Tekstweergave van HA_1947_03_08_0003
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
De
slag
op
de
Oosthuizer
sneeuwbarricade
Spoorwegen
slaan
zich
er
dapper
doorheen
r
„Als
je
's
morgens
wakker
wordt
en
Je
hoort
de
wind
gieren,
reken
dan
maar
dat
het
mis
is",
zei
onlangs
een
onzer
collega's
van
het
persgilde,
toen
we
kwamen
te
spreken
over
de
sneeuw-
misère.
Enige
dagen
later
werd
het
ons
duidelijk
wat
deze
pro-
letische
woorden
te
betekenen
hadden,
toen
we
in
alle
vroegte
ons
warme
bed
verlieten.
Onbarmhartig
gierde
de
wind
door
d»
straten
en
een
zijdelingse
blik
uit
het
venster
gaf
voldoende
zekerheid
dat
er
in
de
afgelopen
nacht
een
pak
sneeuw,
niet
zo
zuinig,
was
gevallen.
Dat
was
op
5
Maart....
In
de
Koffiekamer
van
't
Hoorn-
se
station
waren
die
dag
al
vroeg
velen
verzameld
om
in
verband
met
de
nieuwe
sneeuwval
de
kan¬
sen
van
de
dag
te
bespreken.
Er
waren
al
zo
veel
moeilijkheden
ge¬
weest,
treinen
die
vastzaten,
auto¬
bussen
die
onverrichterzake
de
strijd
tegen
de
sneeuwbergen
moes¬
ten
opgeven
en
eerlijk
gezegd
veel
nieuws
was
er
op
de
keper
be¬
schouwd
toch
ook
weer
niet.
Bo¬
vendien
was
de
eerste
trein
uit
Am¬
sterdam
zonder
mankeren
Hoorn
gepasseerd.
Daarbij
komt
dat
er
in
de
Spoorwegen
een
bijkans
onbe¬
grensd
vertrouwen
heerst,
ook
al
is
men
dan
niet
blind
voor
de
gewel¬
dige
moeilijkheden
welke
dit
be¬
drijf
in
de
winter
ondervindt.
Dit
vertrouwen
vonden
we
terug
in
de
wachtkamer,
kon
weinig
of
niet
verstoord
worden
door
de
me¬
dedeling
dat
de
trein
van
Alkmaar
bij
Bobeldijk
in
de
sneeuw
was
vastgeraakt,
maar
werd
versterkt
door
het
opwekkend
woord
van
den
stationschef
dat
reizigers
voor
de
richting
Alkmaar
„desgewenst"
en
„zonder
bijbetaling"
de
route
over
Zaandam
konden
nemen.
Dat
is
wat
je
noemt:
service!,
zoals
we
van
de
Spoorwegen
gewend
zijn.
Dat
het
royale
gebaar
van
den
Hoornsen
stationschef
naderhand
voor
velen
een
bijzondere
betekenis
kreeg
was
niet
zijn
schuld.
Tot
Oosthuizen.
Zo
namen
we
dus
„desgewenst"
en
„zonder
bijbetaling^*
de
trein
richting
Zaandam.
Propvol
waren
de
coupé's
op
deze
late
wintermor¬
gen
en
kleumerig
zetten
we
onze
voeten
oP
de
verwarmingsbuizen.
De
optimisten
zetten
hun
breed
in
de
wachtkamer
opgezette
gesprek¬
ken
voort.
De
pessimisten
echter
lieten
sombere
blikken
over
het
effen
witte
landschap
glijden,
som¬
migen
zakten
af
op
de
monotone
wielcadans
van
de
voortdreunende
trein.
Maar
deze
sfeer
werd
al
spoedig
verstoord.
We
naderden
Oosthuizen
en
het
ging
langzamer
en
langzamer,
tot
h°t
helemaal
niet
meer
ging
en
wederom
moest
de
dienstregeling
van
de
N.S.
tol
betalen
aan
Koning
Winter.
Oosthuizen
is
in
de
geschiedenis
van
de
spoorlijn
Hoorn-Amsterdam
een
beruchte
naam,
vooral
als
het
stevig
wintert.
Steeds
is
het
weer
dezelfde
plek
waar
de
sneeuw
zich
ophoopt
en
waartegen
zelfs
de
zwaarste
locomotief
het
moet
afleg¬
gen.
Bij
sneeuwval
van
enjge
bete¬
kenis
konden
we
reeds
vele
jaren
achtereen
in
de
kranten
lezen
dat
de
trein
bij
Oosthuizen
was
vastge¬
lopen
en
de
machinisten
die
op
dit
traject
„enige"
kilometertjes
achter
de
rug
hebben,
zouden
er
met
ge¬
mak
een
dagje
over
kunnen
praten.
