Tekstweergave van HA_1947_03_08_0003

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
De slag op de Oosthuizer sneeuwbarricade Spoorwegen slaan zich er dapper doorheen r „Als je 's morgens wakker wordt en Je hoort de wind gieren, reken dan maar dat het mis is", zei onlangs een onzer collega's van het persgilde, toen we kwamen te spreken over de sneeuw- misère. Enige dagen later werd het ons duidelijk wat deze pro- letische woorden te betekenen hadden, toen we in alle vroegte ons warme bed verlieten. Onbarmhartig gierde de wind door straten en een zijdelingse blik uit het venster gaf voldoende zekerheid dat er in de afgelopen nacht een pak sneeuw, niet zo zuinig, was gevallen. Dat was op 5 Maart.... In de Koffiekamer van 't Hoorn- se station waren die dag al vroeg velen verzameld om in verband met de nieuwe sneeuwval de kan¬ sen van de dag te bespreken. Er waren al zo veel moeilijkheden ge¬ weest, treinen die vastzaten, auto¬ bussen die onverrichterzake de strijd tegen de sneeuwbergen moes¬ ten opgeven en eerlijk gezegd veel nieuws was er op de keper be¬ schouwd toch ook weer niet. Bo¬ vendien was de eerste trein uit Am¬ sterdam zonder mankeren Hoorn gepasseerd. Daarbij komt dat er in de Spoorwegen een bijkans onbe¬ grensd vertrouwen heerst, ook al is men dan niet blind voor de gewel¬ dige moeilijkheden welke dit be¬ drijf in de winter ondervindt. Dit vertrouwen vonden we terug in de wachtkamer, kon weinig of niet verstoord worden door de me¬ dedeling dat de trein van Alkmaar bij Bobeldijk in de sneeuw was vastgeraakt, maar werd versterkt door het opwekkend woord van den stationschef dat reizigers voor de richting Alkmaar „desgewenst" en „zonder bijbetaling" de route over Zaandam konden nemen. Dat is wat je noemt: service!, zoals we van de Spoorwegen gewend zijn. Dat het royale gebaar van den Hoornsen stationschef naderhand voor velen een bijzondere betekenis kreeg was niet zijn schuld. Tot Oosthuizen. Zo namen we dus „desgewenst" en „zonder bijbetaling^* de trein richting Zaandam. Propvol waren de coupé's op deze late wintermor¬ gen en kleumerig zetten we onze voeten oP de verwarmingsbuizen. De optimisten zetten hun breed in de wachtkamer opgezette gesprek¬ ken voort. De pessimisten echter lieten sombere blikken over het effen witte landschap glijden, som¬ migen zakten af op de monotone wielcadans van de voortdreunende trein. Maar deze sfeer werd al spoedig verstoord. We naderden Oosthuizen en het ging langzamer en langzamer, tot h°t helemaal niet meer ging en wederom moest de dienstregeling van de N.S. tol betalen aan Koning Winter. Oosthuizen is in de geschiedenis van de spoorlijn Hoorn-Amsterdam een beruchte naam, vooral als het stevig wintert. Steeds is het weer dezelfde plek waar de sneeuw zich ophoopt en waartegen zelfs de zwaarste locomotief het moet afleg¬ gen. Bij sneeuwval van enjge bete¬ kenis konden we reeds vele jaren achtereen in de kranten lezen dat de trein bij Oosthuizen was vastge¬ lopen en de machinisten die op dit traject „enige" kilometertjes achter de rug hebben, zouden er met ge¬ mak een dagje over kunnen praten. Komt men daarbij echter te spreken over de oorzaken van deze steeds weerkerende sneeuwverstuiving, dan is het vrij zeker dat men een antwoord krijgt dat de hele situatie in het midden laat. Sneeuw heeft eeri nivellerende uitwerking. Het maakt niet alleen het Noordhollandse landschap vlak¬ ker dan het al is, ook mensen die elkander „normaal" voorbij zouden lopen laten iets van hun