Tekstweergave van EC_1872_02_01_0001

Deze tekst is automatisch getranscribeerd en kan fouten bevatten.
Mo. J I. Ti '\£' Twee Ie Jaargang. r—^ 1872. ENKHUIZER COURANT f$ 1IEÜWS- DONDERDAG Dit blad verschijnt elke week des DONDERDAGS. Abonnementsprijs voor 3 maanden /0.65 Franco per post 0.75. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post- directenren. Brieven franco aan den Uitgever J. GROOT. ADVERTENTIEBLAD. 1 FEBRUARI. De prijs der Advektentieu van 1-—-6 regels is 00 centen; voor eiken regel meer 10 centen. Voiir Dinsdag middag 12 uur gelieve men de Advertentiën in te zenden. Ingezonden stukken minstens één dag vroeger. IRekendmaking. De Burgemeester der gemeente ENKHUIZEN, ge¬ let op liet 2de lid van art. 7 der wet van den 4 JU¬ LI 1850, tot regeling van het kiesregt en benoeming van afgevaardigden ter Eerste en Tweede kamer der Staten Generaal, noodigt de inwoners dezer gemeente uit, om, zoo zij behalve in deze gemeente ook el¬ ders in de Directe Belastingen zijn aangeslagen, daar¬ van vóór den 15 FEBRUARI 1872 door overlegging van de bij de wet gevorderde bewijsmiddelen te doen blijken. ENKHUIZEN, den 29 Januarij 1872. Be Burgemeester voornoemd 3Irts||Biis0 SPostei'jje n. De vertrekdagen der postexp. naar Neêrl. Indie, zijn van nu af weder geregeld als volgt: voor het postkantoor alhier. via Triest. via Brindisi. via Marseille. 6 Februari. 7 Februari. 31 Januari. 20 21 14 Februari. 5 Maart. 6 Maart. 28 19 20 » 13 Maart. 2 April. 3 April. 27 >f 16 » 17 » 10 April. 30 » 1 Mei. 24 - 14 Mei. 15 ff 8 Mei. 28 // 29 » 22 * en zoo vervolgens. Voorts zij men indachtig aan de gelegenheid tot verzending van brieven naar Neêrl.-Indie p. scheeps¬ gelegenheid a 20 cents enkel port en gefrankeerd met vermelding op het adres van den naam van het schip, welke gelegenheid eerstdaags weder bestaat door het vertrek op 3 Februari e. k. van de stoomboot Prins van Oranje. Teissclaesa twee -verg-saderisageïa. Tusschen twee vuren te zitten, is geen behagelijke positie. Tusschen hamer en aambeeld is almede eene hoogst gevaarlijke plaats. Maar 't kan ook gebeuren, en zoo is 't thans werkelijk het geval, dat men zich tusschen twee Vergaderingen niet bijzonder op zijn gemak gevoelt. Den 20sten dezer werd te Hoorn eene bijeenkomst gehouden van afgevaardigden uit gemeenten, die be¬ lang hebben bij eene aansluiting van het eigenlijke Noord-Holland aan het groote spoorwegnet. Niet minder dan 45 zoodanige gemeenten, waaronder ook de onze, hadden zich bij deze gelegenheid doen vertegenwoordi¬ gen. Waarlijk, wel een bewijs, in hoe wijden kring de behoefte onzer in dit opzicht zoo jammerlijk ver¬ waarloosde provincie aan eene spoorwegverbinding gevoeld wordt! Een bewijs van groote en algemeene belangstelling, waarbij de houding onzer kostelijke -hoofdstad weer op hoogst karakteristieke wijze afsteekt, daar juist zij schier de eenige was, die geene afge¬ vaardigden gezonden had, als ter herinnering aan den tijd die trouwens nog niet zoo ver achter ons ligt toen Amsterdam zich aan alle medewerking tot eene verbeterde communicatie met de landen aan deze zijde .van. het IJ onttrok met te zeggen: „de Noordhollanders' moeten bij ons komen, al kwamen zij ook op hun .;. 't 'Was echter niet alleen de talrijke opkomst van genoodigden, die de onlangs gehouden meeting te Hoorn zoo belangrijk maakte; ook het daarin verhandelde droeg in ruime mate hiertoe bij. Uit dit laatste im¬ mers bleek, dat de uitzichten op het bekomen van een spoorweg voor onze provincie in het algemeen, gelijk voor onze stad met de Streek in 't bijzonder, in den laatsten tijd aanmerkelijk zijn opgeklaard. Het daarvoor benoodigde geld is althans eindelijk gevonden. Wel geen Hollandsch geld, zooals men gehoopt zou hebben, en ook wel op eenigzins bezwarende voorwaarden, maar toch, men schijnt er op te mogen rekenen, dat, wanneer het plan zelf overigens genoegzame onder¬ steuning vinden mag, het struikelblok der millioenen, dank zij de Engelsche energie en de Engelsche guinjes, voor ditmaal uit den weg is geruimd. Wij zijn dus inderdaad, in vergelijking van vroeger, heel wat gevorderd en zouden wel lust hebben victo¬ rie te roepen, maar... er is helaas een leelijke maar bij! Vóórdat het ter Iloornsche Vergadering medegedeelde plan tot uitvoering komt, moet het eerst nog aan het oordeel eener gelijksoortige, den 7den Februari te Sneek te houden Vergadering onderwor¬ pen worden. Hoe zal dat oordeel uitvallen? Zullen de Friezen even groote ingenomenheid met den ont¬ worpen spoorweg aan den dag leggen, als dit in onze provincie het geval is geweest? Met zekerheid laat zich dienaangaande, wel is waar, niets voorspellen. Voor wie echter weet, dat men te Sneek en in den omtrek zeer weinig gesteld is op eene spoorverbin¬ ding met Leeuwarden, maar daarentegen hoogst be- geerig uitziet naar zulk