Tekstweergave van HA_1948_09_18_0005
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Ernstige
verkeersstagnatie
bij
de
Kooy
(Van
onze
speciale
verslaggever).
Gistermorgen
tegen
half
vijf
is
een
zware,
met
klinkers
geladen
vrachtauto
bij
het
passeren
van
de
vlotbrug
De
Kooy
met
brug
en
al
gezonken.
De
truck
met
aanhangwagen,
die
een
lading
van
12000
klinkers
vervoerde
van
Hilversum
naar
Franeker,
had
een
totaal
gewicht
van
omstreeks
veertig
duizend
kilogram,
terwijl
het
maximum
toelaatbare
gewicht
voor
deze
vlotbrug
negen
duizend
kilogram
bedraagt.
Het
was
niet
te
verwonderen
dat
beide
pontons
onder
deze
geweldige
overbelasting
bezweken.
De
bestuurder
en
een
passagier
kwamen
met
de
schrik
vrij.
Gedistilleerd
geheel
vrij
Met
ingang
van
heden
is
de
ver¬
koop
van
gedistilleerde
dranken
aan
g
rossiers,
Horeca-bedrijven
en
Slijters
vrijgegeven.
Zoals
bekend,
was
de
verkoop
aan
het
publiek
in
café's
reeds
vrij,
terwijl,wat
de
slrjtverkoop
betreft,
in
de
verordening
„verkoop
van
gedistilleerde
dranken
door
slij¬
ters"
nog
enige
beperkende
voorwaar-
edn
voorkwamen.
Deze
verordening
is
thans
inge¬
trokken,
zodat
de
slijterijen
niet
lan¬
ger
klantenkaarten
behoeven
uit
te
geven.
De
opheffing
van
de
rantsoenering
betekent
niet,
dat
de
grondstoffen
voor
de
vervaardiging
van
gedistil¬
leerd
in
onbeperkte
mate
ter
beschik¬
king
zullen
worden
gesteld.
Huize
Doorn
blijft
museum
Het
bestuur
van
de
A.N.V.V.
heeft
zich
bij
request
van
27
Augustus
j.L
tot
de
minister
van
Economische
Za¬
ken
gericht,
met
het
verzoek,
het
daarheen
te
willen
leiden,
/
dat
Huize
Doorn
als
museum
in
stand
zal
wor¬
den
gehouden.
Thans
kan
worden
ge¬
meld,
dat
de
ministerraad
overeen¬
komstig
het
advies
van
de
A.N.V.V.
heeft
beslist»
„Huize
Doorn"
blijft
dus
als
museum
in
stand.
GRATIE
VERLEEND
Bij
K.
B.
is
gratie
verleend
aan
J.
Boesveld,
tot
de
doodstraf
veroordeeld
bij
sententie
door
het
Bijzonder
Ge¬
rechtshof
te
Arnhem.
De
doodstraf
is
gewijzigd,
in
levenslange
gevangenis¬
straf.
Noodtoestand
in
bloembollenbedrijf
WÈÈËÊÊ^*
mtMÈÊÊÈiÊËËÈÊk
Deze
foto
geeft
een
goede
indruk
van
de
schade,
die
aan
de
brug
werd
aan¬
gericht.
De
bestuurder
van
de
vrachtwagen,
die
het
eigendom
is
van
de
fa.
L.
G.
Nieuwenhuizen
uit
Hilversum,
was
met
dit
gedeelte
van
het
land
volsla¬
gen
onbekend.
De
avond
tevoren
had
hij
met
behulp
van
een
wegenkaart
de
te
nemen
route
uitgestippeld.
Hij
koos
de
route
over
De
Kooy,
omdat
hij
er
zeker
van
was,
dan
alleen
over
z.g.
A-wegen
te
komen.
De
route
over
De
Stolpen
zou
hem,
naar
hij
vreesde,
ook
over
B-wegen
brengen,
welke
hij
met
zijn
wagen
niet
mocht
berijden.
Geen
ogenblik
heeft
hij
vermoed,
dat
een
perfecte
voorrangsweg
een
uiterst
gevaarlijk
punt
als
deze
vlotbrug
rijk
zou
zijn.
Dat
neemt
niet
weg,
dat
hij
wel
een
bijzonder
groot
risico
op
zich
nam,
toen
hij
met
40
ton
de
brug
op
ging.
Welke
vlotbrug
is
daar
te¬
gen
bestand?