geaccentu- eerdheid varen, komen „uit hun schulp" zoals de term luidt en vor¬ men meer dan ooit een eenheid. Zo was het ook bij Oosthuizen, waar de zware locomotief zijn verbeten woede in zware stoomwolken stond uit te blazen. Spoedig was het een en al drukte op de hoge sneeuwho¬ pen langs de spoorlijn. Allemaal nieuwsgierigen die de over het vlakke land aanstormende wind trotseerden om poolshoogte te gaan nemen bij de noodlotsplaats. Som¬ bere en optimistische beschouwin¬ gen, maar ondanks alles: vertrou¬ wen in de goede afloop. Toch waren er enigen die niet veel heil in de onderneming zagen en ondanks de sneeuw de mening huldigden dat tijd geld is. En zo ris¬ keerden twee Hoorn se wethouders en een persmanneke een duik in een dichtgesneeuwde sloot bij een .po¬ ging de Oosthuizer jaagweg te be¬ reiken. Het bleef echter bij een po¬ ging en hier strandde de veel be¬ sproken voortvarendheid van dit twee derde college. Ook langs de spoorlijn werd menige tuimeling ge¬ maakt. De minder dapperen kortten de tijd in de warmere coupé's met kaarten of een tukje. Hulp in aantocht Lijnwerkers, die op dit gedeelte van de spoorlijn reeds weken ach¬ tereen aan het sneeuwruimen zijn, deden verwoede pogingen de sa¬ mengeklonterde sneeuw onder de machine te verwijderen. Echter een mensenhand betekent weinig in de strijd tegen de elementen en er was voorlopig dan ook geen enkele be¬ weging te bespeuren. Maar, er kwam hulp! Zowel uit de richting Hoorn als Purmerend ver¬ schenen rookwolken langs de spoor¬ lijn en spoedig waren twee loco¬ motieven ter plaatse om de nodige hulp te verlenen. Echtep de machine uit Hoorn liep niet ver van de ge¬ blokkeerde trein zelf vast zodat alle hoop op de machine onder comman¬ do van Gerrit Swaneveld en Co van den Brink gevestigd was. Aan „boord" bfj Gerrit en Co. Het zijn een paar toffe kerels deze Gerrit en Co, machinisten van ma¬ chine no. zoveel, want lezer noem in bijzijn van deze heren een locomo¬ tief asjeblieft geen locomotief! Voor hen bestaat slechts d e machine of zeg desnoods: kar. Dit moet men voor een avontuurtje op een zware stoomwagen over hebben. Gerrit zowel als Co verkeerden ondanks de sneeuwproblemen in de beste stemming, maar hun menin¬ gen omtrent het loswerken van de trein liepen nogal uiteen. Co zag het al avond worden voor er van enige beweging sprake zou zijn. Gerrit daarentegen zette zijn standpunt gemotiveerd uiteen: „Niet de trein zit vast maar de opgeschoven sneeuw onder de machine is de oor¬ zaak." Dit klonk enigszins onwaar¬ schijnlijk, maar, Gerrit, je had ge¬ lijk! Langzaam maar zeker kregen de naarstig werkende lijnwerkers de wielen vrij. De machinisten tracht¬ ten met lange haken de edele delen van hun machines van de samen¬ geperste sneeuw te ontdoen en al spoedig werd de eerste poging om op gang te komen ondernomen. Ech¬ ter, onder helse krachtsinspanning sloegen de wielen door en bleven de machines schuddend ter plaatse. „Kijk maar uit" zei Co tegen zijn Weken lang reeds voe¬ ren de Spoorwegen een verwoede strijd tegen de sneeuwdam bij Óosthui- zen. Steeds weer liepen de treinen op het zelfde punt vast en dok de afgelopen week moesten de spoor¬ wegmensen de strijd aan¬ binden tegen de witte vijand, ondanks de aan¬ gekondigde dooi. ' De weerberichten blij¬ ven in de richting van de lente wijzen en daarom is het mogelijk dat in bij¬ gaand artikel het laatste „gevecht" van deze winter beschreven wordt. maat, „straks zitten we er nog naast", en inderdaad, de machine maakte