Tekstweergave van EC_1872_02_01_0001
Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Mo.
J
I.
Ti
'\£'
Twee
Ie
Jaargang.
r—^
1872.
ENKHUIZER
COURANT
f$
1IEÜWS-
DONDERDAG
Dit
blad
verschijnt
elke
week
des
DONDERDAGS.
Abonnementsprijs
voor
3
maanden
/0.65
Franco
per
post
„
„
„
0.75.
Men
abonneert
zich
bij
alle
Boekhandelaren
en
Post-
directenren.
Brieven
franco
aan
den
Uitgever
J.
GROOT.
ADVERTENTIEBLAD.
1
FEBRUARI.
De
prijs
der
Advektentieu
van
1-—-6
regels
is
00
centen;
voor
eiken
regel
meer
10
centen.
Voiir
Dinsdag
middag
12
uur
gelieve
men
de
Advertentiën
in
te
zenden.
Ingezonden
stukken
minstens
één
dag
vroeger.
IRekendmaking.
De
Burgemeester
der
gemeente
ENKHUIZEN,
ge¬
let
op
liet
2de
lid
van
art.
7
der
wet
van
den
4
JU¬
LI
1850,
tot
regeling
van
het
kiesregt
en
benoeming
van
afgevaardigden
ter
Eerste
en
Tweede
kamer
der
Staten
Generaal,
noodigt
de
inwoners
dezer
gemeente
uit,
om,
zoo
zij
behalve
in
deze
gemeente
ook
el¬
ders
in
de
Directe
Belastingen
zijn
aangeslagen,
daar¬
van
vóór
den
15
FEBRUARI
1872
door
overlegging
van
de
bij
de
wet
gevorderde
bewijsmiddelen
te
doen
blijken.
ENKHUIZEN,
den
29
Januarij
1872.
Be
Burgemeester
voornoemd
3Irts||Biis0
SPostei'jje
n.
De
vertrekdagen
der
postexp.
naar
Neêrl.
Indie,
zijn
van
nu
af
weder
geregeld
als
volgt:
voor
het
postkantoor
alhier.
via
Triest.
via
Brindisi.
via
Marseille.
6
Februari.
7
Februari.
31
Januari.
20
21
14
Februari.
5
Maart.
6
Maart.
28
19
20
»
13
Maart.
2
April.
3
April.
27
>f
16
»
17
»
10
April.
30
»
1
Mei.
24
-
14
Mei.
15
ff
8
Mei.
28
//
29
»
22
*
en
zoo
vervolgens.
Voorts
zij
men
indachtig
aan
de
gelegenheid
tot
verzending
van
brieven
naar
Neêrl.-Indie
p.
scheeps¬
gelegenheid
a
20
cents
enkel
port
en
gefrankeerd
met
vermelding
op
het
adres
van
den
naam
van
het
schip,
welke
gelegenheid
eerstdaags
weder
bestaat
door
het
vertrek
op
3
Februari
e.
k.
van
de
stoomboot
Prins
van
Oranje.
Teissclaesa
twee
-verg-saderisageïa.
Tusschen
twee
vuren
te
zitten,
is
geen
behagelijke
positie.
Tusschen
hamer
en
aambeeld
is
almede
eene
hoogst
gevaarlijke
plaats.
Maar
't
kan
ook
gebeuren,
en
zoo
is
't
thans
werkelijk
het
geval,
dat
men
zich
tusschen
twee
Vergaderingen
niet
bijzonder
op
zijn
gemak
gevoelt.
Den
20sten
dezer
werd
te
Hoorn
eene
bijeenkomst
gehouden
van
afgevaardigden
uit
gemeenten,
die
be¬
lang
hebben
bij
eene
aansluiting
van
het
eigenlijke
Noord-Holland
aan
het
groote
spoorwegnet.
Niet
minder
dan
45
zoodanige
gemeenten,
waaronder
ook
de
onze,
hadden
zich
bij
deze
gelegenheid
doen
vertegenwoordi¬
gen.
Waarlijk,
wel
een
bewijs,
in
hoe
wijden
kring
de
behoefte
onzer
in
dit
opzicht
zoo
jammerlijk
ver¬
waarloosde
provincie
aan
eene
spoorwegverbinding
gevoeld
wordt!
Een
bewijs
van
groote
en
algemeene
belangstelling,
waarbij
de
houding
onzer
kostelijke
-hoofdstad
weer
op
hoogst
karakteristieke
wijze
afsteekt,
daar
juist
zij
schier
de
eenige
was,
die
geene
afge¬
vaardigden
gezonden
had,
als
ter
herinnering
aan
den
tijd
—
die
trouwens
nog
niet
zoo
ver
achter
ons
ligt
—
toen
Amsterdam
zich
aan
alle
medewerking
tot
eene
verbeterde
communicatie
met
de
landen
aan
deze
zijde
.van.
het
IJ
onttrok
met
te
zeggen:
„de
Noordhollanders'
moeten
bij
ons
komen,
al
kwamen
zij
ook
op
hun
.;.