Bovendien
staat
op
een
bord
bij
Stol¬
pen
en
uiteraard
ook
vóór
de
vlotbrug
zelf
duidelijk
aangegeven,
dat
de
be¬
lasting
maximaal
9000
kilogram
mag
bedragen.
Het
in
de
wind
slaan
van
deze
waarschuwing
heeft
voor
het
ver¬
keer
zeer
ernstige
gevolgen
gehad.
Juist
toen
de
truck
met
de
voorwielen
tegen
de
oostelijke
klep
opreed,
be¬
gaven'de
beide
pontons
het
onder
het
gewicht
der
vol
klinkers
gestapelde
laadbakken.
De
cabine
zakte
scheef
tegen
de
meerpaal
en
de
aanhangwa¬
gen
verdween
met
brug
en
al
onder
de
wateroppervlakte.
De
bestuurder
kon
zich
door
het
rechterportier
in
veiligheid
begeven.
Een
passagier,
die
onder
het
dekzeil
bovenop
de
wagen
lag
te
slapen,
werd
door
het
incident
op
pijnlijke
manier
gewekt.
Hij
kwam
zwemmende
aan
de
kant.
Gistermorgen
werd
getracht,
de
zaak
te
lichten
met
behulp
van
een
10-tons
bok
van
de
Rijkswerf
te
Den
Helder.
Het
mocht
niet
gelukken,
en
daarom
werd
een
75-tons
bok
uit
Amsterdam
gecharterd,
die
eerst
hedenmorgen
7
uur
ter
plaatse
zou
kunnen
zijn.
Inmiddels
moesten
maatregelen
wor¬
den
genomen,
teneinde
de
stagnatie
van
het
verkeer
tot
een
minimum
te
beperken.
Voetgangers
en
wielrijders
konden
weldra
met
een
zolderschuit
lover
en
weer
worden
gebracht.
Ook
het
busverkeer
Den
Helder-Wieringen
ondervond
geen
stagnatie,
daar
een
soort
pendeldienst
werd
georganiseerd.
Lichte
automobielen
konden
gebruik
maken
van
de
Westeinder
pont.
terwijl
de
zwaardere
wagens
over
't
Zand
of
De
Stolpen
moesten
gaan.
Het
scheep¬
vaartverkeer
werd
uiteraard
volkomen
stilgelegd.
Hopenlijk
zal
het
Woensdag
a.s.
weer
voortgang
kunnen
vinden.
Foto
F.
J.
Klomp,
Breezand
Felle
strijd
om
herovering
van
Duitse
markt
Blijkens
mededelingen
van
Dr.
A.
J.
Verhagen,
voorzitter
van
het
bedrijf¬
schap
voor
Sierteeltproducten,
is
„het
grote
surplus
aan
bloembollen,
dat
jaarlijks
overblijft
ondanks
teeltbe¬
perking
en
andere
maatregelen,
wel
een
sprekend
symbool
van
de
nood¬
toestand,
waarin
dit
bloemenbedrjjf
geraakt
Is
door
het
wegvallen
van
buitenlandse
markten.
De
uitvoer
van
bollen
naar
Duits¬
land,
die
in
het
vooroorlogse
crisis¬
jaar
1935
toch
nog
een
waarde
van
3
millioen
Rijksmark
had,
is
sinds
de
oorlog
nihil
geweest
en
het
spreekt
vanzelf,
dat
de
kwekers
en
expor¬
teurs
alles
doen
om
deze
belangrijke
markt
te
heroveren
—
waarvoor
zij
echter
eerst
bereikbaar
moet
zijn.
De
PIM,
PAM
EN
POM
wordt
nog
elke
dag
gevraagd.
In
een
fleurig
omslag
gestoken,
maakt
het
een
prettige
indruk
en
is
het
een
•
uitstekend
geschenk
voor
onze
kleintjes.
Voor
slechts
60
cent
is
het
verkrijgbaar.
TERRA
INCOGNITA,
verscheen
als
vervolg
op
de
Water-Demon
en
de
Pam-
pus-Piraat.
Wie
van
een
spannend
verhaal
houdt,
moet
deze
schakel
in
de
serie
kinderstrips
zeker
aanschaffen.
Ook
dit
boekje
koopt
u
voor
60
cent.
DE
MOORD
OP
DE
PRINSENGRACHT
was
gedurende
de
tijd,
dat
het
als
feuilleton
in
ons
blad
werd
opgenomen,
de
sensatie
van
de
dag.