rare sprangen. Intussen wa¬ ren in het brein van Gerrit nieuwe plannen opgekomen. Hij liet zijn machine losmaken en even later kwam het gevaarte langzaam voor¬ uit. De lijnwerkers kregen nu wat meer armslag en spoedig kwam ook de andere machine, met de machi¬ nisten ten Duis en Adrichem, los. Naar de bewoonde wereld Er was bijna anderhalf uur ver¬ streken dat beide machines zich weer in het gareel zetten een nieu¬ we poging te doen de trein uit zijn isolement te verlossen. En toen de lijnwerkers een paar laatste sneeuwklonten hadden weggewerkt zag machinist Gerrit zijn mening bewezen. Enorme massa's sneeuw weg drukkend en fijnstampend schoven de beide machines broeder¬ lijk achter elkaar met hun zwaar bemande last deze sneeuwhel uit, sneller en sneller, de bewoonde we¬ reld tegemoet. Zo reist men 's winters. Spoor¬ wegmensen waarvan het uiterste gevergd wordt en reizigers die oog voor de moeilijkheden hebben. Zelfs de Oosthuizer sneeuwdam kon niet verhinderen naar Alkmaar te rei¬ zen via Zaandam, desgewenst en zonder bijbetaling! Ons Belang" te Schellinkhout houdt de moed erin // Landarbeiders bewezen grote dienst aan Het Nederlandse volk SCHELLINKHOUT. De Ver- eeniging voor Bedrijfsvoorlichting te Schellinkhout hield dezer da¬ gen «haar jaarvergadering in Café „De Bruine Hengst'' aan de Blok¬ dijk, Voorzitter W. Koster Az. opende met een welkom tot de aanwezigen en memoreert de gang van zaken in 't afgelopen jaar en kon met tevredenheid hierop terugzien. Versohillende lezingen werden gehouden, ter¬ wijl een excursie plaats vond naar „de Schothorst" te Hoogland. <- Hierna was het woord aan den secretaris, J. Nierop Jz., tot het lezen der notulen en het jaarver¬ slag. Hieruit stippen we aan, dat het aantal leden 80 bedraagt met 1100 H.A. land. Druk werd ge¬ bruik gemaakt van het nemen van grondmonsters. Veel animo bestond er voor het volgen van een aardappelselectiecursus, 30 personen gaven zich op, doch slechts 4 werden in de gelegen¬ heid gesteld de cursus te volgen. De rekening van den penning¬ meester gaf aan ontvangsten f 838.—, aan uitgaven f 471.35. Alzoo een batig saldo groot f 366.65. Het voorstel om over 1947 de contributie op f 0.75 per H.A, te stellen met een minimum van f 2.50 wordt z.h.st aangenomen. Eveneens het voorstel van den heer Muntjewerf, ass. bij de Voor¬ lichtingsdienst, een vergoeding van f 100.— toe te kennen. Vervolgens bracht de voorzitter ter sprake de onlangs gehouden lezing over kunstmatige insemi¬ natie en hoorde gaarne het oor¬ deel der vergadering hierover. Algemeen was men van oordeel dit nog wat aan te zien, temeer daar men in deze omgeving over best fokmaieriaal beschikt en de noodzakelijkheid althans voorlo¬ pig nog niet inziet. Een tweede punt van bespre¬ king vormde de vermogensaan- wasbelasting. naar aanleiding van een artikel in „De Boerderij". Voorzitter merkt op, dat men goed doet zich hierin deskundig te laten voorlichten. Vervolgens verschafte de heer Muntjewerf enkele interessante cijfers betreffende kostprijsbere¬ kening bij enkele gewassen. Deed voorts mededeling over aan te leggen proefvelden in dit rayon, nl. een proefveld met voederbie¬ ten met verschillende rijenafstand, 2e. een interprovinciaal bemes¬ tingsproefveld, 3e. een praktijk- bemestingsproef op grasland, 4e. een graslandbemestingsproef met 'bagger, 5e. een bevloeiïngsproef op grasland, 6e. een unjer-bestrij- dingsproef. Verder zal door de bemiddeling der vereniging op het bedrijf van den heer A, Kaper een rijdibare melkmachine enkele maanden worden gedemonstreerd. Voorts werden inlichtingen versohaft over electrische weide afrastering. Ter sprake kwam het werkplan 1947—1948. Uit de ' vergadering werd voorgesteld een 2-daagse excursie te houden naar de N.O.