Komt
men
daarbij
echter
te
spreken
over
de
oorzaken
van
deze
steeds
weerkerende
sneeuwverstuiving,
dan
is
het
vrij
zeker
dat
men
een
antwoord
krijgt
dat
de
hele
situatie
in
het
midden
laat.
Sneeuw
heeft
eeri
nivellerende
uitwerking.
Het
maakt
niet
alleen
het
Noordhollandse
landschap
vlak¬
ker
dan
het
al
is,
ook
mensen
die
elkander
„normaal"
voorbij
zouden
lopen
laten
iets
van
hun
geaccentu-
eerdheid
varen,
komen
„uit
hun
schulp"
zoals
de
term
luidt
en
vor¬
men
meer
dan
ooit
een
eenheid.
Zo
was
het
ook
bij
Oosthuizen,
waar
de
zware
locomotief
zijn
verbeten
woede
in
zware
stoomwolken
stond
uit
te
blazen.
Spoedig
was
het
een
en
al
drukte
op
de
hoge
sneeuwho¬
pen
langs
de
spoorlijn.
Allemaal
nieuwsgierigen
die
de
over
het
vlakke
land
aanstormende
wind
trotseerden
om
poolshoogte
te
gaan
nemen
bij
de
noodlotsplaats.
Som¬
bere
en
optimistische
beschouwin¬
gen,
maar
ondanks
alles:
vertrou¬
wen
in
de
goede
afloop.
Toch
waren
er
enigen
die
niet
veel
heil
in
de
onderneming
zagen
en
ondanks
de
sneeuw
de
mening
huldigden
dat
tijd
geld
is.
En
zo
ris¬
keerden
twee
Hoorn
se
wethouders
en
een
persmanneke
een
duik
in
een
dichtgesneeuwde
sloot
bij
een
.po¬
ging
de
Oosthuizer
jaagweg
te
be¬
reiken.
Het
bleef
echter
bij
een
po¬
ging
en
hier
strandde
de
veel
be¬
sproken
voortvarendheid
van
dit
twee
derde
college.
Ook
langs
de
spoorlijn
werd
menige
tuimeling
ge¬
maakt.
De
minder
dapperen
kortten
de
tijd
in
de
warmere
coupé's
met
kaarten
of
een
tukje.
Hulp
in
aantocht
Lijnwerkers,
die
op
dit
gedeelte
van
de
spoorlijn
reeds
weken
ach¬
tereen
aan
het
sneeuwruimen
zijn,
deden
verwoede
pogingen
de
sa¬
mengeklonterde
sneeuw
onder
de
machine
te
verwijderen.
Echter
een
mensenhand
betekent
weinig
in
de
strijd
tegen
de
elementen
en
er
was
voorlopig
dan
ook
geen
enkele
be¬
weging
te
bespeuren.
Maar,
er
kwam
hulp!
Zowel
uit
de
richting
Hoorn
als
Purmerend
ver¬
schenen
rookwolken
langs
de
spoor¬
lijn
en
spoedig
waren
twee
loco¬
motieven
ter
plaatse
om
de
nodige
hulp
te
verlenen.
Echtep
de
machine
uit
Hoorn
liep
niet
ver
van
de
ge¬
blokkeerde
trein
zelf
vast
zodat
alle
hoop
op
de
machine
onder
comman¬
do
van
Gerrit
Swaneveld
en
Co
van
den
Brink
gevestigd
was.
Aan
„boord"
bfj
Gerrit
en
Co.
Het
zijn
een
paar
toffe
kerels
deze
Gerrit
en
Co,
machinisten
van
ma¬
chine
no.
zoveel,
want
lezer
noem
in
bijzijn
van
deze
heren
een
locomo¬
tief
asjeblieft
geen
locomotief!
Voor
hen
bestaat
slechts
d
e
machine
of
zeg
desnoods:
kar.
Dit
moet
men
voor
een
avontuurtje
op
een
zware
stoomwagen
over
hebben.
Gerrit
zowel
als
Co
verkeerden
ondanks
de
sneeuwproblemen
in
de
beste
stemming,
maar
hun
menin¬
gen
omtrent
het
loswerken
van
de
trein
liepen
nogal
uiteen.
Co
zag
het
al
avond
worden
voor
er
van
enige
beweging
sprake
zou
zijn.
Gerrit
daarentegen
zette
zijn
standpunt
gemotiveerd
uiteen:
„Niet
de
trein
zit
vast
maar
de
opgeschoven
sneeuw
onder
de
machine
is
de
oor¬
zaak."
Dit
klonk
enigszins
onwaar¬
schijnlijk,
maar,
Gerrit,
je
had
ge¬
lijk!
Langzaam
maar
zeker
kregen
de
naarstig
werkende
lijnwerkers
de
wielen
vrij.
