Tekstweergave van EC_1880_01_07_0002

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Dijksbestuur op touw gezette proces als een slecht, bijzonder slecht leeken meenen te moeten kenmerken, Immers, als dergelijke dingen zich herhalen, dan gaan wij niet alleen niet vooruit, wij gaan binnenkort onzen ondergang tege¬ moet. s > i > ui I e it i n n tl ÏSei Ongeluk der Tay-Itridge. Woensdag zijn de voortgezette operatien der dui- ki-rs in de Tay op de vermoedelijke plek, waar de Zondag avond verongelukte trein in de rivier geval- en is, met angstige en koortsige spanning gevolgd. Uit de positie van den 's avonds te voren ontdekten waggon veronderstelde men, dat de geheele trein tus- 8Chen de 4e en de öe pier aan de zirdzijde zou lig¬ gen. Die veronderstelling bleek juist ie zijn. Binnen Ij uur tijds waren de locomotief, de tonder en twee waggons 3e klasse gevonden, maar lijken niet. De toperatien van des namiddags slaagden minder. De |Wcee duikers, die naar beneden gingen, hadden in dt per water te werken, en nadat de duisternis was ingevallen, konden zij onder liet water, dat bovendien vrij modderig was, volsirekt niets doen. Het eenige wat zij konden verrichten, was een nauwkeuriger on¬ derzoek instellen in de drie gevonden waggons. Het gelukte hun in alle drie binnen ie dringen, en zij be¬ vonden, dat alle lijken en de meeste zitplaatsen waren weggespoeld, De waggons waren van boven open en de deuren er afgeslagen. Bijna al het hout van het verwoeste gedeelte der brug, alsmede waggondeu- ren en stukken van -paneelen zijn aan land gespoeld. Wat de oorzaak der ontzettende ramp, en wat de omstandigheden betreft, waaronder zij plaats had, ver¬ keert men nog schier volkomen in het duister. Al¬ leen meent men thans zeker te weten, dat niet eerst de brug is weggeslagen, en de trein vervolgens in de opening is gestort, want het telegraphisch verkeer was nog weinige oogenblikken voordat de trein over de biug reed, niet afgebroken. Verder toont de positie van den trein in de rivier duidelijk aan dat een aan¬ zienlijk gedeelte van de brug moet zijn ingestort na¬ dat de trein dat punt reeds was gepasseerd. Of echter de trein eerst buiten de rails geraakt is, zooals de ingenieur, die de brug heeft gebouwd, vermoedt, of dat de brug zelf is bezweken voor de ontzaglijke drukking van den wind op de oppervlakte van den trein, deze quaestie valt moeilijk uit te maken, en zal allernauwkeurigst moeten worden onderzocht, daar zij van het hoogste belang is. Zoo namelijk bewezen kan worden, dat de trein gederailleerd is, alvorens het on¬ geluk plaats had, zou de eerste verantwoordelijkheid der spoorwegmaatschappij voor de gevolgen der ramp afhangen van haar verantwoordelijkheid voor de om¬ standigheden. welke het derailleeren veroorzaakten. Was van den anderen kant de ramp te wijten aan den wind alleen, dan zou de vraag rijzen, of de brug wel sterk genoeg was gebouwd, om de kracht van een winterstorm, die zijn geweld op een passeerenden trein uitoefent, te weerstaan. Aan dit laatste schijnt de Ti¬ mes te twijfelen, ondanks de gedane proefnemingen, welke, voordat de brug gebruikt werd, hebben plaats gehad, en die aitstekend waren uitgevallen. De proef¬ neming met stormwind heeft namelijk niet kunnen geschieden, en dat was toch een der gevaarlijkste vij¬ anden, waarmede men in dit geval men herinnere zich de ontzaglijke hoogte en lengte der brug en haar lichte, gracieuze constructie te rekenen had. Er zijn thans in de Tay op de plaats, waar het ongeluk is gebeurd, door de duikers weêr brokstukken van een paar wagens, maar geen lijken gevonden. Dat er niet meer dan 75 k 100 personen zijn omge¬ komen in het eerst sprak men van 300 -- staat thans vast. Het onderzoek van de rails op de brug tot aan het punt waar zij is ingestort doet vermoe¬ den, dat de trein niet uit hetspoor is geraakt en daar¬ door de brug heeft doen instorten, maar dat de instor¬ ting van de brug door den storm