in de gelegenheid ge¬ steld een tentoonstelling, welke in de zomermaanden veel belangstelling in het museum Boy man te Rotterdam trok, te bezichtigen. BP , ^ >;; s. 1 Scheepvaartberichten Abbekerk, Rotterdam—Sydney, pass. 16-9 Ouessant; Alhena, Ant¬ werpen—Buenos Aires, pass. 16-9 St. Vincent; Amsteldiep, 16-9 van Genua naar Port Said; Arkeldijk, 16-9 van Antwerpen te Rotterdam; Axeldijk, 16-9 van Batavia te Singapore; Boschfontein,, 16-9 van East Londen naar Port Elisabeth; Boskoop, 16-9 van Madeira naar Antwerpen; Ceram, Java—Amsterdam, pass. 16-9 Gibral¬ tar; Cistula ,16-9 van Singapore naar Melbourne; Coryda, 16-9 van Gibral¬ tar naar Haifa; Heelsum, 17-9 van Antwerpen te Walvisbaai; Jacob Cats, Rotterdam—Baltimore, 16-9 700 mijl Z.west ten Westen van Lizard; Jobshaven, 16-9 van Libreville naar Tabou; Kamerlingh Onnes, 17-9 van Tahoena te Makassar; Kedoe, Rotter¬ dam—Batavia, pass. 16-9 Dover; Kota Agoeng, Batavia—Rotterdam, pass. 16-9 Gibraltar; Larènberg, Amster¬ dam—Montreal, pass. 16-9 Wight; Lemsterkerk, Bombay—Rotterdam, 16-9 te Port Said; Mirza, 16-9 van Singapore te Mlri; Molenkerk, Ja-- pan—Rotterdam, 17-9 te Marseille; Nigerstroom, 16-9 van Pointe Noire naar Matadi; Ophir, 16-9 van Batavia naar Semarang, daarna Soerabaja en Makassar; Rotti, 16-9 van Khor- ramshar te Bahrein; Saparoea, 16-9 van Madras te Calcutta; Stad Alk¬ maar, Rotterdam—Houxton, 16-9 260 mijl Oost van Bermuda; Stad Schie¬ dam, Dakar—Burneiland, pass. 16-9 Dover; Titus, 16-9 van Rotterdam naar Tunis; Triton, 17-9 van New York te Curagao verwacht; Tjibajak, 16-9 van Hongkong naar Batavia; Tjibesar, 18-9 van Singapore te Hong¬ kong verwacht; Van Ostade, Para¬ maribo—Amsterdam, 16-9 te Ant¬ werpen; Venus, 17-9 van Barcelona te Malaga; Westland, Amsterdam— Buenos Aires, 17-9 te Las Palmas; Wiel- drecht. 17-9 van Abadan te East Lon¬ den; Willem Ruys, Batavia—Rotter¬ dam, 16-9 van Colombo; Woensdrecht, 36-9 van Curasao naar Lands End; Prins Alexander, 16-9 van Rotterdam naar Antwerpen; Abbedijk, 16-9 van Galveston te Lake Charles; Alamak, Rotterdam—Rio de Janeiro, 16-9 van Pernambuco; Alcinous, 14-9 van Ba¬ tavia naar Amsterdam; Aldebaran, 16-9 van Baltimore naar Nederland; Alhena, Antwerpen—Buenos Aires, pass. 16-9 St. Vincent; Alkaid, Rio Grande—Rotterdam, 16-9 te Rio de Janeiro; Prins Alexander, 17-9 van Rotterdam te Antwerpen; Veendam, New Yok—Rotterdam, 20-9 te Southampton; Zeeland, 16-9 van Methil naar Aarhus; Aagtekerk, 17-9 van Fremantle naar Adelaide; AI- genib, Rotterdam—Pernambuco, pass. 17-9 Madeira; Amstelveen, 17-9 van ïmmingham naar Spezia; Breda, 17-9 van Buenaventura te Bahia; Delft, 16-9 van Tocopilla naar Pisco; Hecu¬ ba, 16-9 van Guanta naar Mobile; Mariekerk, Rotterdam—Japan, pass. 17-9 Ouessant; Sommelsdijk, New York—Java, 17-9 te Alexandrië; Sten¬ tor, 18-9 van Izmir te Pireaus ver¬ wacht: Tiberius, 17-9 van New Or¬ leans naar Curagao; Waterland, Am¬ sterdam—Buenos Aires, 16-9 te Mon¬ tevideo; Zaan, Zaandam—Koping, pass. 17-9 Brunsbuttel. Te Parijs mislukte de viermogendheden-conferentie over de Italiaanse koloniën. Aan de conferentie-tafel: 1. Robert Schuman (FrankrUlg), 2. Hector Mo Neil (Gr. Brittannië), X Wyshinski (Sovjet-U tie) en 4. Lewis Douglas (V.St.) ACHTERVERLICHTING VAN AUTO'S BEHOEFT VERBETERING. Verwacht wordt, dat het nieuwe we¬ genverkeersreglement verbeterde voor¬ schriften zal bevatten voor de achter¬ verlichting van auto's. Het meevoeren van noodlantarens verdient aanbeve¬ ling, maar het ligt niet in de bedoe¬ ling, dit voor te schrijven, evenmin a': het verplicht aanbr-ngen van achter¬ bumpers aan vrachtauto's.