De
machinisten
tracht¬
ten
met
lange
haken
de
edele
delen
van
hun
machines
van
de
samen¬
geperste
sneeuw
te
ontdoen
en
al
spoedig
werd
de
eerste
poging
om
op
gang
te
komen
ondernomen.
Ech¬
ter,
onder
helse
krachtsinspanning
sloegen
de
wielen
door
en
bleven
de
machines
schuddend
ter
plaatse.
„Kijk
maar
uit"
zei
Co
tegen
zijn
Weken
lang
reeds
voe¬
ren
de
Spoorwegen
een
verwoede
strijd
tegen
de
sneeuwdam
bij
Óosthui-
zen.
Steeds
weer
liepen
de
treinen
op
het
zelfde
punt
vast
en
dok
de
afgelopen
week
moesten
de
spoor¬
wegmensen
de
strijd
aan¬
binden
tegen
de
witte
vijand,
ondanks
de
aan¬
gekondigde
dooi.
'
De
weerberichten
blij¬
ven
in
de
richting
van
de
lente
wijzen
en
daarom
is
het
mogelijk
dat
in
bij¬
gaand
artikel
het
laatste
„gevecht"
van
deze
winter
beschreven
wordt.
maat,
„straks
zitten
we
er
nog
naast",
en
inderdaad,
de
machine
maakte
rare
sprangen.
Intussen
wa¬
ren
in
het
brein
van
Gerrit
nieuwe
plannen
opgekomen.
Hij
liet
zijn
machine
losmaken
en
even
later
kwam
het
gevaarte
langzaam
voor¬
uit.
De
lijnwerkers
kregen
nu
wat
meer
armslag
en
spoedig
kwam
ook
de
andere
machine,
met
de
machi¬
nisten
ten
Duis
en
Adrichem,
los.
Naar
de
bewoonde
wereld
Er
was
bijna
anderhalf
uur
ver¬
streken
dat
beide
machines
zich
weer
in
het
gareel
zetten
een
nieu¬
we
poging
te
doen
de
trein
uit
zijn
isolement
te
verlossen.
En
toen
de
lijnwerkers
een
paar
laatste
sneeuwklonten
hadden
weggewerkt
zag
machinist
Gerrit
zijn
mening
bewezen.
Enorme
massa's
sneeuw
weg
drukkend
en
fijnstampend
schoven
de
beide
machines
broeder¬
lijk
achter
elkaar
met
hun
zwaar
bemande
last
deze
sneeuwhel
uit,
sneller
en
sneller,
de
bewoonde
we¬
reld
tegemoet.
Zo
reist
men
's
winters.
Spoor¬
wegmensen
waarvan
het
uiterste
gevergd
wordt
en
reizigers
die
oog
voor
de
moeilijkheden
hebben.
Zelfs
de
Oosthuizer
sneeuwdam
kon
niet
verhinderen
naar
Alkmaar
te
rei¬
zen
via
Zaandam,
desgewenst
en
zonder
bijbetaling!
Ons
Belang"
te
Schellinkhout
houdt
de
moed
erin
//
Landarbeiders
bewezen
grote
dienst
aan
Het
Nederlandse
volk
SCHELLINKHOUT.
—
De
Ver-
eeniging
voor
Bedrijfsvoorlichting
te
Schellinkhout
hield
dezer
da¬
gen
«haar
jaarvergadering
in
Café
„De
Bruine
Hengst''
aan
de
Blok¬
dijk,
Voorzitter
W.
Koster
Az.
opende
met
een
welkom
tot
de
aanwezigen
en
memoreert
de
gang
van
zaken
in
't
afgelopen
jaar
en
kon
met
tevredenheid
hierop
terugzien.
Versohillende
lezingen
werden
gehouden,
ter¬
wijl
een
excursie
plaats
vond
naar
„de
Schothorst"
te
Hoogland.
<-
Hierna
was
het
woord
aan
den
secretaris,
J.
Nierop
Jz.,
tot
het
lezen
der
notulen
en
het
jaarver¬
slag.
Hieruit
stippen
we
aan,
dat
het
aantal
leden
80
bedraagt
met
1100
H.A.
land.
Druk
werd
ge¬
bruik
gemaakt
van
het
nemen
van
grondmonsters.
Veel
animo
bestond
er
voor
het
volgen
van
een
aardappelselectiecursus,
30
personen
gaven
zich
op,
doch
slechts
4
werden
in
de
gelegen¬
heid
gesteld
de
cursus
te
volgen.
De
rekening
van
den
penning¬
meester
gaf
aan
ontvangsten
f
838.—,
aan
uitgaven
f
471.35.
Alzoo
een
batig
saldo
groot
f
366.65.
Het
voorstel
om
over
1947
de
contributie
op
f
0.75
per
H.A,
te
stellen
met
een
minimum
van
f
2.50
wordt
z.h.st
aangenomen.
