Tekstweergave van EC_1880_01_07_0002
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Dijksbestuur
op
touw
gezette
proces
als
een
slecht,
bijzonder
slecht
leeken
meenen
te
moeten
kenmerken,
Immers,
als
dergelijke
dingen
zich
herhalen,
dan
gaan
wij
niet
alleen
niet
vooruit,
wij
gaan
binnenkort
onzen
ondergang
tege¬
moet.
s
>
i
>
ui
I
e
it
i
n
n
tl
ÏSei
Ongeluk
der
Tay-Itridge.
Woensdag
zijn
de
voortgezette
operatien
der
dui-
ki-rs
in
de
Tay
op
de
vermoedelijke
plek,
waar
de
Zondag
avond
verongelukte
trein
in
de
rivier
geval-
en
is,
met
angstige
en
koortsige
spanning
gevolgd.
Uit
de
positie
van
den
's
avonds
te
voren
ontdekten
waggon
veronderstelde
men,
dat
de
geheele
trein
tus-
8Chen
de
4e
en
de
öe
pier
aan
de
zirdzijde
zou
lig¬
gen.
Die
veronderstelling
bleek
juist
ie
zijn.
Binnen
Ij
uur
tijds
waren
de
locomotief,
de
tonder
en
twee
waggons
3e
klasse
gevonden,
maar
lijken
niet.
De
toperatien
van
des
namiddags
slaagden
minder.
De
|Wcee
duikers,
die
naar
beneden
gingen,
hadden
in
dt
per
water
te
werken,
en
nadat
de
duisternis
was
ingevallen,
konden
zij
onder
liet
water,
dat
bovendien
vrij
modderig
was,
volsirekt
niets
doen.
Het
eenige
wat
zij
konden
verrichten,
was
een
nauwkeuriger
on¬
derzoek
instellen
in
de
drie
gevonden
waggons.
Het
gelukte
hun
in
alle
drie
binnen
ie
dringen,
en
zij
be¬
vonden,
dat
alle
lijken
en
de
meeste
zitplaatsen
waren
weggespoeld,
De
waggons
waren
van
boven
open
en
de
deuren
er
afgeslagen.
Bijna
al
het
hout
van
het
verwoeste
gedeelte
der
brug,
alsmede
waggondeu-
ren
en
stukken
van
-paneelen
zijn
aan
land
gespoeld.
Wat
de
oorzaak
der
ontzettende
ramp,
en
wat
de
omstandigheden
betreft,
waaronder
zij
plaats
had,
ver¬
keert
men
nog
schier
volkomen
in
het
duister.
Al¬
leen
meent
men
thans
zeker
te
weten,
dat
niet
eerst
de
brug
is
weggeslagen,
en
de
trein
vervolgens
in
de
opening
is
gestort,
want
het
telegraphisch
verkeer
was
nog
weinige
oogenblikken
voordat
de
trein
over
de
biug
reed,
niet
afgebroken.
Verder
toont
de
positie
van
den
trein
in
de
rivier
duidelijk
aan
dat
een
aan¬
zienlijk
gedeelte
van
de
brug
moet
zijn
ingestort
na¬
dat
de
trein
dat
punt
reeds
was
gepasseerd.
Of
echter
de
trein
eerst
buiten
de
rails
geraakt
is,
zooals
de
ingenieur,
die
de
brug
heeft
gebouwd,
vermoedt,
of
dat
de
brug
zelf
is
bezweken
voor
de
ontzaglijke
drukking
van
den
wind
op
de
oppervlakte
van
den
trein,
deze
quaestie
valt
moeilijk
uit
te
maken,
en
zal
allernauwkeurigst
moeten
worden
onderzocht,
daar
zij
van
het
hoogste
belang
is.
Zoo
namelijk
bewezen
kan
worden,
dat
de
trein
gederailleerd
is,
alvorens
het
on¬
geluk
plaats
had,
zou
de
eerste
verantwoordelijkheid
der
spoorwegmaatschappij
voor
de
gevolgen
der
ramp
afhangen
van
haar
verantwoordelijkheid
voor
de
om¬
standigheden.
welke
het
derailleeren
veroorzaakten.