Thans
in
boekvorm
verschenen,
kunt
u
het
in
enkele
uren
doorlezen.
Nog
een
beperkt
aantal
exemplaren
tegen
de
prijs
van
ƒ
1.50
zijn
aanwezig.
Maakt
dat
u
er
bij
komt.
Verkrijgbaar
bij
de
bezorgers
en
de
bureaux
van
dit
blad
CRISISGERUCHTEN
IN
BELGIE
De
Onderwijskwestie
en
het
Koningschap
(Van
onze
Brusselse
correspondent).
MAUWELIJKS
EEN
MAAND
geleden
is
het
parlement
met
verlof
gegaan.
En
reeds
wordt
druk
vergaderd
in
politieke
clubs,
gaan
de
polemieken
in
de
partijpers
hun
gang,
worden
veronderstellingen
gemaakt.
Verwondering
heeft
dit
niet
te
wekken,
aangezien
de
politieke
donderwolken,
welke
zich
opstapelen
b\j
het
einde
van
het
voorbije
parlementaire
jaar,
slechts
werden
ontvlucht,
door
de
roerende
eensgezindheid,
waarmee
iedereen
zijn
verlof
wilde
veilig
stellen.
Het
is
niet
moeilijk
uit
te
maken,
welke
de
voornaamste
polen
zijn,
waaromheen
de
politieke
strijd
zich
thans
beweegt:
het
zijn
de
eeuwige
onderwijskwestie
en
natuurlijk
het
Koningsvraagstuk.
ontsluiting
van
die
markt
is
altijd
af¬
gestuit
op
het
feit,
dat
de
bezettings¬
autoriteiten
slechts
de
invoer
van
de
hoogstnoodzakelijke
voedings-
en
ge¬
bruiksartikelen
in
West-Duitsiand
toestonden,
en
bovendien
op
de
beta¬
lingsmoeilijkheden,
die
immers
ook
langs
ingewikkelde
wegen
via
de
be¬
zettingsinstanties
moeten
worden
op¬
gelost.
Thans
is
in
de
laatste
handels¬
overeenkomst
met
Bizonia
'n
bedrag
van
ƒ
795.000
uitgetrokken
voor
de
invoer
van
bloembollen,
een
eerste
schrede
die
niet
veel
te
betekenen
heeft,
doch
als
„het
eerste
schaap
over
de
dam"
natuurlijk
wel
van
be¬
lang
kan
worden
genoemd.
Overigens
blijkt,
dat
de
Duitse
klanten
zeer
willig
tot
kopen
zijn,
doch
worden
tegengehouden
door
de
Duitse
autoriteitien
die
de
invoer
in
de
hand
hebben,
en
die
zeer
begrijpe¬
lijk
liever
voedsel
en
kleding
dan
een
luxe-artikel
als
de
bloembol
zien
bin¬
nenkomen.
Duitsland
nam
in
de
goede
vooroor¬
logse
jaren
jaarlijks
ongeveer
15
pro¬
cent
van
de
totale
bloembollenteelt
af,
welk
cijfer
in
de
ongunstige
jaren
door
contingenteringsmaatregelen
daalde
tot
6
procent,
wat
altijd
toch
nog
een
zeer
belangrijk
deel
was.
Een
betrekkelijk
herstel
van
deze
markt
zou
voor
de
Nederlandse
bloembol¬
lenteelt
in
ieder
geval
een
grote
stap
zijn
naar
de
sanering,
die
nog
altijd
kunstmatig
moet
worden
nagestreefd
door
overheidsmaatregelen,
die
bij
de
kwekers
en
exporteurs
in
hoge
mate
onpopulair
zijn
geworden".
Olieveld
van
Schonebeek
levert
twee
millioen
liter
per
dag
DE
K.VEN
DE
COMMUNISTEN.
Het
partijbestuur
der
Katholieke
Volkspartij
sprak
in
zijn
jongste
verga¬
dering
als
zijn
oordeel
uit,
dat
door
op
de
lijsten
der
K.V.P.
gekozen
gemeente¬
raadsleden
geen
medewerking
dient
te
worden
verleend
aan
het
verkiezen
van
communisten
in
de
vaste
gemeentelijke
commissies.