is veroorzaakt. Te Dundee is een ondersteuningsfonds opgericht voor de nagelaten hulpbehoevende betrekkingen der veronge¬ lukten, tot welke acht a twaalf hoofden van huisge¬ zinnen behooreu en verscheidene jonge mensehen, die de broodwinners waren van het gezin, waartoe zij be¬ hoorden. De groote werkstaking der mijnwerkers in de Borinage (Henegouwen) schijnt ten einde te loopen. Volgens verschillende berichten neemt het getal der¬ genen, die, zonder eenige voorwaarden te stellen, we¬ der aan den arbeid gaan, voortdurend toe. Het bedrag der inschrijvingslijsten van den Fi¬ garo, voor de armen van Parijs, was op Nieuwjaars dag reeds gestegen tot de fabelachtige som van 933,321 franco. Indien men bij dit totaal de sommen voegt, door brieven en dépêches beloofd, is men het millioen reeds lang te boven. llit Hannover meldt men, dat ook daar groote armoede bestaat; de kleine landbouwers hebben alles verkocht wat verkoopbaar was en leven van de open¬ bare weldadigheid. De ontworpen spoorweg Almeloo- Nordhorn -Lin- gen zal over Meppen, Herzlake, Löningen tot Clop- penburg voortgezet worden, om hier aan te sluiten aan de oldeuburgsche spoorwegen. w e li i a tl (I. Woensdag 1 Febr. zal aan het ministerie van waterstaat worden aanbesteed: het maken van den onderbouw eener groote draaischijf op het westelijk gedeelte van het Centraal Personen-Station te Amster¬ dam, ten behoeve vau den . poor weg van Nieuwe Diep naar Amsterdam. Begroeting / 5400. De vaart op het Noordzeekanaal kan als hersteld worden beschouwd. Het IJ staat reeds gedeeltelijk blank. De .Zuiderzee is voor een groot gedeelte reeds we- i der ijsvrij, zoodat de visschers van Durgerdam hun ! bedrijf weer uitoefenen. Op verscheidene plaatsen aan i : de Noordhollandsche kust was het ijs op de dijken : geschoven, te Oosterleek b. v. lag het 7 M. hoog op¬ gestapeld. Voor een paar dagen zijn 62 personen van het eiland Borkura afgehaald, die op het vaste land te huis behoorden, maar daar waren ingevroren. De binnenwateren van Friesland zullen spoedig weer voor de vaart kunnen gebruikt worden. \*at de rivieren aangaat, worden alle pogingen aan- : gewend om den ijsgang zoo goed mogelijk te doen af- loopen. Het geheele bataljou mineurs en sappeur3 is op verschillende plaatsen werkzaam. De minister van : Oorlog heeft bovendien, volgens het Vaderland, per telegraaf aan alle burgemeesters gelast, den militairen met verlof te doen aanzeggen, dat zij zich onverwijld naar hun corpsen moeten begeven, met het oog op de diensten, die van het leger aan de rivierdijken zouden kunnen geëiseht worden. Men bericht, dat H. K. H. prinses Marianne dei- Nederlanden voor vijf aaudeeien heeft deelgenomen in de maatschappij „Een Nationaal Belang" die ten doel heeft om langs de spoor-;:n straatwegen vruchtboomen te planten. Dezer dagen verscheen bij de firma Sclieltema en Holkema, een catalogus van den bloemist Jacques P. R. Galesloot, eigenaar van „Pomona". De inhoud van het lijvige werk beantwoordt volkomen aan het keurige gewaad, waarin hij gestoken is. In de 168 bladen druks, die de catalogus beslaat, worden niet slechts de namen, maar ook beschrijvingen gegeven van niet minder dan circa 300 appel- en 400 peer¬ soorten, terwijl ook de andere vrucht-, woud- en sier- booinen, rozen eu heesters evenmin over veronachtza¬ ming hebben te klagen. Voorts worden in de inlei¬ ding eenige wenken gegeven opzichtens de bewerking van den grond, de behandeling van den bouw enz., bij het planten, en is het werk verrijkt met tal van' nauwkeurige afbeeldingen der voornaamste vruchten en heesters, en met een uitslaande plaat, die de meest gebruikelijke leiboomvormen te aanschouwen geeft. Inderdaad zag Snap de boot eu ook ontwaarde hij thans eerst, dat hij op eene gevaarlijke plaats zat, want aan zijne voeten kookten en brandden de woe¬ dende golven, die zich torenhoog verhieven. „Maar," waagde Snap nog in 't midden te bren¬ gen, „er zitten ai