Was
van
den
anderen
kant
de
ramp
te
wijten
aan
den
wind
alleen,
dan
zou
de
vraag
rijzen,
of
de
brug
wel
sterk
genoeg
was
gebouwd,
om
de
kracht
van
een
winterstorm,
die
zijn
geweld
op
een
passeerenden
trein
uitoefent,
te
weerstaan.
Aan
dit
laatste
schijnt
de
Ti¬
mes
te
twijfelen,
ondanks
de
gedane
proefnemingen,
welke,
voordat
de
brug
gebruikt
werd,
hebben
plaats
gehad,
en
die
aitstekend
waren
uitgevallen.
De
proef¬
neming
met
stormwind
heeft
namelijk
niet
kunnen
geschieden,
en
dat
was
toch
een
der
gevaarlijkste
vij¬
anden,
waarmede
men
in
dit
geval
—
men
herinnere
zich
de
ontzaglijke
hoogte
en
lengte
der
brug
en
haar
lichte,
gracieuze
constructie
—
te
rekenen
had.
—
Er
zijn
thans
in
de
Tay
op
de
plaats,
waar
het
ongeluk
is
gebeurd,
door
de
duikers
weêr
brokstukken
van
een
paar
wagens,
maar
geen
lijken
gevonden.
Dat
er
niet
meer
dan
75
k
100
personen
zijn
omge¬
komen
—
in
het
eerst
sprak
men
van
300
--
staat
thans
vast.
Het
onderzoek
van
de
rails
op
de
brug
tot
aan
het
punt
waar
zij
is
ingestort
doet
vermoe¬
den,
dat
de
trein
niet
uit
hetspoor
is
geraakt
en
daar¬
door
de
brug
heeft
doen
instorten,
maar
dat
de
instor¬
ting
van
de
brug
door
den
storm
is
veroorzaakt.
Te
Dundee
is
een
ondersteuningsfonds
opgericht
voor
de
nagelaten
hulpbehoevende
betrekkingen
der
veronge¬
lukten,
tot
welke
acht
a
twaalf
hoofden
van
huisge¬
zinnen
behooreu
en
verscheidene
jonge
mensehen,
die
de
broodwinners
waren
van
het
gezin,
waartoe
zij
be¬
hoorden.
—
De
groote
werkstaking
der
mijnwerkers
in
de
Borinage
(Henegouwen)
schijnt
ten
einde
te
loopen.
Volgens
verschillende
berichten
neemt
het
getal
der¬
genen,
die,
zonder
eenige
voorwaarden
te
stellen,
we¬
der
aan
den
arbeid
gaan,
voortdurend
toe.
—
Het
bedrag
der
inschrijvingslijsten
van
den
Fi¬
garo,
voor
de
armen
van
Parijs,
was
op
Nieuwjaars
dag
reeds
gestegen
tot
de
fabelachtige
som
van
933,321
franco.
Indien
men
bij
dit
totaal
de
sommen
voegt,
door
brieven
en
dépêches
beloofd,
is
men
het
millioen
reeds
lang
te
boven.
llit
Hannover
meldt
men,
dat
ook
daar
groote
armoede
bestaat;
de
kleine
landbouwers
hebben
alles
verkocht
wat
verkoopbaar
was
en
leven
van
de
open¬
bare
weldadigheid.
De
ontworpen
spoorweg
Almeloo-
Nordhorn
-Lin-
gen
zal
over
Meppen,
Herzlake,
Löningen
tot
Clop-
penburg
voortgezet
worden,
om
hier
aan
te
sluiten
aan
de
oldeuburgsche
spoorwegen.
w
e
li
i
a
tl
(I.
Woensdag
1
Febr.
zal
aan
het
ministerie
van
waterstaat
worden
aanbesteed:
het
maken
van
den
onderbouw
eener
groote
draaischijf
op
het
westelijk
gedeelte
van
het
Centraal
Personen-Station
te
Amster¬
dam,
ten
behoeve
vau
den
.
poor
weg
van
Nieuwe
Diep
naar
Amsterdam.