- polder. Fokbedrijven bezoeken. Voorlichting door middel der film, b.v. goed melken. Door het bestuur zal een en ander worden uitgewerkt ' Bij de rondvraag werd «Joor voorzitter medegedeeld, dat de heer Muntjewerf per 1 April de dienst gaat verlaten. Gaarne had men gezien, dat het aantal assis¬ tenten zou worden uitgebreid, om¬ reden ©r voldoende animo bestaat voor het werk van de voorlich¬ tingsdienst. Voorzitter (Jankt den heer Muntjewerf voor zijn bewe¬ zen diensten en hoopt, dat hij vreugde mag vinden in zijn nieu¬ we functie. Als laatste nam de heer Duurs- ma, hoofd der Lagere Landbouw¬ school te Hoorn, het woord en wees op de waardering van het werk van den boer. Toen op Zon¬ dag 15 December 1946, wegens de snel invallende vorst, de boeren hun arbeiders mobiliseerden, al¬ dus spr., voor het afdekken der vele kuilen aardappelen, bieten, peen enz., hébben deze minstens zoveel voor het Nederlandse volk gepresteerd als de mijnwerkers op een vrije Zondag. Dit werd echter blijkbaar vanzelfsprekend geacht, want daarover is in de POMOLOGISCH PROGRAMMA Voor de Kring Noord-Holland van de Nederlandse Fruitteelt- organisatie staan in de maand Maart de volgende bijeenkomsten op het programma: HOORN Donderdag 217 Maart 7.30 uur in café Pijnenburg door ass. K. Houter. SPANBROEK-OPMEER Vrijdag 21 Maart 7.30 uur in café Pereboorn te Opmeer VENHUIZEN-HEM Maandag 10 Maart 7.30 uur in café Schipper. WADWAY Dinsdagmiddag 11 Maart 1.30 uur op 't bedrijf C. de Boer, E 14, snoeidemonstratie onder leiding van ass. Houter. WOGNUM Vrijdag 14 Maart 7.30 uur in café Feller, Inleider de heer Hout¬ man over schadelijke insecten in de fruitteelt. WTJDENES Woensdag 19 Maart 7.30 uur in café Schoen. Inleider de heer Drost, over ziektebestrijding. ZWAAG Vrijdag 14 Maart 7.30 uur in café Klaver. Inleider de heer Wiese. BERKHOUT Vrijdag 21 Maart 7.30 in café Ridder St. Joris. Inleider de heer Dekker over bijen houden in de fruitteelt. BLOKKER Vrijdag 21 Maart 7.30 uur in café Weel, O. Blokker. Landdag van oud-strijders De afdeling Beverwijk van de Bond van Oud-strijders maakt be¬ kend, dat op Donderdag 15 Mei 1947 (Hemelvaartsdag) te Rijssen in Overijssel, een Nationale Landdag wordt gehouden voor hen, die in de mobilisatie en in de oorlogsdagen van Mei 1940, het vaderland als militair hebben gediend. Bovenge¬ noemde militairen worden verzocht aan deze landdag deel te nemen en hun echtgenote of verloofde mee te nemen. Deelnemers moeten zich vóór 1 April 1947 schriftelijk aan¬ melden bij den secretaris van het organiserend comité, den heer G J. Voortman, J. Terhorststraat 14 te Rijssen onder gelijktijdige storting van minimum fl.— per persoon. Dit bedrag kan per postwissel worden voldaan of anders worden gestort op gironummer 291195. Zo nodig zal gratis advies worden verstrekt. De aandacht wordt er op gevestigd, dat verenigingen of co- mité's zich collectief kunnen op¬ geven. jaarvergadering „Helpt Elkander" HENSBROEK Op de jaar¬ vergadering van bovengenoemde vereniging, in café Kossen gehou¬ den, werden de bestuursleden J. Naastepad en P. v. d. Gragt her¬ kozen. De ontvangsten bedroegen over 1946 f 1390.70 (vorig saldo ad f 1204.85 inbegrepen), uitgaven f 229.93, alzo bedroeg het bezit per 1 Januari 