Eveneens
het
voorstel
van
den
■
heer
Muntjewerf,
ass.
bij
de
Voor¬
lichtingsdienst,
een
vergoeding
van
f
100.—
toe
te
kennen.
Vervolgens
bracht
de
voorzitter
ter
sprake
de
onlangs
gehouden
lezing
over
kunstmatige
insemi¬
natie
en
hoorde
gaarne
het
oor¬
deel
der
vergadering
hierover.
Algemeen
was
men
van
oordeel
dit
nog
wat
aan
te
zien,
temeer
daar
men
in
deze
omgeving
over
best
fokmaieriaal
beschikt
en
de
noodzakelijkheid
althans
voorlo¬
pig
nog
niet
inziet.
Een
tweede
punt
van
bespre¬
king
vormde
de
vermogensaan-
wasbelasting.
naar
aanleiding
van
een
artikel
in
„De
Boerderij".
Voorzitter
merkt
op,
dat
men
goed
doet
zich
hierin
deskundig
te
laten
voorlichten.
Vervolgens
verschafte
de
heer
Muntjewerf
enkele
interessante
cijfers
betreffende
kostprijsbere¬
kening
bij
enkele
gewassen.
Deed
voorts
mededeling
over
aan
te
leggen
proefvelden
in
dit
rayon,
nl.
een
proefveld
met
voederbie¬
ten
met
verschillende
rijenafstand,
2e.
een
interprovinciaal
bemes¬
tingsproefveld,
3e.
een
praktijk-
bemestingsproef
op
grasland,
4e.
een
graslandbemestingsproef
met
'bagger,
5e.
een
bevloeiïngsproef
op
grasland,
6e.
een
unjer-bestrij-
dingsproef.
Verder
zal
door
de
bemiddeling
der
vereniging
op
het
bedrijf
van
den
heer
A,
Kaper
een
rijdibare
melkmachine
enkele
maanden
worden
gedemonstreerd.
Voorts
werden
inlichtingen
versohaft
over
electrische
weide
afrastering.
Ter
sprake
kwam
het
werkplan
1947—1948.
Uit
de
'
vergadering
werd
voorgesteld
een
2-daagse
excursie
te
houden
naar
de
N.O.-
polder.
Fokbedrijven
bezoeken.
Voorlichting
door
middel
der
film,
b.v.
goed
melken.
Door
het
bestuur
zal
een
en
ander
worden
uitgewerkt
'
Bij
de
rondvraag
werd
«Joor
voorzitter
medegedeeld,
dat
de
heer
Muntjewerf
per
1
April
de
dienst
gaat
verlaten.
Gaarne
had
men
gezien,
dat
het
aantal
assis¬
tenten
zou
worden
uitgebreid,
om¬
reden
©r
voldoende
animo
bestaat
voor
het
werk
van
de
voorlich¬
tingsdienst.
Voorzitter
(Jankt
den
heer
Muntjewerf
voor
zijn
bewe¬
zen
diensten
en
hoopt,
dat
hij
vreugde
mag
vinden
in
zijn
nieu¬
we
functie.
Als
laatste
nam
de
heer
Duurs-
ma,
hoofd
der
Lagere
Landbouw¬
school
te
Hoorn,
het
woord
en
wees
op
de
waardering
van
het
werk
van
den
boer.
Toen
op
Zon¬
dag
15
December
1946,
wegens
de
snel
invallende
vorst,
de
boeren
hun
arbeiders
mobiliseerden,
al¬
dus
spr.,
voor
het
afdekken
der
vele
kuilen
aardappelen,
bieten,
peen
enz.,
hébben
deze
minstens
zoveel
voor
het
Nederlandse
volk
gepresteerd
als
de
mijnwerkers
op
een
vrije
Zondag.
Dit
werd
echter
blijkbaar
vanzelfsprekend
geacht,
want
daarover
is
in
de
POMOLOGISCH
PROGRAMMA
Voor
de
Kring
Noord-Holland
van
de
Nederlandse
Fruitteelt-
organisatie
staan
in
de
maand
Maart
de
volgende
bijeenkomsten
op
het
programma:
HOORN
Donderdag
217
Maart
7.30
uur
in
café
Pijnenburg
door
ass.
K.
Houter.
SPANBROEK-OPMEER
Vrijdag
21
Maart
7.30
uur
in
café
Pereboorn
te
Opmeer
VENHUIZEN-HEM
Maandag
10
Maart
7.30
uur
in
café
Schipper.
WADWAY
Dinsdagmiddag
11
Maart
1.30
uur
op
't
bedrijf
C.
de
Boer,
E
14,
snoeidemonstratie
onder
leiding
van
ass.
Houter.
WOGNUM
Vrijdag
14
Maart
7.30
uur
in
café
Feller,
Inleider
de
heer
Hout¬
man
over
schadelijke
insecten
in
de
fruitteelt.