Begroeting
/
5400.
De
vaart
op
het
Noordzeekanaal
kan
als
hersteld
worden
beschouwd.
Het
IJ
staat
reeds
gedeeltelijk
blank.
De
.Zuiderzee
is
voor
een
groot
gedeelte
reeds
we-
i
der
ijsvrij,
zoodat
de
visschers
van
Durgerdam
hun
!
bedrijf
weer
uitoefenen.
Op
verscheidene
plaatsen
aan
i
:
de
Noordhollandsche
kust
was
het
ijs
op
de
dijken
:
geschoven,
te
Oosterleek
b.
v.
lag
het
7
M.
hoog
op¬
gestapeld.
Voor
een
paar
dagen
zijn
62
personen
van
het
eiland
Borkura
afgehaald,
die
op
het
vaste
land
te
huis
behoorden,
maar
daar
waren
ingevroren.
De
binnenwateren
van
Friesland
zullen
spoedig
weer
voor
de
vaart
kunnen
gebruikt
worden.
\*at
de
rivieren
aangaat,
worden
alle
pogingen
aan-
:
gewend
om
den
ijsgang
zoo
goed
mogelijk
te
doen
af-
loopen.
Het
geheele
bataljou
mineurs
en
sappeur3
is
op
verschillende
plaatsen
werkzaam.
De
minister
van
:
Oorlog
heeft
bovendien,
volgens
het
Vaderland,
per
telegraaf
aan
alle
burgemeesters
gelast,
den
militairen
met
verlof
te
doen
aanzeggen,
dat
zij
zich
onverwijld
naar
hun
corpsen
moeten
begeven,
met
het
oog
op
de
diensten,
die
van
het
leger
aan
de
rivierdijken
zouden
kunnen
geëiseht
worden.
Men
bericht,
dat
H.
K.
H.
prinses
Marianne
dei-
Nederlanden
voor
vijf
aaudeeien
heeft
deelgenomen
in
de
maatschappij
„Een
Nationaal
Belang"
die
ten
doel
heeft
om
langs
de
spoor-;:n
straatwegen
vruchtboomen
te
planten.
—
Dezer
dagen
verscheen
bij
de
firma
Sclieltema
en
Holkema,
een
catalogus
van
den
bloemist
Jacques
P.
R.
Galesloot,
eigenaar
van
„Pomona".
De
inhoud
van
het
lijvige
werk
beantwoordt
volkomen
aan
het
keurige
gewaad,
waarin
hij
gestoken
is.
In
de
168
bladen
druks,
die
de
catalogus
beslaat,
worden
niet
slechts
de
namen,
maar
ook
beschrijvingen
gegeven
van
niet
minder
dan
circa
300
appel-
en
400
peer¬
soorten,
terwijl
ook
de
andere
vrucht-,
woud-
en
sier-
booinen,
rozen
eu
heesters
evenmin
over
veronachtza¬
ming
hebben
te
klagen.
Voorts
worden
in
de
inlei¬
ding
eenige
wenken
gegeven
opzichtens
de
bewerking
van
den
grond,
de
behandeling
van
den
bouw
enz.,
bij
het
planten,
en
is
het
werk
verrijkt
met
tal
van'
nauwkeurige
afbeeldingen
der
voornaamste
vruchten
en
heesters,
en
met
een
uitslaande
plaat,
die
de
meest
gebruikelijke
leiboomvormen
te
aanschouwen
geeft.
Inderdaad
zag
Snap
de
boot
eu
ook
ontwaarde
hij
thans
eerst,
dat
hij
op
eene
gevaarlijke
plaats
zat,
want
aan
zijne
voeten
kookten
en
brandden
de
woe¬
dende
golven,
die
zich
torenhoog
verhieven.