1947 f 1160.83. In de bedragen voor contributie en uitkering werden geen wijzi¬ gingen aangebracht. pers noch door de radio met geen enkel woord gerept Doch een feit is, dat (Joor het werk van den landarbeider het Nederlandse volk gespaard is gebleven voor een herhaling van de hongerwin¬ ter 1944—'45. Voorzitter «Jankte tenslotte den heer Duursma en ging tot slui¬ ting over. WESTFRIESE BRIEF Geachte Redactie, Ik zou van de week effies nei Hoorn maar net dat ik op de fiets stappe zou liep de ket¬ ting er of, nou en ik bin heelegaar niet han- .dig in zuk soort dinge, dat die fiets most nei de rippereteur. Nou ik dink, weet je wat, et is gnap weer, ik gaan an de loup, miskien kin ik mit d' ien of d' aar meeraie. Net zo as ik de hoek omgaan wil, zien ik Soivert de Wit van 't ürf of kommen, ók loupende. Ik zeg moet je ök nei Hoorn, ja zoit Soivert dat moet ik al, den loup ik mit je mee. Ik zeg as we geluk hewwe en er komt een wagen of een auto den kinne we vrage of we meeraie kinne. Je doene maar zoit ie maar ik gaan loupe, mit een aar meeraie doen ik nooit meer. Nou weerom niet, zeg ik, je kinne evegoed wel of, en et gemak dient de mens. Ja dat kon wel maar Soivert gong loupe en weerom, dat het ie me loupende vort verteld. Et s/as al yerskaiene jare leden dat ie nog alderus oftig mit d' ien of d' aar meereed maar deer was ie lillek mee op de koffie kommen. Hai weunde toe nag te Berkhout en as ie den van Hoorn of kwam lingerde ie al op een ritje voor niks want dat was et em. Hai zoi, je prate ders wat mit zo'n sefeur en je be- danke gnap, maar ze konne Soivert op lest al op een ürt en ze wiste best dat Soivert et oigelek best laie kon om ers een segaartje te geven, desnóós van een eentje of drie want zukke gaf ie nag weide- rus weg. Nou op een goeie keer mocht ie den weer meeraie, hai zai je leite me der deer en deer maar uit, et was «lie keer een vrachtauto die nei Avehorre most.. Maar die sefeur die docht zeker ik zei jou weide- rus kroige lilleke kneert Nou affoin, Soivert zat achterin de bak en dat ze wat dicht bai huis kwam- me, riep ie stoppe. Maar die sefeur leek wel wat douvig en hal leek j/erdorie nog wel harder te raien ók. Soivert begon op slot helegaar te skreeuwen, stoppe, ik moet er uit. Maar leit dat kring nou al harder beginne te raien. Op lest is ie van benauwdighoid op de klep klommen en toe het ie z'n oigen zakke leiten, en is ie goed en kwaad as et gong er of spron¬ gen. Maar die auto had een pittege veert en et peerdestreitje gaf ók niks mee, dat hai had em nag puur bezeerd, z'n kniese deur z'n broek en z'n bil nag flink beskandelezeerd, hai had er wel een areve week stoif van loupen. En hai zai et er wel niet bai, maar ik mien welderus hoort te hewwen «lat ie de broek nag vol had ök. Want hai vertelde me dut nou wel maar ik had et vezelf al lang van een aar ók hoort, zuk bloift nooit stil want et was net de rechte man raak ök. Maar we binne mit mekaar nei Hoorn lou¬ pen want er kwamme nou gien auto's. GERT we ook op het gebied van de mode weer vooruitgaan. Moge¬ lijk, dat in dit opzicht onze waarnemingen in onze stad, als koopstad van ons gewest, teke¬ nen zijn van de komende lente. li TINE Als de lente in aantocht is De komende lente zal voor de meeste mensen aangename verwachtingen op¬ wekken en zeker voor de winkeliers en buitenmensen, voor welke laatsten het buitengewoon moeilijk is om eens echt gezellig te gaan winkelen. Al laat de lente ook lang op zich wachten, toch ziet men in de verschillende