twaalf mannen in de reddingboot : dat aantal is ruim voldoende." „Om te roeien, ja. We hebben jou echter bestemd om te sturen." Dit zeggende greep de vreemdeling Snap bij den kraag van zijn jekker en tilde hem in de boot. Dit ging zoo gezwind in zijn werk en het kostte den langen man zoo weinig moeite Snap in de boot te tillen, dat deze er zelfs niet aan denken kou zich te verweren. „Hier, pak aan den stuurriem," snauwde de lange vent Snap toe; „denk er om, dat de zee hol staat en dat 't van jou afhangt of we aan boord komen ut verdrinken, en in t laatste zal je al even weinig zin hebben als wij." „Maar . . „Geen maar. Vooruit 1 Als we een eindje van de kust zijn, zullen we je meer zeggen." ( Wordt vervolgd.) Aan de leden der „Vereeniging tot ontwikkeling van den landbouw in Holland's Noorderkwartier" Af- deelingen der Hollandsche Maatschappij van Land¬ bouw en andere Maatschappijen of personen. De minder gunstige toasiand, waarin over 't alge¬ meen onze vaderlaudsche landbouw tegenwoordig ver¬ keert en de mededinging van het buitenland, dat, uu spooi wegen en stoomvaart de afstanden doen verdwij- neu, meer eu meer de Europeesche markten vau al¬ lerlei producten voorziet, maken het tot een gebieden¬ den plicht, om te zoeken naar de middelen waardoor opbrengsten van landbouw eu veeteelt zouden kunnen vermeerderd worden. Dit geldt, niet minder dan voor andere gewesten van Nederland, ook voor de provincie Noord-Holland, waar bet kaasmaken voorzeker de hoofdbron van bestaan voor den landman mag worden genoemd. Op het gebied van de Zuivelbereiding heerscht in den laatsten tijd veel beweging. Terwijl de een van mee ning is, dat de oud-Hollaiidsebe wijze van kaasmaken de beste is, beweert een tweede, dat, even als in zoo menig ander bedrijf, ook hierin verbetering kan eu ge¬ bracht moet worden; dat ook hierbij de praktijk de lessen en raadgevingen der wetenschap niet behoort te versmaden. In het buitenland, Waar vaak de bij ons nog altijd ontbrekende zuivelbereidiugseholen wor¬ den gevonden, schijnt rne.-r dan bij ons dit laatste te hebben plaats gehad^ Hieraan wordt het dan ook toe¬ geschreven dat b. v. in Denemarken de boterbereiding een vroeger mgektiide vlucht heeft genomen, een vlucht, waardoor het den Deueu mogelijk is gewordeu duurzame en deugdzame boter te zendeu, zelfs naar onze Oost-Indisehe bezittingen De overlevering veronderstelt, dat Noord-Holland bij uitstek het kaasland is en minder dan b. v. Friesland ot Zuid-Holland voor de boter makerij geschikt. Uit¬ gemaakt is evenwel deze quaestie niet, zoolang zij niet door een vergelijkende, deugdelijke proefneming wordt tot oplossing gebracht. Een kleine proef ver¬ schaft echter geen genoegzame gegevens, terwijl een uitgebreide, goed gecontroleerde, wegens de groote kosten en mogelijke geldelijke teleurstellingen, van particulieren niet mag worden verwacht. Toch kan het groote belang van jeen zoodanig onderzoek niet worden ontkend. Want zoo men hooit gewagen van de zuivere opbrengst per liter melk, elders door de toepassing van de Swartz-methode van boterberei¬ ding verkregen, dan komt meu tot het vermoeden, dat de melk, tot Edammer kaas verwerkt, niet zooveel voordeel opleveit. Maar ook indien het blijken mocht dat men, door de melk op Deensche manier tot boter te verwerken, geen grootere winst kan behalen dan de gelukkige boer, die zoo uitstekende Edammers maakt dat hij steeds voor zijn product ongeveer of ten volle den hoogsten marktprijs bedingen kan, ook dan nog zou het gewicht vau een dergelijke vergelijkende proef geenszins gering zijn te acliten.' Want het is van al- gemeene bekendheid dat de hoogste marktprijs slechts door zeer weinigen wordt verkregen, dat de groote meerderheid der producenten gewoonlijk eenige, soms verscheidene guldens daar beneden bekomt. En wan¬ neer men nu bedenkt, dat men, de melk roomende en hiervan boter makende en de afgeroomde melk ver¬ werkende tot zoogenaamde magere