Naar
het
oordeel
van
het
partijbestuur
dienen
de
katholieke
leden
van
andere
vertegenwoordigende
lichamen
ten
opzichte
van
de
commu¬
nisten
hun
houding
te
bepalen
naar
analogie
van
de
genoemde
gedragslijn.
Als
dikke
appelstroop
verlaat
het
de
grond
CEn
millioen
acht
honderd
duizend
liter
ruwe
olie
gaat
dagelijks
van
het
landelijke
dorpje
Schonebeek,
waar
de
Nederlandse
Aardolie
Maatschappij
het
enige
Nederlandse
olieveld
exploi-
eert,
naar
Pernis
bij
Rotterdam
om
daar
geraffineerd
te
worden.
Elke
dag
rijden
twee
volgeladen
tanktreinen
(des
Zondags
één),
elk
met
900
m3
uwe
oliC
van
't
Drentse
dorpje
bij
Coe-
vorden
naar
de
opslagplaatsen
van
de
Bataafse
in
Pemis,
waar
de
olie
haar
verdere
bewerking
ondergaat.
De
route
leidt
over
Hilversum,
Amsterdam
en
Haarlem,
omdat
de
treinen
te
zwaar
zijn
voor
de
baan
Utrecht-Rotterdam.
JN
1933
begon
men
ten
Westen
van
Coevorden
met
de
eerste
boringen.
Zij
leverden
geen
resultaat
op.
Daarna
probeerde
men
het
acht
kilometer
ten
Oosten
van
deze
plaats.
Men
trof
er
in
een
kalksteenlaagje
wel
olie
aan,
doch
de
productie
van
de
bron
—
één
kubieke
meter
per
dag
—
was
te
ge¬
ring
om
een
lonende
exploitatie
moge¬
lijk
te
maken.
*
Een
derde
boring
bij
Schonebeek
leverde
olie
op
in
een
redelijke
hoeveelheid.
Men
kreeg
er
30
m3
per
dag,
een
kwantum,
dat
in¬
middels
al
weer
tot
de
helft
is
terug¬
gelopen.
Doch
er
was
olie.
Verdere
boringen
loonden
de
kosten
en
de
moeiten.
Thans
zijn
zestig
putten
productief,
die
gemiddeld
dertig
ton
ruwe
olie
per
dag
opleveren.
De
Nederlandse
Aard¬
olie
Maatschappij,
de
N.A.M.,
heeft
in
Schonebeek
550
man
in
dienst
en
bij
diverse
aannemers,
die
woningen
en
dienstgebouwen
optrekken
of
buislei¬
dingen
aanleggen,
werken
nog
onge¬
veer
400
man,
zodat
in
Schonebeek
bijna
duizend
arbeiders
een
bestaan
vinden.
Men
heeft
er
68
huizen
onderhanden
voor
de
employe's
uit
het
Westen.
Er
staan
barakken
voor
ongehuwde
ar¬
beiders.
De
Schonebekers,
die
in
de
landbouw
moeilijk
meer
een
bestaan
kunnen
vinden,
hebben
bij
de
N.A.M.
een
betrekking
gekregen.
Met
vijf
gro¬
te
eigen
bussen
en
enkele
gehuurde
bussen
wordt
dagelijks
het
personeel
aangevoerd
uit
Emmen,
Coevorden
en
Klazienaveen.
Er
is
een
centraal
verlaadstation
ver¬
rezen
met
zes
grote
opslagtanks.
Er
zijn
ruime
werkplaatsen,
magazijnen
en
garages
gebouwd.
Met
de
talrijke
boortorens
begint
Schonebeek
langza¬
merhand
het
aanzien
te
krijgen
van
'n
belangrijk
industriecentrum,
al
grazen
de
koeien
nog
rustig
rondom
de
torens
en
ploegt
de
boer
tussen
de
op
afstand
tot
afstand
op
de
bronnen
opgestelde
pompen
—
„ja-knikkers"
noemt
de
bevolking
ze
karakteristiek
—
nog
vreedzaam
zijn
akker....
Zijn
het
rijke
bronnen,
daar
in
Scho¬
nebeek?
De
deskundigen
wagen
zich
niet
aan
voorspellingen.
De
eerste
acht
jaar
zullen
zij
zeker
nog
voldoen
de
vloeien.
Maar
dat
kan
over
twintig
of
veertig
jaar
ook
nog
wel
het
geval
zijn.
Zoveel
blijkt
de
toeschouwer
wel,
dat
de
N.A.M.
vertrouwen
heeft
inde
exploitatie.