WTJDENES
Woensdag
19
Maart
7.30
uur
in
café
Schoen.
Inleider
de
heer
Drost,
over
ziektebestrijding.
ZWAAG
Vrijdag
14
Maart
7.30
uur
in
café
Klaver.
Inleider
de
heer
Wiese.
BERKHOUT
Vrijdag
21
Maart
7.30
in
café
Ridder
St.
Joris.
Inleider
de
heer
Dekker
over
bijen
houden
in
de
fruitteelt.
BLOKKER
Vrijdag
21
Maart
7.30
uur
in
café
Weel,
O.
Blokker.
Landdag
van
oud-strijders
De
afdeling
Beverwijk
van
de
Bond
van
Oud-strijders
maakt
be¬
kend,
dat
op
Donderdag
15
Mei
1947
(Hemelvaartsdag)
te
Rijssen
in
Overijssel,
een
Nationale
Landdag
wordt
gehouden
voor
hen,
die
in
de
mobilisatie
en
in
de
oorlogsdagen
van
Mei
1940,
het
vaderland
als
militair
hebben
gediend.
Bovenge¬
noemde
militairen
worden
verzocht
aan
deze
landdag
deel
te
nemen
en
hun
echtgenote
of
verloofde
mee
te
nemen.
Deelnemers
moeten
zich
vóór
1
April
1947
schriftelijk
aan¬
melden
bij
den
secretaris
van
het
organiserend
comité,
den
heer
G
J.
Voortman,
J.
Terhorststraat
14
te
Rijssen
onder
gelijktijdige
storting
van
minimum
fl.—
per
persoon.
Dit
bedrag
kan
per
postwissel
worden
voldaan
of
anders
worden
gestort
op
gironummer
291195.
Zo
nodig
zal
gratis
advies
worden
verstrekt.
De
aandacht
wordt
er
op
gevestigd,
dat
verenigingen
of
co-
mité's
zich
collectief
kunnen
op¬
geven.
jaarvergadering
„Helpt
Elkander"
HENSBROEK
—
Op
de
jaar¬
vergadering
van
bovengenoemde
vereniging,
in
café
Kossen
gehou¬
den,
werden
de
bestuursleden
J.
Naastepad
en
P.
v.
d.
Gragt
her¬
kozen.
De
ontvangsten
bedroegen
over
1946
f
1390.70
(vorig
saldo
ad
f
1204.85
inbegrepen),
uitgaven
f
229.93,
alzo
bedroeg
het
bezit
per
1
Januari
1947
f
1160.83.
In
de
bedragen
voor
contributie
en
uitkering
werden
geen
wijzi¬
gingen
aangebracht.
pers
noch
door
de
radio
met
geen
enkel
woord
gerept
Doch
een
feit
is,
dat
(Joor
het
werk
van
den
landarbeider
het
Nederlandse
volk
gespaard
is
gebleven
voor
een
herhaling
van
de
hongerwin¬
ter
1944—'45.
Voorzitter
«Jankte
tenslotte
den
heer
Duursma
en
ging
tot
slui¬
ting
over.
WESTFRIESE
BRIEF
Geachte
Redactie,
Ik
zou
van
de
week
effies
nei
Hoorn
maar
net
dat
ik
op
de
fiets
stappe
zou
liep
de
ket¬
ting
er
of,
nou
en
ik
bin
heelegaar
niet
han-
.dig
in
zuk
soort
dinge,
dat
die
fiets
most
nei
de
rippereteur.
Nou
ik
dink,
weet
je
wat,
et
is
gnap
weer,
ik
gaan
an
de
loup,
miskien
kin
ik
mit
d'
ien
of
d'
aar
meeraie.
Net
zo
as
ik
de
hoek
omgaan
wil,
zien
ik
Soivert
de
Wit
van
't
ürf
of
kommen,
ók
loupende.
Ik
zeg
moet
je
ök
nei
Hoorn,
ja
zoit
Soivert
dat
moet
ik
al,
den
loup
ik
mit
je
mee.
Ik
zeg
as
we
geluk
hewwe
en
er
komt
een
wagen
of
een
auto
den
kinne
we
vrage
of
we
meeraie
kinne.
Je
doene
maar
zoit
ie
maar
ik
gaan
loupe,
mit
een
aar
meeraie
doen
ik
nooit
meer.
Nou
weerom
niet,
zeg
ik,
je
kinne
evegoed
wel
of,
en
et
gemak
dient
de
mens.
Ja
dat
kon
wel
maar
Soivert
gong
loupe
en
weerom,
dat
het
ie
me
loupende
vort
verteld.
Et
s/as
al
yerskaiene
jare
leden
dat
ie
nog
alderus
oftig
mit
d'
ien
of
d'
aar
meereed
maar
deer
was
ie
lillek
mee
op
de
koffie
kommen.