kaas, zeer zeker met veel minder tegenspoeden en gebreken te worstelen zal hebben, dan bij het vervaardigen van Edammer kaas, en daardoor dus in staat gesteld is tot het op¬ leveren van een meer doorloopend goed en gelijkma¬ tig product, dan mag men tevens verwachten dat de proef voor de groote meerderheid der kaasbereiders belangrijke uitkomsten opleveren en een wegwijzer tot het trekken van grootere voordeden uit het bedrijf worden kan. Op grond van het voorafgegane, acht de „Vereeni¬ ging tot ontwikkeling van den landbouw in Holland's Noorderkwartier" liet nuttig en wenschelijk, dat van harentwege een dusdanige vergelijkende proef worde genomen. Zij wenschi die te doen plaats hebben ge¬ durende den geheelen weidetijd van 1880 van Mei tot November b. v., in de gemeente Berkhout, nabij Hoorn, waar een gebouw ter barer beschikking is gesteld. Ilaar voornemen is ? aldaar de melk van 40 koeien te doen verwerken, voor de eene helft tot Edammer kaas volgens de gebruikelijke manier, en voor de we¬ derhelft, naar de Deensche methode, tot boter als hoofd- en magere kaas als bijzaak. Door het aanstel¬ len van ervaren personeel eu door eene nauwkeurige waarneming en boekhouding hoopt zij goede producten en een duidelijke overzicht, in eeu woord afdoende ge¬ gevens te verkrijgen en deze, na atiuop der zaak, op de eene of andere wij/^, jjubiiek te maken. Bij een berekening. yan 'de vermoedelijke kosten is het echter gebleken dat haar geldelijke krachten te kort schieten. Ofschoon zij voor de zaak een som van bijna / 3000.— beschikbaar heeit, bestaat de verwachting dat er in een nadeelig slot van / 1500.— zal behooreu te worden voorzien. De Vereeniging noopt dit te kunnen dekken door een waarborgfonds van gelijk bedrag, bijeen te brengen door vrijwillige bijdragen van de leden der vereeniging, van atdeelin- gen der Hollandsche Maatschappij van Landbouw, voor zoover die binnen den kriug barer werkzaamheid, d.i. benoorden het Noordzee-kanaal, gelegen zijn en van alle maatschappijen of bijzondere personen, die geacht mogen worden in deze zaak belangstellenden of belanghebbenden te zijn. Het mag overbodig gerekend worden te zeggen dat deze waarborgsom niet zal worden opgevraagd, inge¬ val bij 't opmaken der eindrekeuing mocht blijken, dat door den verkoop der producten alle uitgaven kun¬ nen worden bestreden en er dus geen tekort aanwezig is, is. Doch in het tegenovergestelde geval zal die waar¬ borgsom, naar gelang der behoefte, geheel of gedeel¬ telijk worden opgeeiseht, ten gevolge waarvan de in- teekenaren alsdan de toegezegde sommen geheel of gedeeltelijk in de kas der vereeniging als vrijwillige gift of' geschenk, dus niet bij wijze van voorschot of leening zuilen moeten storten. Het Bestuur, gevolg gevende aan de opdracht, iu de iu November gehouden najaarsvergadering der leden ontvangen, heeft de eer zich (ook tot U te wenden met het beleefd verzoek om, zoo U genegen mocht zijn om de pogingen der vereeniging door uwen gel- delijken steuii te schragen, daarvan, met opgaaf van het bedrag uwer inschrijving, vóór het einde Uer maand Januari 1880, schriftelijk mededeeling te willen doen aan den Heer J. Zijp Kzn., Secretaris-penningmeester der vereeniging te Abbekerk, provincie Noord-Holland. En terwijl het zoo gelukkig is vaute kunnen mede- deeien dat nu reeds door enkele personen, waaronder ook niet leden der Vereeniging, belangrijke bijdragen werden toegezegd, ueemt het de vrijheid hare, voor den Nsord-Hollaudschen grondbezitter en landgebrui- ker naar baar oordeel hoogst belangrijke proefneming in uwe welwillende ondersteuning met warmte aan te bevelen. Het Bestuur der „Vereeuigiug tot ontwikkeling van den landbouw iu Hoiiaud's Noorderkwartier". J. L. T. GRONEMAN, Voorzitter. J. ZIJP, Kzn. Secretaris. Winkel, December 1879. 1 Januari In eene vergadering van inge¬ zetenen dezer gemeente is besloten zich te wenden tot den minister van Waterstaat, ter bekoming vau