De
zaken
worden
energiek
aangepakt
en
groots
opgezet.
Bevesti¬
ging
van
dit
vertrouwen
krijgen
wij,
als
één
hunner
ons
meedeelt,
dat
er
op
het
ogenblik
weliswaar
zestig
putten
in
exploitatie
zijn,
doch
dat
het
voor¬
lopige
plan
voorziet
in
het
boren
van
140
putten
en
dat
de
mogelijkheid
van
drie
maal
zoveel
niet
is
uitgesloten!
Indien
men
meent,
dat
de
Neder¬
landse
oliewinning
een
spectaculair
bedrijf
is,
vergist
men
zich.
Op
de
plaatsen,
waar
geboord
wordt,
is
enig
vertier,
in
de
centrale
werkplaats
en
in
de
magazijnen
is
een
aantal
arbei¬
ders
bezig
met
zijn
dagelijkse
arbeid,
doch
bij
de
putten,
waaruit
de
olie
wordt
gepompt
kijkt
men
vergeefs
uit
naar
bediening.
De
„ja-knikkers"
staan
eenzaam
in
het
veld
en
verrichten
24
uur
in
een
etmaal
hun
productieve
ar¬
beid.
De
Nederlandse
olie
spuit
niet
met
geweld
uit
de
grond,
zoals
bij¬
voorbeeld
in
Mexico.
De
gasdruk
in
de
bodem
—
de
buizen
reiken
tot
850
meter
diepte
—
is
hier
te
gering
en
de
olie
is
te
traag.
Zij
is
donker
en
dik
Is
appelstroop
en
gaat
uit
de
put
recht-
eks
naar
de
meetstations,
waar
slechts
enkele
arbeiders
een
verwar¬
mingsinstallatie
bedienen.
De
olie
zelf
krijgt
men
nergens
te
zien.
Bij
de
bewerking
in
Schonebeek
zelf
krijgt
men
er
betrekkelijk
weinig
ben¬
zine
uit,
verder
petroleum,
gasolie,
smeerolie
en
teepol,
dat
is
een
product
voor
de
vervaardiging
van
een
uitste¬
kende
kwaliteit
synthetische
zeep.
De
Nederlandse
oliewinning
dekt
nog
lang
niet
's
lands
behoeften
aan
dit
product,
doch
Schonebeek
is
pas
in
opkomst
en
het
Nederlandse
ver¬
nuft
en
de
Nederlandse
ondernemings¬
geest
zijn
groot
genoeg
om
het
aange¬
vangen
werk
energiek
voort
te
zetten.
En
wie
weet,
welke
schatten
elders
nog
in
de
grond
verborgen
liggen?
MINIATUUR
STRAALVLIEGTUIG.
Voor
de
eerste
maal
in
Scandina¬
vië
is
een
verklein
model
van
een
straalvliegtuig
te
Kopenhagen
opge¬
stegen.
Het
toestelletje,
dat
iets
meer
dan
50
centimeter
lang
is,
wordt
met
een
fietspomp
voortbewogen.
Electrische
zuilen
veroorzaken
de
benzineontste¬
king.
Het
miniatuurvliegtuig,
waarvan
het
geronk
tot
op
2
km
kan
worden
gehoord,
bereikt
een
uursnelheid
van
170
km
en
wordt
met
behulp
van
touwen
in
kringvlucht
gehouden.
Het
toestel
kan
2
minuten
in
de
lucht
blijven.
BIJEENKOMST
MINISTERS
DER
MARSHALL-LANDEN.
Aan
het
einde
van
deze
maand
zal
te
Parijs
een
bijeenkomst
worden
ge¬
houden
van
de
ministers
der
1'6
lan
den,
die
bij
het
plan-Marshall
zijn
aangesloten,
Zoals
men
weet,
werd
aan
de
conferentie,
welke
kortgeleden
heeft
plaats
gehad,
slechts
door
de
plaatsvervangers
van
deze
ministers
deelgenomen.
DE
BROZE
GODSVREDE
betreffende
de
onderwijskwestie,
waarmede
begin
Mei
de
christelijk-sociale
en
socialisti¬
sche
meerderheid
aan
elkaar
werd
ge¬
houden,
wordt
van
dag
tot
dag
meer
bedreigd.