Hai
weunde
toe
nag
te
Berkhout
en
as
ie
den
van
Hoorn
of
kwam
lingerde
ie
al
op
een
ritje
voor
niks
want
dat
was
et
em.
Hai
zoi,
je
prate
ders
wat
mit
zo'n
sefeur
en
je
be-
danke
gnap,
maar
ze
konne
Soivert
op
lest
al
op
een
ürt
en
ze
wiste
best
dat
Soivert
et
oigelek
best
laie
kon
om
ers
een
segaartje
te
geven,
desnóós
van
een
eentje
of
drie
want
zukke
gaf
ie
nag
weide-
rus
weg.
Nou
op
een
goeie
keer
mocht
ie
den
weer
meeraie,
hai
zai
je
leite
me
der
deer
en
deer
maar
uit,
et
was
«lie
keer
een
vrachtauto
die
nei
Avehorre
most..
Maar
die
sefeur
die
docht
zeker
ik
zei
jou
weide-
rus
kroige
lilleke
kneert
Nou
affoin,
Soivert
zat
achterin
de
bak
en
dat
ze
wat
dicht
bai
huis
kwam-
me,
riep
ie
stoppe.
Maar
die
sefeur
leek
wel
wat
douvig
en
hal
leek
j/erdorie
nog
wel
harder
te
raien
ók.
Soivert
begon
op
slot
helegaar
te
skreeuwen,
stoppe,
ik
moet
er
uit.
Maar
leit
dat
kring
nou
al
harder
beginne
te
raien.
Op
lest
is
ie
van
benauwdighoid
op
de
klep
klommen
en
toe
het
ie
z'n
oigen
zakke
leiten,
en
is
ie
zó
goed
en
zó
kwaad
as
et
gong
er
of
spron¬
gen.
Maar
die
auto
had
een
pittege
veert
en
et
peerdestreitje
gaf
ók
niks
mee,
dat
hai
had
em
nag
puur
bezeerd,
z'n
kniese
deur
z'n
broek
en
z'n
bil
nag
flink
beskandelezeerd,
hai
had
er
wel
een
areve
week
stoif
van
loupen.
En
hai
zai
et
er
wel
niet
bai,
maar
ik
mien
welderus
hoort
te
hewwen
«lat
ie
de
broek
nag
vol
had
ök.
Want
hai
vertelde
me
dut
nou
wel
maar
ik
had
et
vezelf
al
lang
van
een
aar
ók
hoort,
zuk
bloift
nooit
stil
want
et
was
net
de
rechte
man
raak
ök.
Maar
we
binne
mit
mekaar
nei
Hoorn
lou¬
pen
want
er
kwamme
nou
gien
auto's.
GERT
we
ook
op
het
gebied
van
de
mode
weer
vooruitgaan.
Moge¬
lijk,
dat
in
dit
opzicht
onze
waarnemingen
in
onze
stad,
als
koopstad
van
ons
gewest,
teke¬
nen
zijn
van
de
komende
lente.
□
li
TINE
Als
de
lente
in
aantocht
is
De
komende
lente
zal
voor
de
meeste
mensen
aangename
verwachtingen
op¬
wekken
en
zeker
voor
de
winkeliers
en
buitenmensen,
voor
welke
laatsten
het
buitengewoon
moeilijk
is
om
eens
echt
gezellig
te
gaan
winkelen.
Al
laat
de
lente
ook
lang
op
zich
wachten,
toch
ziet
men
in
de
verschillende
etalages
van
de
stad
al
tekenen
van
de
komende
lente.
Fleurig
aangeklede
wassen
dames
lachen
ons
van
achter
de
winkelruiten
toe,
uit¬
nodigend
naar
binnen
te
gaan.
En
hoewel
we
soms
nog
wat
huiverig
tegenover
al
deze
luchtige
kledij
staan,
wagen
we
toch
de
stap
achter
de
winkeldeuren.
De
oor¬
log
heeft
de
ontwikkeling
van
de
mode
nu
juist
geen
voordeel
opgeleverd,
maar
toch
kunnen
we
zeggen,
dat
we
met
de
weinige
punten,
die
we
hebben,
onze
zomergarderobe
in
ieder
geval
met
iets
goeds
kunnen
aanvullen.
De
mode
brengt
ook
dit
jaar
vele
va¬
riaties,
waarvan
zeker
de
punthals
en
laag
aangezette
rok
met
ruimte
of
plooien
de
overhand
heeft.
Staan
we
in
het
begin
nog
enigszins
onwennig
tegenover
de
driekwart
en
aangeknipte
mouw,
die
deze
zomer
de
toon
aan
zal
geven,
zeker
is
het,
dat
men
zich
na
enige
tijd
volko¬
men
zal
hebben
aangepast
aan
deze
nieu¬
we
Amerikaanse
mode.