etalages van de stad al tekenen van de komende lente. Fleurig aangeklede wassen dames lachen ons van achter de winkelruiten toe, uit¬ nodigend naar binnen te gaan. En hoewel we soms nog wat huiverig tegenover al deze luchtige kledij staan, wagen we toch de stap achter de winkeldeuren. De oor¬ log heeft de ontwikkeling van de mode nu juist geen voordeel opgeleverd, maar toch kunnen we zeggen, dat we met de weinige punten, die we hebben, onze zomergarderobe in ieder geval met iets goeds kunnen aanvullen. De mode brengt ook dit jaar vele va¬ riaties, waarvan zeker de punthals en laag aangezette rok met ruimte of plooien de overhand heeft. Staan we in het begin nog enigszins onwennig tegenover de driekwart en aangeknipte mouw, die deze zomer de toon aan zal geven, zeker is het, dat men zich na enige tijd volko¬ men zal hebben aangepast aan deze nieu¬ we Amerikaanse mode. Wat de kleuren aangaat, welke ons in deze zomer zullen flatteren, hierover valt nog weinig te zeggen. Hoewel de zachte pasteltinten voor de meesten 'n grote aantrekkingskracht zul¬ len hebben, daarnaast staan echter de helgebloemde sportie¬ ve jurkjes met de vlotte vier¬ kante hals zeker niet op de achtergrond. We kunnen constateren, dat De restauratie van Akerendam Subsidie van maximum ƒ 5900 voorgesteld HET BESTUUR van de Stichting Sluyterman van Loo gal enige maanden na de bevrijding aan het gemeentebe¬ stuur te kennen, dat het voornemens was om het huis Ake¬ rendam te moderniseren en zodanig te doen verbouwen, dat daarin het doel van de stichting, te weten de huisvesting en verpleging van ongehuwde bejaarde dames, kan worden verwezenlijkt Bij die gelegenheid heeft het vorige College van Burgemeester en Wethouders de bestuurders opmerk¬ zaam gemaakt op de ou«iheidkundige waarde van dit ge¬ bouw en op de wenselijkheid om met het Rijksbureau voor de Monumentenzorg in overleg te treden omtrent een gron¬ dige restauratie. Het bestuur heeft haar instemming met dit denkbeeld betuigd en heeft bereids de nodige voorbereidin¬ gen getroffen. buitenplaats, na de restauratie van huis en park, en nadat zij haar nieuwe bestemming zal hebben ver¬ kregen, veel meer dan tot dusver' een sieraad voor Beverwijk zijn. Het beheerst de zuidelijke entree van de plaats, zowel die van de kant van het station als die van de zijde van Velsen. Van de oude monumen¬ tale gebouwen, waaraan onze ge¬ meente zeer arm is, neemt het in belangrijkheid na de twee oude kerken, de eerste plaats in. Burgemeester en Wethouders hebben derhalve voorgesteld, over¬ eenkomstig het verzoek van de stichting, een subsidie te verlenen van 10°/o van de restauratiekosten tot een maximum van f5900,—. Bij de Provincie is eveneens een ver¬ zoek tot het beschikbaar stellen van subsidie in de herstellingskosten in- gedienjd. Aafje Top met „Stasja" HENSBROEK Het was onge¬ twijfeld een uitnemende gedachte van 't bestuur van de plaatselijke vereniging „Ontwikkeling en Ont¬ spanning" om voor de laatste bij¬ eenkomst in dit seizoen de decla- matrice Aafje Top van Amster¬ dam uit te nocfigen. Aafje Top heeft de gehele avond gevuld met 't voordragen van de novelle Stasja, door Fedor Bransky, in «Je vertaling van dr. Leo Koesnetzov. Bewonderenswaard gaf ze/ de verschillende figuren uit dit Rus¬ sische verhaal weer —■ de strijd van 't ongeveer 21—j. boerenmeisje Stasja met de partisanen tegen den Duitsen overweldiger zo¬ als ook de zo zeer gewaardeerde Charlotte Kohier dat vermag. Bovenal, ze was Stasja, daar zat ze