De
Christelijke
Volks
Partij
heeft
met
ergernis
moeten
evaren,
dat
de
doorgewinterde
politieker
die
de
oude
heer
Huysmans
is,
deze
laatste
maanden,
in
een
„vrije"
interpretatie
van
het
accoord,
ongegeneerd
een
im¬
posante
reeks
middelbare
rijksscholen
heeft
opgericht,
die
een
geduchte
con¬
currentie
vormen
voor
de
vrije
(d.i.
rooms-katholieke)
scholen.
De
—
zeer
relatieve
—
verbeteringen
welke
haar
bij
het
accoord
van
Mei
werden
toege¬
kend
ten
voordele
van
de
vrije
tech¬
nische
scholen
kunnen
daar
niet
tegen
opwegen.
De
C.V.P.
meent,
dat
het
nu
welletjes
is
met
Huysmans'
overtre¬
dingen
van
het
pact.
DE
KONINGSKWESTIE
is
en
blijft
onopgelost.
De
socialisten
kunnen
dit
feit
niet
weg-redeneren
met
hun
nogal
lawaaiërig
verspreide
bewering
dat
er
niets
anders
meer
is
op
te
lossen
dan
de
troonsopvolging.
Het
is
nu
eenmaal
niet
omdat
het
bureau
van
de
socialistische
partij
troonsafstand
heeft
geëist,
dat
die
troonsafstand
tot
't
verleden
behoort.
De
andere
regeringspartner
houdt
daaren¬
tegen
staande,
totnogtoe
het
enige
po¬
sitieve
voorstel
tot
oplossing
te
hebben
gedaan:
het
houden
van
een
volksstem¬
ming.
De
koning
zelf
heeft
in
zijn
op¬
hefmakende
brief
aan
Spaak,
einde
Juni,
deze
volksstemming
als
de
enige
oplossing
erkend,
en
heeft
duidelijk
be¬
kend
gemaakt,
dat
hij
niet
zal
aftreden
tenzij
het
volk
het
wil.
De
Senaat
heeft
dit
voorstel
juist
op
't
einde
van
zijn
zittingsperiode
in
overweging
genomen.
De
senaatscommissie
van
Binnenlandse
Zaken
heeft
het
pas
op
haar
agenda
ge-
DE
FILM
VAN
DE
MAAND.
Het
bestuur
van
de
Nederlandse
Filmclub
verleende
de
door
Aiesaan-
dro
Blasetti
vervaardigde
film
„Vier
stappen
in
de
wolken"
het
preadicaat
film
van
de
maand.
De
film
wordt
uitgebracht
door
Meteor
film
en
dt
première
is
bepaald
op
1
October
in
het
City-Theater
te
Amsterdam.
plaatst
en
zal
het
aan
het
einde
van
deze
maand
onderzoeken.
De
liberalen
hebben
laten
verstaan,
dat
zij
bij
het
openbaar
debat
deze
zaak
als
„vrije
kwestie"
zullen
beschouwen.
In
afwachting
van
de
hervatting
van
de
openbare
zittingen,
over
enkele
we¬
ken,
is
de
vraag
die
men
nu
ziet
com-
menteren:
zal
de
C.V.P.,
dank
zij
de
liberale
stemmen,
het
wetsvoorstel
„er
door"
krijgen?
In
de
Senaat
wellicht
wel,
—
"ïn
de
Kamer
bepaald
niet.
Tweede
vraag:
zal
dit
dan
aanleiding
zijn
tot
een
definitief
uiteenspatten
van
de
coalitie?
Daarover,
zijn
de
meningen
wel
enigszins
verdeeld,
maar
de
meeste
waarnemers
achten
een
regeringscrisis,
zelfs
een
kamerontbinding
en
dus
ver¬
kiezingen,
waarschijnlijk.
ARBEIDSVERGUNNING
GEWEIGERD
AAN
JOH.
DEN
HARTOG.
De
Belgische
regering
heeft
aan
de
Nederlandse
dirigent
mr.
Joh.
den
Har-
tog,
die
het
komend
seizoen
de
leiding
zou
hebben
van
het
orkest
van
de
ko¬
ninklijke
Vlaamse
opera
te
Antwer¬
pen,
een
arbeidsvergunning
geweigerd.
Als
reden
voor
deze
weigering
wordt
opgegeven,
dat
het
aantal
Belgische
dirigenten
voldoende
is
en
het
niet
no¬
dig
is
deze
betrekking
aan
een
vreem¬
deling
te
geven.