Wat
de
kleuren
aangaat,
welke
ons
in
deze
zomer
zullen
flatteren,
hierover
valt
nog
weinig
te
zeggen.
Hoewel
de
zachte
pasteltinten
voor
de
meesten
'n
grote
aantrekkingskracht
zul¬
len
hebben,
daarnaast
staan
echter
de
helgebloemde
sportie¬
ve
jurkjes
met
de
vlotte
vier¬
kante
hals
zeker
niet
op
de
achtergrond.
We
kunnen
constateren,
dat
De
restauratie
van
Akerendam
Subsidie
van
maximum
ƒ
5900
voorgesteld
HET
BESTUUR
van
de
Stichting
Sluyterman
van
Loo
gal
enige
maanden
na
de
bevrijding
aan
het
gemeentebe¬
stuur
te
kennen,
dat
het
voornemens
was
om
het
huis
Ake¬
rendam
te
moderniseren
en
zodanig
te
doen
verbouwen,
dat
daarin
het
doel
van
de
stichting,
te
weten
de
huisvesting
en
verpleging
van
ongehuwde
bejaarde
dames,
kan
worden
verwezenlijkt
Bij
die
gelegenheid
heeft
het
vorige
College
van
Burgemeester
en
Wethouders
de
bestuurders
opmerk¬
zaam
gemaakt
op
de
ou«iheidkundige
waarde
van
dit
ge¬
bouw
en
op
de
wenselijkheid
om
met
het
Rijksbureau
voor
de
Monumentenzorg
in
overleg
te
treden
omtrent
een
gron¬
dige
restauratie.
Het
bestuur
heeft
haar
instemming
met
dit
denkbeeld
betuigd
en
heeft
bereids
de
nodige
voorbereidin¬
gen
getroffen.
buitenplaats,
na
de
restauratie
van
huis
en
park,
en
nadat
zij
haar
nieuwe
bestemming
zal
hebben
ver¬
kregen,
veel
meer
dan
tot
dusver'
een
sieraad
voor
Beverwijk
zijn.
Het
beheerst
de
zuidelijke
entree
van
de
plaats,
zowel
die
van
de
kant
van
het
station
als
die
van
de
zijde
van
Velsen.
Van
de
oude
monumen¬
tale
gebouwen,
waaraan
onze
ge¬
meente
zeer
arm
is,
neemt
het
in
belangrijkheid
na
de
twee
oude
kerken,
de
eerste
plaats
in.
Burgemeester
en
Wethouders
hebben
derhalve
voorgesteld,
over¬
eenkomstig
het
verzoek
van
de
stichting,
een
subsidie
te
verlenen
van
10°/o
van
de
restauratiekosten
tot
een
maximum
van
f5900,—.
Bij
de
Provincie
is
eveneens
een
ver¬
zoek
tot
het
beschikbaar
stellen
van
subsidie
in
de
herstellingskosten
in-
gedienjd.
Aafje
Top
met
„Stasja"
HENSBROEK
—
Het
was
onge¬
twijfeld
een
uitnemende
gedachte
van
't
bestuur
van
de
plaatselijke
vereniging
„Ontwikkeling
en
Ont¬
spanning"
om
voor
de
laatste
bij¬
eenkomst
in
dit
seizoen
de
decla-
matrice
Aafje
Top
van
Amster¬
dam
uit
te
nocfigen.
Aafje
Top
heeft
de
gehele
avond
gevuld
met
't
voordragen
van
de
novelle
Stasja,
door
Fedor
Bransky,
in
«Je
vertaling
van
dr.
Leo
Koesnetzov.
Bewonderenswaard
gaf
ze/
de
verschillende
figuren
uit
dit
Rus¬
sische
verhaal
weer
—■
de
strijd
van
't
ongeveer
21—j.
boerenmeisje
Stasja
met
de
partisanen
tegen
den
Duitsen
overweldiger
—
zo¬
als
ook
de
zo
zeer
gewaardeerde
Charlotte
Kohier
dat
vermag.
Bovenal,
ze
was
Stasja,
daar
zat
ze
voor
ons,
ononderbroken
diep
ontroerend,
vaak
zelfs
verplette¬
rend.
Deze
Stasja
kun
je
niet
spoedig
vergeten!
Men
kan
verzetsliteratuur
af¬
wijzen
en
wij
willen
er
aan
toe¬
voegen,
dat
ook
wij
er
over
het
algemeen
niet
gecharmeerd
op
zijn.
Voor
deze
sobere
en
oprechte
novelle
willen
we
echter
graag
een
uitzondering
maken.
En
voor
't
declameren
van
Aafje
Top
past
naar
onze
hartgrondige
mening
slechts
één
uitroep:
bo¬
ven
alle
lof
verheven!