't
'Was
echter
niet
alleen
de
talrijke
opkomst
van
genoodigden,
die
de
onlangs
gehouden
meeting
te
Hoorn
zoo
belangrijk
maakte;
ook
het
daarin
verhandelde
droeg
in
ruime
mate
hiertoe
bij.
Uit
dit
laatste
im¬
mers
bleek,
dat
de
uitzichten
op
het
bekomen
van
een
spoorweg
voor
onze
provincie
in
het
algemeen,
gelijk
voor
onze
stad
met
de
Streek
in
't
bijzonder,
in
den
laatsten
tijd
aanmerkelijk
zijn
opgeklaard.
Het
daarvoor
benoodigde
geld
is
althans
eindelijk
gevonden.
Wel
geen
Hollandsch
geld,
zooals
men
gehoopt
zou
hebben,
en
ook
wel
op
eenigzins
bezwarende
voorwaarden,
—
maar
toch,
men
schijnt
er
op
te
mogen
rekenen,
dat,
wanneer
het
plan
zelf
overigens
genoegzame
onder¬
steuning
vinden
mag,
het
struikelblok
der
millioenen,
dank
zij
de
Engelsche
energie
en
de
Engelsche
guinjes,
voor
ditmaal
uit
den
weg
is
geruimd.
Wij
zijn
dus
inderdaad,
in
vergelijking
van
vroeger,
heel
wat
gevorderd
en
zouden
wel
lust
hebben
victo¬
rie
te
roepen,
—
maar...
er
is
helaas
een
leelijke
maar
bij!
Vóórdat
het
ter
Iloornsche
Vergadering
medegedeelde
plan
tot
uitvoering
komt,
moet
het
eerst
nog
aan
het
oordeel
eener
gelijksoortige,
den
7den
Februari
te
Sneek
te
houden
Vergadering
onderwor¬
pen
worden.
Hoe
zal
dat
oordeel
uitvallen?
Zullen
de
Friezen
even
groote
ingenomenheid
met
den
ont¬
worpen
spoorweg
aan
den
dag
leggen,
als
dit
in
onze
provincie
het
geval
is
geweest?
Met
zekerheid
laat
zich
dienaangaande,
wel
is
waar,
niets
voorspellen.
Voor
wie
echter
weet,
dat
men
te
Sneek
en
in
den
omtrek
zeer
weinig
gesteld
is
op
eene
spoorverbin¬
ding
met
Leeuwarden,
maar
daarentegen
hoogst
be-
geerig
uitziet
naar
zulk
eene
verbinding
met
Harlin-
gen
en
Heerenveen,
zal
't
wel
geen
betoog
vereischen,
dat
er
in
dit
opzicht
meer
reden
van
vrees
dan
van
hoop
bestaat,
en
dat
het
zeer
ligt
zou
kunnen
ge¬
beuren,
dat
de
Noord-Hollanders
zich
bij
deze
gele¬
genheid,
wegens
den
bestaanden
strijd
tusschen
lokale
belangen,
door
hunne
Friesche
broeders
in
den
steek
zagen
gelaten.
Zoo
staan
wij
op
dit
oogenblik
tusschen
twee
Ver¬
gaderingen
in,
en
onze
positie
is
dientengevolge
niet
van
den
meest
geruststellenden
aard.
Wanneer
wij
over
eenige
dagen
mochten
vernemen,
dat
de
Verga¬
ring
te
Sneek
fiasco
gemaakt
heeft,
of
dat
men
daar
niets
van
ons
plan
wil
hooren,
dan
—
ja,
wat
dan
?
Ligt
dan
dat
plan
weer
geheel
in
duigen,
of
zullen
de
heeren
Huthon
&
Vignolles,
daartoe
aangezocht,
bereid
bevonden
worden
om
zich
met
den
aanleg
van
een
spoor¬
weg
te
belasten
die
alleen
deor
Noord-Holland
loopt
?
Bestaan
er
mogelijk
nog
andere
plannen,
die,
voor
't
geval
dat
het
Hoornsche
of
Pur
merend.sche,
of
hoe
wij
't
noemen
moeten,
schipbreuk
leed,
in
petto
ge¬
houden
worden?
Wij
weten
't
niet,
doch
hopen
er
het
beste
van
en
doen
dat
met
te
meer
grond
omdat,
zooals
het
tegenwoordig
is,,
het
onmogelijk
kan
blijven.
Of
Amsterdam
zich
al
iniet
laat
gelegen
liggen
aan
verbetering
der
communicatie
met
de
.overzijde
van
het
-IJ,
—
of
het
jgouyernement
ons
al
afscheept
met
een
beroep
op
zijn
gebrek
aan
geld,
terwijl
het
kort
daarna
millioenen
ter
amortisatie
bestemt,
—
de
toe¬
stand
is
nu
eenmaal
zóó,
dat
wij
van
de
eene
of
an¬
dere
zijde
moeten
geholpen
worden,
of
anders
de
spade
maar
ter
hand
nemen
om
ons
zeiven
te
helpen.