„Maar,"
waagde
Snap
nog
in
't
midden
te
bren¬
gen,
„er
zitten
ai
twaalf
mannen
in
de
reddingboot
:
dat
aantal
is
ruim
voldoende."
„Om
te
roeien,
ja.
We
hebben
jou
echter
bestemd
om
te
sturen."
Dit
zeggende
greep
de
vreemdeling
Snap
bij
den
kraag
van
zijn
jekker
en
tilde
hem
in
de
boot.
Dit
ging
zoo
gezwind
in
zijn
werk
en
het
kostte
den
langen
man
zoo
weinig
moeite
Snap
in
de
boot
te
tillen,
dat
deze
er
zelfs
niet
aan
denken
kou
zich
te
verweren.
„Hier,
pak
aan
den
stuurriem,"
snauwde
de
lange
vent
Snap
toe;
„denk
er
om,
dat
de
zee
hol
staat
en
dat
't
van
jou
afhangt
of
we
aan
boord
komen
ut
verdrinken,
en
in
t
laatste
zal
je
al
even
weinig
zin
hebben
als
wij."
„Maar
.
.
„Geen
maar.
Vooruit
1
Als
we
een
eindje
van
de
kust
zijn,
zullen
we
je
meer
zeggen."
(
Wordt
vervolgd.)
Aan
de
leden
der
„Vereeniging
tot
ontwikkeling
van
den
landbouw
in
Holland's
Noorderkwartier"
Af-
deelingen
der
Hollandsche
Maatschappij
van
Land¬
bouw
en
andere
Maatschappijen
of
personen.
De
minder
gunstige
toasiand,
waarin
over
't
alge¬
meen
onze
vaderlaudsche
landbouw
tegenwoordig
ver¬
keert
en
de
mededinging
van
het
buitenland,
dat,
uu
spooi
wegen
en
stoomvaart
de
afstanden
doen
verdwij-
neu,
meer
eu
meer
de
Europeesche
markten
vau
al¬
lerlei
producten
voorziet,
maken
het
tot
een
gebieden¬
den
plicht,
om
te
zoeken
naar
de
middelen
waardoor
opbrengsten
van
landbouw
eu
veeteelt
zouden
kunnen
vermeerderd
worden.
Dit
geldt,
niet
minder
dan
voor
andere
gewesten
van
Nederland,
ook
voor
de
provincie
Noord-Holland,
waar
bet
kaasmaken
voorzeker
de
hoofdbron
van
bestaan
voor
den
landman
mag
worden
genoemd.
Op
het
gebied
van
de
Zuivelbereiding
heerscht
in
den
laatsten
tijd
veel
beweging.
Terwijl
de
een
van
mee
ning
is,
dat
de
oud-Hollaiidsebe
wijze
van
kaasmaken
de
beste
is,
beweert
een
tweede,
dat,
even
als
in
zoo
menig
ander
bedrijf,
ook
hierin
verbetering
kan
eu
ge¬
bracht
moet
worden;
dat
ook
hierbij
de
praktijk
de
lessen
en
raadgevingen
der
wetenschap
niet
behoort
te
versmaden.
In
het
buitenland,
Waar
vaak
de
bij
ons
nog
altijd
ontbrekende
zuivelbereidiugseholen
wor¬
den
gevonden,
schijnt
rne.-r
dan
bij
ons
dit
laatste
te
hebben
plaats
gehad^
Hieraan
wordt
het
dan
ook
toe¬
geschreven
dat
b.
v.
in
Denemarken
de
boterbereiding
een
vroeger
mgektiide
vlucht
heeft
genomen,
een
vlucht,
waardoor
het
den
Deueu
mogelijk
is
gewordeu
duurzame
en
deugdzame
boter
te
zendeu,
zelfs
naar
onze
Oost-Indisehe
bezittingen
De
overlevering
veronderstelt,
dat
Noord-Holland
bij
uitstek
het
kaasland
is
en
minder
dan
b.
v.
Friesland
ot
Zuid-Holland
voor
de
boter
makerij
geschikt.