13-JARIGE
ALS
„NA-OORLOGS-
TYPE".
De
filmmaatschappij
Comedia
te
Berlijn,
zoekt
voor
haar
film
„Marti¬
na'
een
vrouwelijke
hoofdrolspeelster,
die
een
meisje
van
ongeveer
18
jaar
moet
voorstellen,
dat
„in
de
woelingen
van
de
oorlog
en
na
de
oorlog
veel
heeft
meegemaakt
en
hard
is
geworden".
Als
eerste
gegadigde
heeft
zich
aan¬
gemeld
een
13-jarig
meisje,
dat
be¬
weerde
„reeds
genoeg
meegemaakt
te
hebben
om
tegen
een
dergelijke
rol
opgewassen
te
zijn".
■
!
\
Nederlanders
In
soorten
De
Nederlandse
Legatie
te
Praag
heeft
ter
gelegenheid
van
het
re¬
geringsjubileum
voor
alle
daar
ter
plaatse
wonende
Nederlanders
'n
feestje
georganiseerd.
Een
uitge¬
lezen
gezelschap
heeft
zich
uitste¬
kend
geamuseerd
die
avond.
Het
blijkt
echter,
dat
een
aantal
Ne¬
derlanders,
waarvan
de
aanwezig¬
heid
in
Praag
aan
de
legatie
zeker
wel
bekend
was,
geen
uitnodiging
heeft
ontvangen.
De
niet
uitgeno¬
digde
Nederlanders
waren
niet
zo
erg
„duur"
en
waarschijnlijk
heeft
men
deze
mensen
vergeten,
opdat
zij
niet
al
te
erg
zouden
afsteken
bij
de
„voornamere"
gasten.
Een
voorstel
van
de
vertegenwoordi¬
ger
der
gezamenlijke
Nederlandse
vervoersorganisaties,
die
de
dien¬
sten
op
Praag
onderhouden,
om
de
chauffeurs,
die
op
dat
tijdstip
in
Praag
waren,
eveneens
uit
te
nodi¬
gen,
werd
genegeerd.
Die
demo¬
cratische
buitenlandse
dienst
van
ons!
Franse
tuinen
in
Rijksmuseum
De
Franse
ambassadeur
te
's-Gra-
venhage,
Z.
Exc.
Jean
Riviere
heeft
Donderdagavond
de
tentoonstelling
„De
Franse
Tuin
van
middeleeuwen
tot
onze
dagen"
in
het
Rijksmuseum
te
Amsterdam
geopend.
Ook
Amster¬
dam
is
hierdoor
in
de
gelegenheid
ge¬
steld
een
tentoonstelling,
welke
in
de
zomermaanden
veel
belangstelling
in
het
museum
Boy
man
te
Rotterdam
trok,
te
bezichtigen.
BP
,
^
>;;
s.
1
Scheepvaartberichten
Abbekerk,
Rotterdam—Sydney,
pass.
16-9
Ouessant;
Alhena,
Ant¬
werpen—Buenos
Aires,
pass.
16-9
St.
Vincent;
Amsteldiep,
16-9
van
Genua
naar
Port
Said;
Arkeldijk,
16-9
van
Antwerpen
te
Rotterdam;
Axeldijk,
16-9
van
Batavia
te
Singapore;
Boschfontein,,
16-9
van
East
Londen
naar
Port
Elisabeth;
Boskoop,
16-9
van
Madeira
naar
Antwerpen;
Ceram,
Java—Amsterdam,
pass.
16-9
Gibral¬
tar;
Cistula
,16-9
van
Singapore
naar
Melbourne;
Coryda,
16-9
van
Gibral¬
tar
naar
Haifa;
Heelsum,
17-9
van
Antwerpen
te
Walvisbaai;
Jacob
Cats,
Rotterdam—Baltimore,
16-9
700
mijl
Z.west
ten
Westen
van
Lizard;
Jobshaven,
16-9
van
Libreville
naar
Tabou;
Kamerlingh
Onnes,
17-9
van
Tahoena
te
Makassar;
Kedoe,
Rotter¬
dam—Batavia,
pass.
16-9
Dover;
Kota
Agoeng,
Batavia—Rotterdam,
pass.
16-9
Gibraltar;
Larènberg,
Amster¬
dam—Montreal,
pass.