Deze
jeugdige
actrice
(28
jaar),
die
haar
opleiding
ontving
van
Louis
van
Gasteren
en
Charlotte
Kohier
—
na
als
onderwijzeres
voor
de
klas
te
hebben
gestaan
—
belooft
veel,
zeer
veel,
nog
te
meer,
daar
ze
gesteund
wordt
door
een
phenomenaal
geheugen:
haar
repertoire
bevat
nu
al
24,
zeer
rijk
gevarieerde
voordrach¬
ten
—
elke
voordracht
is
avond¬
vullend
—
en
plm.
500
gedichten!
Voorts
werd
er
in
de
pauzen
muzikale
medewerking
verleend
door
enkele
leden,
terwijl
de
heer
Jac.
Kolder
veel
succes
oogstte
met
een
tweeial
voordrachten.
Tot
besluit
droeg
Aafje
Pot
nog
een
drietal
gedichten
voor
van
den
heer
A.
Blauw,
OW
am,
,
Rijkssubsidie
van
50•/«
Het
gemeentebestuur
van
Bever¬
wijk
mocht
thans
van
den
Minister
van
Onderwijs,
Kunsten
en
Weten¬
schappen
vernemen,
dat
omtrent
de
voorgenomen
restauratie
met
het
bestuur
overeenstemming
is
be¬
reikt
De
herstellingswerken
zullen
geschieden
volgens
de
plannen
van
den
architect
A.
A.
Kok
te
Amster¬
dam
overeenkomstig
de
aanwijzin¬
gen
van
voormeld
Rijksbureau.
De
begroting
der
uit
te
voeren
werk¬
zaamheden
bestaat
voor
een
groot
gedeelte
uit
posten
voor
verbouwing
en
inrichting,
welke
niet
v«x>r
over¬
heidssubsidie
in
aanmerking
komen.
Dit
laatste
is
wel
het
geval
met
de
posten,
die
uitsluitend
betrekking
hebben
op
de
restauratie
en
welke
tezamen
f59.000,—
bedragen.
De
Mi¬
nister
is
bereid
in
deze
kosten
een
Rijkssubsidie
te
verlenen
van
50%
tot
een
maximum
van
f29.500,—
en
stelt
de
vraag
of
ook
vanwege
onze
gemeente
een
subsidie
voor
dit
doel
zal
worden
verleend
en
zo
ja,
tot
welk
bedrag.
Het
huis
Akerendam
is
in
de
eer¬
ste
helft
van
de
17e
eeuw
gesticht.
Het
is
in
Midden-Kennemerland
een
van
de
zeer
weinige
herenhof¬
steden,
wellicht
de
enige,
welke
uit
die
tijd
vrij
gaaf
is
bewaard.
Ten
onrechte
was
het
dan
ook
op
de
voorlopige
lijst
van
monumenten
van
geschiedenis
en
kunst
gerang¬
schikt
als
dagtekenend
uit
de
18e
eeuw.
Het
tegenwrdige
huis
is
in
wezen
nog
hetzelfde
gebouw
met
zijn
vierkante
gracht
als
dat,
het¬
welk
reeds
in
194)8
werd
afgebeeld.
Het
heeft
echter
naar
de
smaak
der
tijden
in
zijn
details
meermalen
veranderingen
ondergaan.
De
bui¬
tenzijde
van
het
gebouw
is
echter
niet
grondig
gewijzigd.
Wel
is
het
geheel
onderkomen.
Bovendien
was
in
de
vorige
êeuw
de
kleurige
oude
baksteen
van
den
voorgevel
onzicht¬
baar
gemaakt
d«x>r
de
witkalk,
ter¬
wijl
de
onderkant
van
deze
facade
met
zwarte
kleurstof
was
bestreken.
Met
de
restauratie,
welke
geruime
tijd
zal
duren,
is
bereids
een
aan¬
vang
gemaakt
Het
sombere
koets¬
huis
ter
zijde
zal
worden
gesloopt.
Naar
de
overtuiging
van
het
Col¬
lege
van
B.
en
W.
zal
deze
fraaie
DE
EERSTE
SLA!
Nog
ligt
ons
land
bedekt
door
een
dik
sneeuwtapijt,
maar
desondanks
zien
we
de
tekenen
van
het
nade¬
rende
voorjaar.
Zo
was
gisteren
de
heer
J.
C.
Vis¬
ser
de
eerste
Hoornse
groentehandelaar,
die
ons
met
enige
trots
een
paar
fris
groene
kroppen
sla
toonde,
vers
uit
het
West-
land.
Om
te
watertanden,
inderdaad,
maar
tegen
de
prijs
van
f
1.—
per
krop
koesteren
we,
wat
onze
portemonnaie
petreft,
nog
enige
bedenkingen.
J