Wij
moeien
een
spoorweg
hebben,
omdat
wij
er
niet
meer
buiten
kunnen;
op
de
steeds
algemeener
wor¬
dende
erkenning
dier
noodzakelijkheid
steunt
onze
zekere
verwachting,
dat
er
binnen
betrekkelijk
korten
tijd
ook
een
spoorweg
komen
zal.
Buitenla
n
d.
Rlo-Janciro,
6
Januari.
De
Keizerin-moe¬
der
heeft
hare
140
slaven
vrijgelaten.
S&©BSie,
24
Jan.
De
meerderheid
der
leden
van
's
Pausen
omgeving
dringt
op
het
vertrek
van
den
Paus
aan,
maar
Zijne
Heiligheid
wenscht
het
nog
uit
te
stellen.
Men
spreekt
van
eene
toenadering
tusschen
den
Czaar
en
den
Paus,
en
verzekert,
dat
in
het
eerstvol¬
gende
consistorie
zes
russische
bisschoppen
gepreconi-
seerd
zullen
worden.
8*®rtsigal.
De
minister
van
Binnenlaudschc
Zaken
heeft
den
15den
Januari
de
in
de
troonrede
aangekondigde
voordracht
tot
herziening
der
Staats¬
regeling
ingediend.
Onder
de
voornaamste
wijzigin¬
gen
behoort,
dat
het
Pairschap
niet
meer
erfelijk
zal
zijn,
maar
dat
de
Pairs
door
den
Koning
voor
hun
leven
zullen
worden
benoemd
uit
tien
verschillende
categorien
van
personen,
die
den
ouderdom
van
35
jaren
bereikt
moeten
hebben,
doch
wier
aantal
onbe¬
paald
is.
Onder
de
categorien
behooren:
de
hooge
geestelijkheid;
grondeigenaars,
die
een
jaarljjksch
in¬
komen
van
meer
dan
3
millioen
reis
hebben',
en
koop¬
lieden
en
industrieelen,
wier
j
aarlijksche
overwinsten
op
6
mill,
reis
geschat
kunnen
worden.
De
Kroonprins
en
de
Infanten
hebben
na
hun
21ste
jaar
van
rechts¬
wege
zitting
in
deze
Kamer.
De
verdere
voorname
wijzigingen
zijn:
dat
het
stemrecht
tot
samenstelling
der
Kamer
van
Afgevaardigden
uitgebreid
wordt
tot
alle
hoofden
van
huisgezinnen
en
tot
een
ieder,
die
lezen
en
schrijven
kan;
dat
de
ministers
voortaan
ver¬
antwoordelijk
zullen
zijn
voor
alle
handelingen
van
het
Uitvoerend
Gezag;
dat
de
doodstraf
zoowel
wegens
burgerlijke
als
wegens
politieke
misdrijven
wordt
af¬
geschaft;
dat
voor
de
gerechtelijke
vervolging
van
ambtenaren
geene
machtiging
meer
behoeft
te
worden
gevraagd;
dat
de
borgtocht
en
andere
de
vrijheid
der
drukpers
belemmerende
bepalingen
worden
opgeheven;
dat
in
zake
van
belasting
en
rekruteering
de
uitspraak
der
Kamer
van
Afgevaardigden
over
amendementen,
door
de
andere
Kamer
in
daarop
betrekking
hebbende
wetsontwerpen
gebracht,
beslissend
zal
zijn;
dat
voor
het
houden
van
bijeenkomsten
en
vergaderingen
geene
vergunning
behoeft
te
worden
gevraagd,
en
dat
alleen
de
op
den
openbaren
weg
gehouden
wordende
verga¬
deringen
aan
het
politie-toezicht
onderworpen
'zullen
zijn,
enz.
De
eerste
lezing
dezer
Regeerings
voordracht
heeft,
volgens
de
bestaande
bepalingen,
terstond
plaats
gehad,
en
in
de
zitting
van
den
volgenden
dag
heeft
de
Kamer,
met
52
tegen
34
stemmen,
besloten
om
eene
bij
haar
aanhangige,
door
den
heer
Mendes
en
andere
Afgevaardigden
ingediende
voordracht
tot
herziening
der
Grondwet,
waarvan
de
derde
lezing
aan
de
orde
was
gesteld,
verder
buiten
behandeling
te
houden.
De
Regeerings-voordracht
tot
herziening
der
Consti¬
tutie
iss
door
de
liberalen
en
progressisten
met
veel
voldoening
ontvangen.
I®arfi§,
Te
Epernaij
heeft
verleden
maandag
een
fransch
werkman
een
duitsch
soldaat
om
het
leven
gebracht.
De
laatstgenoemde
had
den
Fransch-
man
gewond.
De
schuldige
is
in
hechtenis
genomen.