eene verbinding met Harlin- gen en Heerenveen, zal 't wel geen betoog vereischen, dat er in dit opzicht meer reden van vrees dan van hoop bestaat, en dat het zeer ligt zou kunnen ge¬ beuren, dat de Noord-Hollanders zich bij deze gele¬ genheid, wegens den bestaanden strijd tusschen lokale belangen, door hunne Friesche broeders in den steek zagen gelaten. Zoo staan wij op dit oogenblik tusschen twee Ver¬ gaderingen in, en onze positie is dientengevolge niet van den meest geruststellenden aard. Wanneer wij over eenige dagen mochten vernemen, dat de Verga¬ ring te Sneek fiasco gemaakt heeft, of dat men daar niets van ons plan wil hooren, dan ja, wat dan ? Ligt dan dat plan weer geheel in duigen, of zullen de heeren Huthon & Vignolles, daartoe aangezocht, bereid bevonden worden om zich met den aanleg van een spoor¬ weg te belasten die alleen deor Noord-Holland loopt ? Bestaan er mogelijk nog andere plannen, die, voor 't geval dat het Hoornsche of Pur merend.sche, of hoe wij 't noemen moeten, schipbreuk leed, in petto ge¬ houden worden? Wij weten 't niet, doch hopen er het beste van en doen dat met te meer grond omdat, zooals het tegenwoordig is,, het onmogelijk kan blijven. Of Amsterdam zich al iniet laat gelegen liggen aan verbetering der communicatie met de .overzijde van het -IJ, of het jgouyernement ons al afscheept met een beroep op zijn gebrek aan geld, terwijl het kort daarna millioenen ter amortisatie bestemt, de toe¬ stand is nu eenmaal zóó, dat wij van de eene of an¬ dere zijde moeten geholpen worden, of anders de spade maar ter hand nemen om ons zeiven te helpen. Wij moeien een spoorweg hebben, omdat wij er niet meer buiten kunnen; op de steeds algemeener wor¬ dende erkenning dier noodzakelijkheid steunt onze zekere verwachting, dat er binnen betrekkelijk korten tijd ook een spoorweg komen zal. Buitenla n d. Rlo-Janciro, 6 Januari. De Keizerin-moe¬ der heeft hare 140 slaven vrijgelaten. S&©BSie, 24 Jan. De meerderheid der leden van 's Pausen omgeving dringt op het vertrek van den Paus aan, maar Zijne Heiligheid wenscht het nog uit te stellen. Men spreekt van eene toenadering tusschen den Czaar en den Paus, en verzekert, dat in het eerstvol¬ gende consistorie zes russische bisschoppen gepreconi- seerd zullen worden. 8*®rtsigal. De minister van Binnenlaudschc Zaken heeft den 15den Januari de in de troonrede aangekondigde voordracht tot herziening der Staats¬ regeling ingediend. Onder de voornaamste wijzigin¬ gen behoort, dat het Pairschap niet meer erfelijk zal zijn, maar dat de Pairs door den Koning voor hun leven zullen worden benoemd uit tien verschillende categorien van personen, die den ouderdom van 35 jaren bereikt moeten hebben, doch wier aantal onbe¬ paald is. Onder de categorien behooren: de hooge geestelijkheid; grondeigenaars, die een jaarljjksch in¬ komen van meer dan 3 millioen reis hebben', en koop¬ lieden en industrieelen, wier j aarlijksche overwinsten op 6 mill, reis geschat kunnen worden. De Kroonprins en de Infanten hebben na hun 21ste jaar van rechts¬ wege zitting in deze Kamer. De verdere voorname wijzigingen zijn: dat het stemrecht tot samenstelling der Kamer van Afgevaardigden uitgebreid wordt tot alle hoofden van huisgezinnen en tot een ieder, die lezen en schrijven kan; dat de ministers voortaan ver¬ antwoordelijk zullen zijn voor alle handelingen van het Uitvoerend Gezag; dat de doodstraf zoowel wegens burgerlijke als wegens politieke misdrijven wordt af¬ geschaft; dat voor de gerechtelijke vervolging van ambtenaren geene machtiging meer behoeft te worden gevraagd; dat de borgtocht en andere de vrijheid der drukpers belemmerende bepalingen worden opgeheven; dat in zake van belasting en rekruteering de uitspraak der Kamer van Afgevaardigden over amendementen, door de andere Kamer in daarop betrekking hebbende wetsontwerpen gebracht, beslissend zal zijn; dat voor het houden van bijeenkomsten en vergaderingen geene vergunning behoeft te worden gevraagd, en dat alleen de op den openbaren weg gehouden wordende verga¬ deringen aan het politie-toezicht onderworpen 'zullen zijn, enz. De eerste lezing dezer Regeerings voordracht heeft, volgens de bestaande bepalingen, terstond plaats gehad, en in de zitting van den volgenden dag heeft de Kamer, met 52 tegen 34 stemmen, besloten om eene bij haar aanhangige, door den heer Mendes en andere Afgevaardigden ingediende voordracht tot herziening der Grondwet, waarvan de derde lezing aan de orde was gesteld, verder buiten behandeling te houden. De Regeerings-voordracht tot herziening der Consti¬ tutie iss door de liberalen en progressisten met veel voldoening ontvangen. I®arfi§, Te Epernaij heeft verleden maandag een fransch werkman een duitsch soldaat om het leven gebracht. De laatstgenoemde had den Fransch- man gewond. De schuldige is in hechtenis genomen.