16-9
Wight;
Lemsterkerk,
Bombay—Rotterdam,
16-9
te
Port
Said;
Mirza,
16-9
van
Singapore
te
Mlri;
Molenkerk,
Ja--
pan—Rotterdam,
17-9
te
Marseille;
Nigerstroom,
16-9
van
Pointe
Noire
naar
Matadi;
Ophir,
16-9
van
Batavia
naar
Semarang,
daarna
Soerabaja
en
Makassar;
Rotti,
16-9
van
Khor-
ramshar
te
Bahrein;
Saparoea,
16-9
van
Madras
te
Calcutta;
Stad
Alk¬
maar,
Rotterdam—Houxton,
16-9
260
mijl
Oost
van
Bermuda;
Stad
Schie¬
dam,
Dakar—Burneiland,
pass.
16-9
Dover;
Titus,
16-9
van
Rotterdam
naar
Tunis;
Triton,
17-9
van
New
York
te
Curagao
verwacht;
Tjibajak,
16-9
van
Hongkong
naar
Batavia;
Tjibesar,
18-9
van
Singapore
te
Hong¬
kong
verwacht;
Van
Ostade,
Para¬
maribo—Amsterdam,
16-9
te
Ant¬
werpen;
Venus,
17-9
van
Barcelona
te
Malaga;
Westland,
Amsterdam—
Buenos
Aires,
17-9
te
Las
Palmas;
Wiel-
drecht.
17-9
van
Abadan
te
East
Lon¬
den;
Willem
Ruys,
Batavia—Rotter¬
dam,
16-9
van
Colombo;
Woensdrecht,
36-9
van
Curasao
naar
Lands
End;
Prins
Alexander,
16-9
van
Rotterdam
naar
Antwerpen;
Abbedijk,
16-9
van
Galveston
te
Lake
Charles;
Alamak,
Rotterdam—Rio
de
Janeiro,
16-9
van
Pernambuco;
Alcinous,
14-9
van
Ba¬
tavia
naar
Amsterdam;
Aldebaran,
16-9
van
Baltimore
naar
Nederland;
Alhena,
Antwerpen—Buenos
Aires,
pass.
16-9
St.
Vincent;
Alkaid,
Rio
Grande—Rotterdam,
16-9
te
Rio
de
Janeiro;
Prins
Alexander,
17-9
van
Rotterdam
te
Antwerpen;
Veendam,
New
Yok—Rotterdam,
20-9
te
Southampton;
Zeeland,
16-9
van
Methil
naar
Aarhus;
Aagtekerk,
17-9
van
Fremantle
naar
Adelaide;
AI-
genib,
Rotterdam—Pernambuco,
pass.
17-9
Madeira;
Amstelveen,
17-9
van
ïmmingham
naar
Spezia;
Breda,
17-9
van
Buenaventura
te
Bahia;
Delft,
16-9
van
Tocopilla
naar
Pisco;
Hecu¬
ba,
16-9
van
Guanta
naar
Mobile;
Mariekerk,
Rotterdam—Japan,
pass.
17-9
Ouessant;
Sommelsdijk,
New
York—Java,
17-9
te
Alexandrië;
Sten¬
tor,
18-9
van
Izmir
te
Pireaus
ver¬
wacht:
Tiberius,
17-9
van
New
Or¬
leans
naar
Curagao;
Waterland,
Am¬
sterdam—Buenos
Aires,
16-9
te
Mon¬
tevideo;
Zaan,
Zaandam—Koping,
pass.
17-9
Brunsbuttel.
Te
Parijs
mislukte
de
viermogendheden-conferentie
over
de
Italiaanse
koloniën.
Aan
de
conferentie-tafel:
1.
Robert
Schuman
(FrankrUlg),
2.
Hector
Mo
Neil
(Gr.
Brittannië),
X
Wyshinski
(Sovjet-U
tie)
en
4.
Lewis
Douglas
(V.St.)
ACHTERVERLICHTING
VAN
AUTO'S
BEHOEFT
VERBETERING.
Verwacht
wordt,
dat
het
nieuwe
we¬
genverkeersreglement
verbeterde
voor¬
schriften
zal
bevatten
voor
de
achter¬
verlichting
van
auto's.
Het
meevoeren
van
noodlantarens
verdient
aanbeve¬
ling,
maar
het
ligt
niet
in
de
bedoe¬
ling,
dit
voor
te
schrijven,
evenmin
a':
het
verplicht
aanbr-ngen
van
achter¬
bumpers
aan
vrachtauto's.