Uit¬
gemaakt
is
evenwel
deze
quaestie
niet,
zoolang
zij
niet
door
een
vergelijkende,
deugdelijke
proefneming
wordt
tot
oplossing
gebracht.
Een
kleine
proef
ver¬
schaft
echter
geen
genoegzame
gegevens,
terwijl
een
uitgebreide,
goed
gecontroleerde,
wegens
de
groote
kosten
en
mogelijke
geldelijke
teleurstellingen,
van
particulieren
niet
mag
worden
verwacht.
Toch
kan
het
groote
belang
van
jeen
zoodanig
onderzoek
niet
worden
ontkend.
Want
zoo
men
hooit
gewagen
van
de
zuivere
opbrengst
per
liter
melk,
elders
door
de
toepassing
van
de
Swartz-methode
van
boterberei¬
ding
verkregen,
dan
komt
meu
tot
het
vermoeden,
dat
de
melk,
tot
Edammer
kaas
verwerkt,
niet
zooveel
voordeel
opleveit.
Maar
ook
indien
het
blijken
mocht
dat
men,
door
de
melk
op
Deensche
manier
tot
boter
te
verwerken,
geen
grootere
winst
kan
behalen
dan
de
gelukkige
boer,
die
zoo
uitstekende
Edammers
maakt
dat
hij
steeds
voor
zijn
product
ongeveer
of
ten
volle
den
hoogsten
marktprijs
bedingen
kan,
ook
dan
nog
zou
het
gewicht
vau
een
dergelijke
vergelijkende
proef
geenszins
gering
zijn
te
acliten.'
Want
het
is
van
al-
gemeene
bekendheid
dat
de
hoogste
marktprijs
slechts
door
zeer
weinigen
wordt
verkregen,
dat
de
groote
meerderheid
der
producenten
gewoonlijk
eenige,
soms
verscheidene
guldens
daar
beneden
bekomt.
En
wan¬
neer
men
nu
bedenkt,
dat
men,
de
melk
roomende
en
hiervan
boter
makende
en
de
afgeroomde
melk
ver¬
werkende
tot
zoogenaamde
magere
kaas,
zeer
zeker
met
veel
minder
tegenspoeden
en
gebreken
te
worstelen
zal
hebben,
dan
bij
het
vervaardigen
van
Edammer
kaas,
en
daardoor
dus
in
staat
gesteld
is
tot
het
op¬
leveren
van
een
meer
doorloopend
goed
en
gelijkma¬
tig
product,
dan
mag
men
tevens
verwachten
dat
de
proef
voor
de
groote
meerderheid
der
kaasbereiders
belangrijke
uitkomsten
opleveren
en
een
wegwijzer
tot
het
trekken
van
grootere
voordeden
uit
het
bedrijf
worden
kan.
Op
grond
van
het
voorafgegane,
acht
de
„Vereeni¬
ging
tot
ontwikkeling
van
den
landbouw
in
Holland's
Noorderkwartier"
liet
nuttig
en
wenschelijk,
dat
van
harentwege
een
dusdanige
vergelijkende
proef
worde
genomen.
Zij
wenschi
die
te
doen
plaats
hebben
ge¬
durende
den
geheelen
weidetijd
van
1880
van
Mei
tot
November
b.
v.,
in
de
gemeente
Berkhout,
nabij
Hoorn,
waar
een
gebouw
ter
barer
beschikking
is
gesteld.
Ilaar
voornemen
is
?
aldaar
de
melk
van
40
koeien
te
doen
verwerken,
voor
de
eene
helft
tot
Edammer
kaas
volgens
de
gebruikelijke
manier,
en
voor
de
we¬
derhelft,
naar
de
Deensche
methode,
tot
boter
als
hoofd-
en
magere
kaas
als
bijzaak.
Door
het
aanstel¬
len
van
ervaren
personeel
eu
door
eene
nauwkeurige
waarneming
en
boekhouding
hoopt
zij
goede
producten
en
een
duidelijke
overzicht,
in
eeu
woord
afdoende
ge¬
gevens
te
verkrijgen
en
deze,
na
atiuop
der
zaak,
op
de
eene
of
andere
wij/^,
jjubiiek
te
maken.