voor ons, ononderbroken diep ontroerend, vaak zelfs verplette¬ rend. Deze Stasja kun je niet spoedig vergeten! Men kan verzetsliteratuur af¬ wijzen en wij willen er aan toe¬ voegen, dat ook wij er over het algemeen niet gecharmeerd op zijn. Voor deze sobere en oprechte novelle willen we echter graag een uitzondering maken. En voor 't declameren van Aafje Top past naar onze hartgrondige mening slechts één uitroep: bo¬ ven alle lof verheven! Deze jeugdige actrice (28 jaar), die haar opleiding ontving van Louis van Gasteren en Charlotte Kohier na als onderwijzeres voor de klas te hebben gestaan belooft veel, zeer veel, nog te meer, daar ze gesteund wordt door een phenomenaal geheugen: haar repertoire bevat nu al 24, zeer rijk gevarieerde voordrach¬ ten elke voordracht is avond¬ vullend en plm. 500 gedichten! Voorts werd er in de pauzen muzikale medewerking verleend door enkele leden, terwijl de heer Jac. Kolder veel succes oogstte met een tweeial voordrachten. Tot besluit droeg Aafje Pot nog een drietal gedichten voor van den heer A. Blauw, OW am, , Rijkssubsidie van 50•/« Het gemeentebestuur van Bever¬ wijk mocht thans van den Minister van Onderwijs, Kunsten en Weten¬ schappen vernemen, dat omtrent de voorgenomen restauratie met het bestuur overeenstemming is be¬ reikt De herstellingswerken zullen geschieden volgens de plannen van den architect A. A. Kok te Amster¬ dam overeenkomstig de aanwijzin¬ gen van voormeld Rijksbureau. De begroting der uit te voeren werk¬ zaamheden bestaat voor een groot gedeelte uit posten voor verbouwing en inrichting, welke niet v«x>r over¬ heidssubsidie in aanmerking komen. Dit laatste is wel het geval met de posten, die uitsluitend betrekking hebben op de restauratie en welke tezamen f59.000,— bedragen. De Mi¬ nister is bereid in deze kosten een Rijkssubsidie te verlenen van 50% tot een maximum van f29.500,— en stelt de vraag of ook vanwege onze gemeente een subsidie voor dit doel zal worden verleend en zo ja, tot welk bedrag. Het huis Akerendam is in de eer¬ ste helft van de 17e eeuw gesticht. Het is in Midden-Kennemerland een van de zeer weinige herenhof¬ steden, wellicht de enige, welke uit die tijd vrij gaaf is bewaard. Ten onrechte was het dan ook op de voorlopige lijst van monumenten van geschiedenis en kunst gerang¬ schikt als dagtekenend uit de 18e eeuw. Het tegenwrdige huis is in wezen nog hetzelfde gebouw met zijn vierkante gracht als dat, het¬ welk reeds in 194)8 werd afgebeeld. Het heeft echter naar de smaak der tijden in zijn details meermalen veranderingen ondergaan. De bui¬ tenzijde van het gebouw is echter niet grondig gewijzigd. Wel is het geheel onderkomen. Bovendien was in de vorige êeuw de kleurige oude baksteen van den voorgevel onzicht¬ baar gemaakt d«x>r de witkalk, ter¬ wijl de onderkant van deze facade met zwarte kleurstof was bestreken. Met de restauratie, welke geruime tijd zal duren, is bereids een aan¬ vang gemaakt Het sombere koets¬ huis ter zijde zal worden gesloopt. Naar de overtuiging van het Col¬ lege van B. en W. zal deze fraaie DE EERSTE SLA! Nog ligt ons land bedekt door een dik sneeuwtapijt, maar desondanks zien we de tekenen van het nade¬ rende voorjaar. Zo was gisteren de heer J. C. Vis¬ ser de eerste Hoornse groentehandelaar, die ons met enige trots een paar fris groene kroppen sla toonde, vers uit het West- land. Om te watertanden, inderdaad, maar tegen de prijs van f 1.— per krop koesteren we, wat onze portemonnaie petreft, nog enige bedenkingen. J