Bij
een
berekening.
yan
'de
vermoedelijke
kosten
is
het
echter
gebleken
dat
haar
geldelijke
krachten
te
kort
schieten.
Ofschoon
zij
voor
de
zaak
een
som
van
bijna
/
3000.—
beschikbaar
heeit,
bestaat
de
verwachting
dat
er
in
een
nadeelig
slot
van
/
1500.—
zal
behooreu
te
worden
voorzien.
De
Vereeniging
noopt
dit
te
kunnen
dekken
door
een
waarborgfonds
van
gelijk
bedrag,
bijeen
te
brengen
door
vrijwillige
bijdragen
van
de
leden
der
vereeniging,
van
atdeelin-
gen
der
Hollandsche
Maatschappij
van
Landbouw,
voor
zoover
die
binnen
den
kriug
barer
werkzaamheid,
d.i.
benoorden
het
Noordzee-kanaal,
gelegen
zijn
en
van
alle
maatschappijen
of
bijzondere
personen,
die
geacht
mogen
worden
in
deze
zaak
belangstellenden
of
belanghebbenden
te
zijn.
Het
mag
overbodig
gerekend
worden
te
zeggen
dat
deze
waarborgsom
niet
zal
worden
opgevraagd,
inge¬
val
bij
't
opmaken
der
eindrekeuing
mocht
blijken,
dat
door
den
verkoop
der
producten
alle
uitgaven
kun¬
nen
worden
bestreden
en
er
dus
geen
tekort
aanwezig
is,
is.
Doch
in
het
tegenovergestelde
geval
zal
die
waar¬
borgsom,
naar
gelang
der
behoefte,
geheel
of
gedeel¬
telijk
worden
opgeeiseht,
ten
gevolge
waarvan
de
in-
teekenaren
alsdan
de
toegezegde
sommen
geheel
of
gedeeltelijk
in
de
kas
der
vereeniging
als
vrijwillige
gift
of'
geschenk,
dus
niet
bij
wijze
van
voorschot
of
leening
zuilen
moeten
storten.
Het
Bestuur,
gevolg
gevende
aan
de
opdracht,
iu
de
iu
November
gehouden
najaarsvergadering
der
leden
ontvangen,
heeft
de
eer
zich
(ook
tot
U
te
wenden
met
het
beleefd
verzoek
om,
zoo
U
genegen
mocht
zijn
om
de
pogingen
der
vereeniging
door
uwen
gel-
delijken
steuii
te
schragen,
daarvan,
met
opgaaf
van
het
bedrag
uwer
inschrijving,
vóór
het
einde
Uer
maand
Januari
1880,
schriftelijk
mededeeling
te
willen
doen
aan
den
Heer
J.
Zijp
Kzn.,
Secretaris-penningmeester
der
vereeniging
te
Abbekerk,
provincie
Noord-Holland.
En
terwijl
het
zoo
gelukkig
is
vaute
kunnen
mede-
deeien
dat
nu
reeds
door
enkele
personen,
waaronder
ook
niet
leden
der
Vereeniging,
belangrijke
bijdragen
werden
toegezegd,
ueemt
het
de
vrijheid
hare,
voor
den
Nsord-Hollaudschen
grondbezitter
en
landgebrui-
ker
naar
baar
oordeel
hoogst
belangrijke
proefneming
in
uwe
welwillende
ondersteuning
met
warmte
aan
te
bevelen.
Het
Bestuur
der
„Vereeuigiug
tot
ontwikkeling
van
den
landbouw
iu
Hoiiaud's
Noorderkwartier".
J.
L.
T.
GRONEMAN,
Voorzitter.
J.
ZIJP,
Kzn.
Secretaris.
Winkel,
December
1879.
1
Januari
In
eene
vergadering
van
inge¬
zetenen
dezer
gemeente
is
besloten
zich
te
wenden
tot
den
minister
van
Waterstaat,
ter
bekoming
vau